CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 17:39:22 följande:
Det låter ju dumt för att du (med flera) inte förstått hur hen är tänkt att användas. Jag har då aldrig stött på någon som kallar en person vars kön är känt för "hen" och ärligt talat verkar det vara ganska ovanligt att folk träffat på det också.
En liten skola om hur man kan (notera: inte måste) använda hen i vardagliga situationer:
"Vi vet inte vilket kön barnet har men hen kommer i januari eller början av februari"
"Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att hen kan hjälpa mig med mitt ryggont."
Det är också fullt tillåtet att skriva eller säga på följande sätt:
"Vi vet inte vilket kön barnet har men han/hon (eller hon/han) kommer i januari eller början av februari"
"Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att (den här) läkaren kan hjälpa mig med mitt ryggont."
Man kan också skriva så här:
"Vi vet inte vilket kön barnet har men bebisen kommer i januari eller början av februari"
"Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att min rygg känns bättre efter besöket"
Det finns säkert tio sätt till att skriva om man nu inte väljer någon av de jag tagit upp ovan.