• Anonym (a)

Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!

Centurione skrev 2014-11-09 10:46:04 följande:
    Men vad tycker du själv då - vi ska inte ha några FN-trupper? Svenskar ska inte delta i upptäcksresor (i den mån det fortfarande finns några), inte klättra i berg, inte skida till Nordpolen eller upptäcka Amazonas djungler? Inte vara sändebud eller medlare i internationella konflikter? Inte vara sjömän eller sjökaptener (på civila fartyg eller i flottan)? Inte vara piloter eller flygkaptener? Inte vara operasångare eller andra typer av musiker, artister eller underhållare som drar på turné? Inte få vara författare som skaffar sig inspiration på plats i andra länder? De får BARA sitta hemma och byta varannan blöja på barnen?

Inte undra på att vi är på väg ner i alla internationella jämförelser...
    det är klart de får, men i en familj måste man vara överens innan man ger sig ut för att kämpa mot Ebolan eller strida i Afghanistan. Man har när man skaffat barn först och främst skyldigheter mot sina barn och sin familj och kan inte på eget bevåg bara lämna dem och förverkliga sig själv.
    Jag skulle inte förbjuda min man att åka i väg, men vi skulle ju få ett problem om jag också ville åka. vem har då störst rätt? Så man får ju klargöra vad man som familj vill uppnå och kommunicera och inte köra över den andre.
    Liksom lämna barnet på dagis en dag och ingen hämtar....
  • Anonym (a)
    Centurione skrev 2014-11-09 11:22:36 följande:
    "Kommit längre?" Vi är på väg ner i alla internationella jämförelser. Vi får inte längre fram några stora vetenskapsmän, uppfinnare, upptäckare, statsmän, entrepenörer, kompositörer eller konstnärer. Och en av anledningarna till detta är genustramset. Män kan inte längre satsa fullt på det som de är bäst på, p.g.a. att de inte har markservicen ordnad.
    tja om det är till priset för våra barn så kan jag leva med att vi inte har stora kompositörer...förövrigt har vi många kvinnliga och manliga forskare och framstående personer i olika områden och börjar vi titta på det i procent så tror jag inte vi ligger så långt efter länder som USA och andra länder.
  • Anonym (a)
    Anonym (m) skrev 2014-11-09 11:38:49 följande:
    Dessutom ligger vi långt framme ekonomiskt jämfört med de flesta europeiska länder. Jag förstår inte hur vi skulle bli framgångsrikare genom att utesluta hälften av befolkningen från möjligheten att utvecklas yrkesmässigt.
  • Anonym (a)
    Centurione skrev 2014-11-09 11:48:21 följande:
    Det är länge nu sedan vi hade en Heidenstam, Peterson-Berger, Carl Larsson, Nobel, de Laval, Kamprad (jo han lever fortfarande men jag menar en ny) eller Hammarskjöld... Vår storhetstid är över, och det är till stor del feministernas fel, och även till stor del sossarnas fel - p.g.a. de skapade en kommunal grundskola där begåvningarna hölls tillbaka alltför länge, i stället för att få hoppa i klasserna som i andra länder.

och ändå har vi ett land med världens starkaste ekonomier , märkligt Flört
  • Anonym (a)
    Anonym (m) skrev 2014-11-09 12:36:03 följande:
    Ja, och Grekland och Spanien är inte precis kända för att vara jämställda länder, ändå är det de som är Europas ekonomiska krishärdar.
    japp, lägger till Portugal, Italien, Frankrike också som har skakiga ekonomiska förhållanden och där vi är mer jämställda. Men visst de skapar kanske konst och skriver vacker musik i högre grad än vi. Eller gör de? Flört
  • Anonym (a)
    Centurione skrev 2014-11-10 17:45:48 följande:
    Jo, jag nämnde redan detta med den dåliga sosseskolan, som inte tillät de begåvade barnen att gå vidare och hoppa i klasserna. Jag sa aldrig att det bara fanns EN orsak till problemen, men helt klart är det så att det är mycket lättare att åstadkomma något verkligt betydelsefullt här i världen, om man slipper bekymra sig om middagsmat och dagishämtningar. Det kan du väl inte förneka?

Det är lite svårt att föreställa sig Julius Caesar eller Michelangelo säga tack för idag klockan 16:15, för att hinna handla på vägen innan dagis stänger! smile2.gif

var det lättare för Marie Curie då menar du?

Elsa Beskow, Edith Piaf , Irène Joliot-Curie eller Maria Goeppert-Mayer

Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!