Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Min son vill inte kallas "hen"..

Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:01:01 följande:

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

Hur menar du? Vilka kallar din son för "hen" och i vilka sammanhang. Ropar de "hen, kan du duka"? eller är "hen" här idag? Säger personalen "hen" om varandra? Typ "Kerstin är hemma idag hen vabbar"? Säger de så på ditt barns förskola så går inte hissen ända upp på ngn av dem....
  • Anonym (mor)
    Ascendere skrev 2014-11-11 12:08:55 följande:
    Oj. OK.
    När jag tänker efter har jag nog aldrig hört någon säga "hen" IRL, inte heller hört någon prata om själva ordet. 
    Nej det är inte så vanligt i dagligt tal men det är ett praktiskt ord i många sammanhang MEN folk fattar ju inte hur det ska användas!
  • Anonym (mor)
    The past is now skrev 2014-11-11 12:26:08 följande:
    Och inte du heller ts..läste om din ts..din son har ett namn använd det så går allt jättebra.

Har inte hört någon använda ordet hen så för mig finns det inte i mitt ordförråd faktiskt.
    Ja det måste ju vara jättesvårt att skilja barnen åt om alla kallas "hen"? och barnen kallar alla vuxna för "hen". Det är en "hen" i köket och tre fröken-"hens" (ding dong) 
  • Anonym (mor)
    sina skrev 2014-11-11 11:33:48 följande:

Alla människor har rätt att välja sitt eget pronomen, så enkelt är det. Det är inte ens (förskol)lärare, ens föräldrar eller någon annan som har rätt att välja åt en.

Själv identifierar jag mig som kvinna, och vill bli omtalad som "hon", men därifrån till att bli kränkt eller våldsam om någon använder något annat pronomen? Det är ju bara att rätta.

Jo men OM nu ngn människa använder uttrycket "hen" om mig t ex. Då betyder det att vederbörande inte vet att jag är kvinna och då inte mitt namn eftersom det är ett kvinnonamn. Jag är ju aldrig personligen närvarande när jag ev skull benämnas "hen"! Om man t ex söker personal till förskolan och både tjejer och killar kan söka förstås då skulle man ju kunna säga..."Det här skåpet kan den nya personalen ta när hen kommer"! Man vet inte om det är en tjej eller kille MEN det är sällan ordet används öht. (ja utom på TS pojkes förskola då förstås)
  • Anonym (mor)
    Kofot skrev 2014-11-11 13:24:19 följande:

Vet jag om den person jag pratar om är en man eller en kvinna så är det han eller hon som gäller. Använder hen i de fall jag inte har en aning om personens kön

PRECIS! Så enkelt.
  • Anonym (mor)
    ad hoc skrev 2014-11-11 13:45:03 följande:

Jag använder hen i situationer där jag inte vet om det är en kille eller tjej, alternativt om det skulle vara en person som anser sig vara könsneutral (men har dock aldrig träffat någon hittills). Ex. hen kör som en jävla idiot!

Stör mig dock otroligt mycket på att ingen verkar ha förstått att det även finns en objektform av ordet - henom. Hen är ju blandningen av hon/han, henom är blandningen av henne/honom. 

Men man kanske inte kan förvänta sig för mycket med tanke på att folk säger fel på han/honom och hon/henne... Suck!

Fast jag tänker att man kan använda "hen" även om det korrekta vore "henom"? T ex om jag säger om okänd blivande arbetskamrat med ej känt namn och kön -"Detta skåp kan hen ha när hen kommer och så kan jag visa hen runt på avdelningarna"! Det fungerar ju även om det sista "hen" skulle kunnat vara "henom"?
  • Anonym (mor)
    ad hoc skrev 2014-11-11 14:34:49 följande:
    Självklart kan man använda "hen" när det ska vara "henom". Precis som att man kan använda "han" när det ska vara "honom". Det är ju inte straffbart. Det jag stör mig på är när folk inte pratar grammatiskt korrekt. Och rent grammatiskt skulle det sista "hen" varit ett "henom". 
    Ja ska det vara korrekt så borde det ju bli så.
  • Anonym (mor)

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

Kan du ge exempel på hur det kan låta när din son kallas för "hen" och när personalen titulerar varandra som "hen"? Vad säger man?
  • Anonym (mor)
    Anonym (PI) skrev 2014-11-11 16:05:59 följande:

Det är en skymf att kalla någon för hen.

