• Batmamba

Rädd för att berätta för pojkvännen

För din och barnets skull vill jag verkligen råda dig med att vänta med barn till dess du och killen har bott ihop minst ett år och du försörjer dig helt själv med ett arbete. Du riskerar annars att hamna i situationen att du egentligen vill flytta ifrån killen men att det inte är möjligt pga ekonomin. Många har gjort det misstag du riskerar att göra. Ta lärdom av deras erfarenheter! Du säger att din kille håller vad han lovar. Det sa nog de flesta gravida tjejer, innan de blev lämnade.

Ni har vad jag har förstått varit ett par i ett år. Det känns som länge när man är i er ålder, men tro mig; det tar längre tid än så att avgöra om förhållandet är stabilt nog. I synnerhet när man är ung och har färre erfarenheter av relationer och att bedöma andra människor. Din pojkvän är säkert en jättefin person. Det betvivlar jag inte. Men ni har inte ens bott ihop och känner därför inte varandra så väl än.

Du säger att du är mogen men har vad jag förstått inte ens anvsvar för din egen ekonomi (din mamma betalar mat, bostad, försäkringar, el, sophämtning mm). Se till att du klarar allt det där själv innan du ger dig på något så otroligt mycket mer krävande - barn och familjeliv.

Du vet, förmodligen får ni en frisk liten bebis. Men om barnet har särskilda behov, livshotande sjukdomar etc. Kan ni hantera det? Har ni ekonomi som tål stora inkomstbortfall? Vad händer om din kille blir sjuk eller arbetslös? Om ni gör slut? Har ni planer för sånt?

• Batmamba
    Rixa skrev 2014-11-11 18:55:36 följande:

Ja, i alla fall tycker jag det är lika självklart att göra för söner när de börjar bli tonåringar precis som man pratar med tjejer om mensskydd, preventivmedel mm.

Tycker du tjejer ska få handledning under uppväxten men att killar ska vara helt självlärda? 

Svar på tråden Rädd för att berätta för pojkvännen