• leonie

Min son vill inte kallas "hen"..

Jag använder inte heller ordet hen, tycker det låter så fult/nedvärderande/krystat/fel.... Ja, så skjut mig då ni henanhängare, för jag är inte PK.

Vet inte jag vad det är för kön på personen som ska få skåpet enligt ovanstående övning så säger jag, hör och häpna, DEN.

Tidigare, innan ordet hen/hönan var uppfunnet (ja, jag hatar det fula ordet) användes det ordet alldeles utmärkt.

DEN nominerade är......

DEN som kommer först får

DEN som körde på mig....

Funkar sååå bra, har gjort i alla tider innan hen, och låter, i mina öron, så mycket bättre.

• leonie

[quote=74323851][quote-nick]CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 19:06:52 följande:[/quote-nick]Du är fri att använda "den" om du så önskar. Man kan förstås argumentera att människor varken är den eller det men det kan vi bortse från nu. Men vad har hönan med det här att göra?

Jag förutsätter att du säger barn, betyder inte det ladugård?

Nope, säger faktiskt ungar/unge

• leonie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 19:10:46 följande:

Ok, så du använder aldrig ordet "barn" om homo sapiens av liten modell?

Bra, då är du konsekvent. Använder du ordet bra förresten?

Kanske har hänt, men över lag unge/ungar.

Bra lr som ordet bh på engelska, för jag antar att det är dit du vill komma, använder jag. För mig är det skillnad, det är inget "hittepåord" som vad hen är i den bemärkelsen. Ja, jag vet, språk utvecklas, och vi använder låneord från andra språk. Men, jag tycker det är skillnad på att använda ord som bra, barn (engelska), garderob, balkong, hotel (franska) som benämner något vi tidigare saknade ett ord för till skillnad från hen, som ordet den tidigare användes till.

Om tio år kanske ordet är en självklarhet för majoriteten, kanske inte.... Många säger ju idag tvåtusenfjorton om vårat årtal fast det "bestämdes" att man skulle säga tjugohundrafjorton, vilket jag oftast bara hör på tv/radio/offentliga högdjur säga. Bland "vanligt folk" verkar det förstnämnda vara lättare att säga av nån anledning, även om inte ALLA "vanliga folk" verkar säga det.
  • leonie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 19:28:07 följande:

Min kritik rör inte att du inte vill använda hen utan att du använder ett annat språk som måttstock i ett fall men inte i ett annat.

Du kritiserar ju knappast någon som säger "jag har barn" för att barn betyder ladugård på engelska eller hur? Samtidigt är det uppenbarligen viktigt att påpeka att hen betyder höna, varför är det så?

Vad är problemet med att hen finns och används?

Jag kritiserar inte någon som använder ordet barn om sina ungar när vi samtalar med varandra, men jag skulle absolut kritisera någon som använde ordet hen om mig lr om mina ungar, för att ordet hen är för mig just ett "hittepåord" för att vi ska vara så pk nu för tiden.

Han och hon och den har använts i århundraden tidigare, och fungerat utmärkt, men inte nu helt plötsligt 2010 och framåt, utan nu ska man kalla nån man inte vet för hen istället för den.

Varför? Det finns nu redan ett ord som fyllt den funktionen väldigt bra tidigare, nämligen den.

Jag skulle också gå i taket om de på förskolan kallar ex.vis Frida lr Johan för hen, lr den också i det här fallet, då vi vet att det är en hon och en han i det här fallet.

Är det däremot en person som inte vet vilket sexuellt kön den personen tillhör/vill tillhöra, eftersom det var lite därför ordet kom fram, som det har låtit, har inte följt hendebatten så noga, så kallar jag vederbörande vid namn, inte för en hen, då jag känner att det låter mer nedvärderande med hen än med personens namn.
  • leonie
    Anonym (mor) skrev 2014-11-11 19:15:41 följande:

Ja det är ingen som säger "hen nominerade är" det kan jag lova dig. Ordet används inte så. Du behöver f ö ALDRIG säga "hen" för det är bara i konstiga trådar här på FL som ordet är en issue. Det är ett ord som används mest i akademiska kretsar i föreläsningar etc och det kommer antagligen inte att bli vanligt i de breda kretsarna eftersom så många inte fattar vad det betyder utan det bara blir irritation. Det var väl den där fåniga författaren som skrev en barnbok om en "hen" som startade denna trista debatt? 

Ja, uppenbarligen så skapar ordet hen mycket irritation, och det är väl därför vi har den här debatten på FL också bl.a.

Några tycker det är ett superbra ord, andra avskyr det, ytterligare några har ingen åsikt och andra tycker det är löjligt.... Oavsett så har ordet väckt starka reaktioner, och det är väl ett sätt att se det som att många trots allt har en åsikt av dess betydelse lr inte.
  • leonie

"problemet" är väl att det är så många som inte tycker att ordet behövs då vi tidigare har klarat oss bra utan lr använt den lr han/hon honom/henne och precis som jag tycker att ordet låter nedvärderande och styggt.

• leonie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 20:33:58 följande:

Och andra tycker att det är "nedvärderande och styggt" att kalla personer för ett ord som vanligen används för immateriella ting. Eller som av andra anledningar vill ha ett annat ord.

Och ändå har svenska mänskligheten överlevt ända tills nu utan att ha reflekterat över det lr tagit illa upp lr tyckt det behövts förräns nu på 2010-talet.....
  • leonie

Hen är i min värld ff ett hittepåord, den har alltid funkat bra både till materiella och omateriella ting. Urklippet ovan som någon lade dit är en bra beskrivning på hur "tramsigt" detta har blivit.

I övrigt har jag inget mer att tillägga, du tycker inte som jag, och jag tycker inte som du. Jag står för hur jag känner för ordet, precis som du.

• leonie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 20:51:45 följande:

Nej, "den" har inte alls alltid fungerat. Det finns personer som inte vill bli kallade "den". Men frågan var om du kan förstå detta och i förlängningen om du skulle respektera det.

Man behöver inte kalla den personen för den lr för den delen hen, förhoppningsvis har personen i fråga ett namn att bli kallad för, och som jag hellre då använder. Då undviker vi både hen och den.

Vet jag inte namnet och inte får säga den så säger jag personen.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..