• Anonym (m)

Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!

Drottningen70 skrev 2014-11-08 11:39:52 följande:

Pappan är ett egoistiskt as, inte tu tal om saken. Samtidigt så är moderns inställning märkligt. Vaddå inte orkar ta ensamt ansvar sex veckor i sträck? Om pappan försvann helt då? Dog? Vad gör man då? När man skaffar barn måste man utgå ifrån att man har 100% ansvar för dem.

Håller med om att man bör vara beredd på risken att vara ensam med barnet i alla fall under vissa perioder. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att om det hade varit en mamma till en ettåring som velat sticka iväg och jobba i Afghanistan hade det hetat att hon var en dålig mamma som inte borde skaffat barn om hon kunde tänka sig att åka ifrån barnet så länge, medan pappan hade fått alla sympatier.
  • Anonym (m)
    Centurione skrev 2014-11-09 10:46:04 följande:

Men vad tycker du själv då - vi ska inte ha några FN-trupper? Svenskar ska inte delta i upptäcksresor (i den mån det fortfarande finns några), inte klättra i berg, inte skida till Nordpolen eller upptäcka Amazonas djungler? Inte vara sändebud eller medlare i internationella konflikter? Inte vara sjömän eller sjökaptener (på civila fartyg eller i flottan)? Inte vara piloter eller flygkaptener? Inte vara operasångare eller andra typer av musiker, artister eller underhållare som drar på turné? Inte få vara författare som skaffar sig inspiration på plats i andra länder? De får BARA sitta hemma och byta varannan blöja på barnen?

Inte undra på att vi är på väg ner i alla internationella jämförelser...

Självklart ska vi ha personer som utför dessa jobb, men det ska inte spela någon roll om det är mammor eller pappor som är borta från barnet. Som sagt, så fort det är en småbarnsmamma som har ett jobb som innebär att hon är borta mycket och lämnar större delen av ansvaret för barnet till den andra föräldern heter det att hon inte borde skaffat barn om jobbet är så viktigt. Då heter det minsann att barnen alltid ska gå före allt annat i livet annars får vi en så hemsk och omänsklig värld.
  • Anonym (m)
    Anonym (J) skrev 2014-11-09 10:51:47 följande:

Eller så kan man göra som idag, låta folk få avgöra det där själva utifrån dom individer dom är, inte utifrån vilket kön dom har.

Det är det som stinker unket om ditt resonemang.

Exakt, det är en sån dubbelmoral beroende på om det är en man eller kvinna det gäller.
  • Anonym (m)

För att återgå till ts så tycker jag att om han åker bör han kompensera dig ekonomiskt genom att betala hjälp i hemmet. Han kan också kompensera dig genom att ta mer ansvar för hem och barn när han kommit tillbaka.

• Anonym (m)
    Centurione skrev 2014-11-09 11:25:14 följande:

Fast det går inte att komma ifrån att mamman är viktigast när barnen är små. Det är hon som ska stå för den basala tryggheten och omvårdnaden. Pappor är också SUPERviktiga - det är ingen slump att SAMTLIGA interner i en undersökning vuxit upp utan sin biologiske far - men pappans roll kommer senare. Om han har bytt blöjor eller gett nappflaska när barnen var små, ändrar inget för det som är viktigt i rollen far-son eller far-dotter.

Så kvinnor som vill satsa på jobbet ska inte skaffa barn? För övrigt finns det inget belägg för vad du säger, män kan ta hand om barn jättebra om de får chansen.
  • Anonym (m)
    Anonym (a) skrev 2014-11-09 11:35:18 följande:

tja om det är till priset för våra barn så kan jag leva med att vi inte har stora kompositörer...förövrigt har vi många kvinnliga och manliga forskare och framstående personer i olika områden och börjar vi titta på det i procent så tror jag inte vi ligger så långt efter länder som USA och andra länder.

Dessutom ligger vi långt framme ekonomiskt jämfört med de flesta europeiska länder. Jag förstår inte hur vi skulle bli framgångsrikare genom att utesluta hälften av befolkningen från möjligheten att utvecklas yrkesmässigt.
  • Anonym (m)
    Centurione skrev 2014-11-09 11:48:21 följande:

Det är länge nu sedan vi hade en Heidenstam, Peterson-Berger, Carl Larsson, Nobel, de Laval, Kamprad (jo han lever fortfarande men jag menar en ny) eller Hammarskjöld... Vår storhetstid är över, och det är till stor del feministernas fel, och även till stor del sossarnas fel - p.g.a. de skapade en kommunal grundskola där begåvningarna hölls tillbaka alltför länge, i stället för att få hoppa i klasserna som i andra länder.

Den undermåliga skolpolitiken har ingenting med jämställdheten att göra. Jag undrar också hur det kommer sig att de nordiska länderna står sig så mycket bättre ekonomiskt än länderna i Sydeuropa, trots att vi har en högre grad yrkesarbetande kvinnor och mer utbyggd barnomsorg än de senare länderna.
  • Anonym (m)
    Anonym (a) skrev 2014-11-09 11:52:16 följande:

och ändå har vi ett land med världens starkaste ekonomier , märkligt

Ja, och Grekland och Spanien är inte precis kända för att vara jämställda länder, ändå är det de som är Europas ekonomiska krishärdar.
  • Anonym (m)
    Mrs Moneybags skrev 2014-11-10 10:36:20 följande:
    Jag vet inte varifrån du hämtat dina data, men om du inte visste det, så har Sverige det bra mycket bättre än de länder som är mer ojämställda!
    Vi har det svenska "musikundret", så just inom det musikaliska området råder ingen fattigdom i Sverige.

Jag vet inte vilken sorts upptäckare du önskar att vi hade, då de flesta områden på jorden redan är befolkade och därmed upptäckta?

Nedgången inom vetenskap och teknik beror snarare på att våra skolor har blivit sämre och sämre, inte på att vuxna män inte får middagen serverad när de kommer hem från jobbet. För att bli riktigt duktig på någonting måste man börja låååångt tidigare än den ålder, då man har en fru och ett eget hem att ta hand om.
    Glöm inte heller det svenska IT-undret med Skype, Spotify, Minecraft med flera.
Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!