??? Hur menar du då? Man kallar ju inte folk för "hen" upp i ansiktet på dem utan de man ev benämner "hen" är helt okända personer där man inte känner till könet. Man kan ju säga "När den nya kommer så kan "han eller hon" använda detta skåp" eller så kan man säga "när den nya kommer så kan "hen" använda detta skåp". Det är så ordet ska användas och inte som ett tilltal -"Hallå hen, hur är läget"?
  • Anonym (mor)
    Anonym (D) skrev 2014-11-11 16:32:59 följande:

Det där jävla "hen" borde förbjudas, vad är det för skit, en pojke är han och en flicka är hon!

Jag är ute och går med hunden, möter en annan hundägare; är det en hane eller tik frågar "HEN", det är en "HAIK" svarar jag! En vadå? En "HAIK", hör du illa? 

Jag ni hör ju själva hur jävla dumt det låter...

Ja det låter jä...ligt dumt! Alla som har hund vet väl om det är en tik eller en hanhund? Har du stött på hundägare som svarat att det de har i kopplet är en "haik"? Absurt.
  • Anonym (mor)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 17:39:22 följande:
    Det låter ju dumt för att du (med flera) inte förstått hur hen är tänkt att användas. Jag har då aldrig stött på någon som kallar en person vars kön är känt för "hen" och ärligt talat verkar det vara ganska ovanligt att folk träffat på det också.

En liten skola om hur man kan (notera: inte måste) använda hen i vardagliga situationer:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men hen kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att hen kan hjälpa mig med mitt ryggont."

Det är också fullt tillåtet att skriva eller säga på följande sätt:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men han/hon (eller hon/han) kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att (den här) läkaren kan hjälpa mig med mitt ryggont."

Man kan också skriva så här:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men bebisen kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att min rygg känns bättre efter besöket"

Det finns säkert tio sätt till att skriva om man nu inte väljer någon av de jag tagit upp ovan.
  • Anonym (mor)

Har TS svarat på hur det kan låta när pedagogerna på förskolan kallar barnen och sig själva för "hen"? Om inte så HALLÅ TS!!!!

• Anonym (mor)
    leonie skrev 2014-11-11 19:03:43 följande:

Jag använder inte heller ordet hen, tycker det låter så fult/nedvärderande/krystat/fel.... Ja, så skjut mig då ni henanhängare, för jag är inte PK.

Vet inte jag vad det är för kön på personen som ska få skåpet enligt ovanstående övning så säger jag, hör och häpna, DEN.

Tidigare, innan ordet hen/hönan var uppfunnet (ja, jag hatar det fula ordet) användes det ordet alldeles utmärkt.

DEN nominerade är......

DEN som kommer först får

DEN som körde på mig....

Funkar sååå bra, har gjort i alla tider innan hen, och låter, i mina öron, så mycket bättre.

Ja det är ingen som säger "hen nominerade är" det kan jag lova dig. Ordet används inte så. Du behöver f ö ALDRIG säga "hen" för det är bara i konstiga trådar här på FL som ordet är en issue. Det är ett ord som används mest i akademiska kretsar i föreläsningar etc och det kommer antagligen inte att bli vanligt i de breda kretsarna eftersom så många inte fattar vad det betyder utan det bara blir irritation. Det var väl den där fåniga författaren som skrev en barnbok om en "hen" som startade denna trista debatt? 
  • Anonym (mor)

