CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 19:28:07 följande:
Min kritik rör inte att du inte vill använda hen utan att du använder ett annat språk som måttstock i ett fall men inte i ett annat.
Du kritiserar ju knappast någon som säger "jag har barn" för att barn betyder ladugård på engelska eller hur? Samtidigt är det uppenbarligen viktigt att påpeka att hen betyder höna, varför är det så?
Vad är problemet med att hen finns och används?
Jag kritiserar inte någon som använder ordet barn om sina ungar när vi samtalar med varandra, men jag skulle absolut kritisera någon som använde ordet hen om mig lr om mina ungar, för att ordet hen är för mig just ett "hittepåord" för att vi ska vara så pk nu för tiden.
Han och hon och den har använts i århundraden tidigare, och fungerat utmärkt, men inte nu helt plötsligt 2010 och framåt, utan nu ska man kalla nån man inte vet för hen istället för den.
Varför? Det finns nu redan ett ord som fyllt den funktionen väldigt bra tidigare, nämligen den.
Jag skulle också gå i taket om de på förskolan kallar ex.vis Frida lr Johan för hen, lr den också i det här fallet, då vi vet att det är en hon och en han i det här fallet.
Är det däremot en person som inte vet vilket sexuellt kön den personen tillhör/vill tillhöra, eftersom det var lite därför ordet kom fram, som det har låtit, har inte följt hendebatten så noga, så kallar jag vederbörande vid namn, inte för en hen, då jag känner att det låter mer nedvärderande med hen än med personens namn.