Nu frågar jag igen TS. Kan du ge exempel på hur man säger på din sons förskola när de benämner din lille grabb "hen"? Hur tilltalar personalen varandra? Är det "hen" hela vägen istf egennamnen? Hur kan det låta? "Hen kan du duka"?
  • Anonym (mor)
    Pentagram skrev 2014-11-12 14:03:32 följande:
    Tja, JAG tycker inte det låter vare sig konstigt eller fel. Det är förvisso inte så många situationer där jag normalt skulle använda "han eller hon" i dagligt tal, heller, så det är inte som att mitt talspråk är pepprat med "hen". Det är kortare än "han eller hon" och låter mer personligt än "den" eller "det".
    Ja men visst. Folk tror att man kallar folk för hen. Så dumt så man storknar.  Hen används inte i direkt tilltal (självklart) utan när man talar eller skriver om personer som man inte vet könet på. Man säger inte "Hörrö hen kan du stänga dörren". Orka
  • Anonym (mor)
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 15:21:14 följande:
    Nu vet vi när du inte använder hen. Så nu till det väsentliga, när gör du?
    Det skrev jag ju. När man talar eller skriver om personer man inte vet könet på. De personerna är alltid ICKE närvarande. Personligen använder jag sällan hen i dagligt tal utan för min del blir det i skrift för det mesta. Det är inget ställningstagande utan det har hampat sig så.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 15:35:40 följande:
    Nu menar jag i tal. Jag kan inte se när detta ord skulle ens användas i tal. Så ge gärna exempel på när du använt ordet i tal till en ickevetande!
    "I tal till en ickevetande"? Vad betyder det? Talar jag med en person som jag kan tänka absolut INTE kan begripa innebörden av ordet "hen" så säger jag "han eller hon" om jag så måste upprepa det 14 ggr. När jag talar med en person som är normalbegåvad så kan jag säga t ex "nästa vecka ska vi börja söka en ny medarbetare och hen kommer i huvudsak att arbeta med försäljning"! Fattar du?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 16:21:58 följande:
    Förstår du inte frågan alls? Hur använder du ordet hen i tal? Vad sa du sist till någon med ordet hen i.

Förstår du nu?

Det är en väldigt enkel fråga!
    Jag sa häromdagen till en bekant som jag lunchade med "på vårt företag ska vi nyanställa en medarbetare och det känns väldigt positivt hen kommer att jobba med försäljning i första hand". Känns så bra att företaget expanderar.
    Nöjd "Dr"? Ska vi rota mer i mitt privatliv?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Babblan) skrev 2014-11-12 17:16:16 följande:

Mina barn går på mellan- och högstadiet. De OCH 90 % av klasskompisarna tycker att "hen" är till för idioter. Det är för tusan viktigt att veta om man är en pojke eller flicka. Jag håller med. Ett skitord som inte behövs. Vi normalbegåvade KAN andra pronomen och behöver inte detta ord. Vi kan formulera en lååååång text utan att behöva använda detta ord en enda gång. En hund man inte vet könet på är en "den". En person man inte vet könet på är en "person" och ingen jävla heeeeeeeeeeen. Tänk att läsa en hel bok där hen används konstant, fy! När det används både om man, hon, han, det och den - DÅ fattar man faktiskt inte vad eller vem det handlar om.

Men varför skulle man skriva en hel bok och använda hen som enda pronomen? Vore ju helt befängt. Det skrevs ju en omdiskuterad barnbok med en huvudperson som var liksom hen. Inte pojke eller flicka utan så där modernt könsneutral (suck).Trams!!! Hen är inte tänkt att användas som ett tilltalsord utan blir man omnämnd som hen så beror det på att man i det givna tillfället är helt okänd.Ingen vet vad man heter eller om man är man eller kvinna. Då kan man bli omnämnd hen. Lider man av det månne? Chansen/risken att man blir omnämnd hen är väldigt liten för det är ett ord som oftast används mest i akademiska kretsar i föreläsningar och uppsatser och det är ett fullständigt opersonligt ord så ingen kan känna sig utpekad.
  • Anonym (mor)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-12 17:30:35 följande:
    Jag menar materiella ting förstås. Även om "den" och "det" givetvis kan användas för något immateriellt.
    En sak är dock helt säkert och det är att INGEN som benämns "hen" har ngn aning om att det sker och kommer aldrig att ha ngn anledning att förfasa sig. Benämner ngn t ex mig "hen" så beror de på att man inte vet vad jag heter eller om jag är man eller kvinna! Genast de träffat mig så vet de att jag är en hon och har ett kvinnonamn. Om de i det läget skulle fortfara att benämna mig "hen" så skulle jag springa därifrån för då är det galningar jag har att göra med.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..