• Centurione

Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!

Rent spontant tänker jag, att män i alla tider har rest ut i världen som krigare, sjömän, upptäcksresande o.s.v. - och deras fruar har fått stanna hemma och ta hand om barnen och hålla ställningarna i hemlandet. Du är alltså inte den första i världshistorien, om det nu blir så, och hans önskan att åka är inte på något sätt märklig.

Jag kan tycka att det är synd om du förstör detta för honom, om det är viktigt för hans karriär. ÄR det det, så kommer ju även du och dina barn I LÄNGDEN ha glädje av att han får åka, eftersom det kommer att ge er högre socioekonomisk status, och i förlängningen bättre framtidsmöjligheter för barnen.

MEN sedan kan det ju finnas väldigt speciella skäl som talar emot det, t.ex. att du är sjuklig och saknar all avlastning, och absolut inte klarar av att ta hand om ditt barn själv. Då går ju det före förstås, för han kan ju inte lämna sitt barn med en person som kanske inte kan ta hand om det.

• Centurione
    Anonym (J) skrev 2014-11-09 08:01:18 följande:
    Fast det du säger saknar relevans.
    Vi är inte bara biologi, vi har också ett förnuft och en hjärna vi kan använda, 
    Vi behöver inte följa vår biologi slaviskt, i så fall skulle vi fortfarande slita maten ur händerna på varandra när vi är hungriga, Män skulle släpa med sig kvinnor hem och våldta som dom hade lust. Oäkta barn skulle läggas ut i skogen till vargarna och ingen skulle betala sina räkningar.
    Nog har vi kommit lite längre än så va? 
    Nu har det ALDRIG varit så som du har beskrivit, inte ens under jägar-samlar-stenåldern. Folk måste ha tagit hand om varandra i sina familjer och klaner, för annars hade inte mänskligheten överlevt.

Man kan vända på det och säga, att om det inte funnits några män med äventyrslust och erövringslust - så skulle vi fortfarande ha levat i små flockar som på den tiden. Länder och större samhällen hade aldrig blivit till, då ingen varit intresserad av att erövra och ena små grupper till stora folk. Amerika hade aldrig blivit upptäckt, vår planets geografi hade aldrig kartlags, vi hade inte haft någon kontakt med folkslag på andra sidan haven, vi hade inte importerat eller exporterat något...
  • Centurione
    Drottningen70 skrev 2014-11-09 08:44:51 följande:
    Rent spontant tänker jag här: GODEGUD FINNS DET FOLK UTANFÖR TALIBANBERGEN SOM FORTFARANDE RESONERAR SÅ HÄR??

Ja det har i "alla tider" funnits män som mestadels vistats borta från familj och barn, precis som det i ALLA TIDER funnits kvinnor som är jävligt missnöjda med den situationen men som inte kunnat göra nåt åt saken eftersom de var ekonomiskt beroende av männen och inte hade några rättigheter i samhället. Men så är det som bekant inte idag.

Så nej det behövs inte "väldigt speciella skäl så som sjukdom" för att förvänta sig att barnafadern delar ansvaret och vården för barnet, det är dagens norm.
    Men vad tycker du själv då - vi ska inte ha några FN-trupper? Svenskar ska inte delta i upptäcksresor (i den mån det fortfarande finns några), inte klättra i berg, inte skida till Nordpolen eller upptäcka Amazonas djungler? Inte vara sändebud eller medlare i internationella konflikter? Inte vara sjömän eller sjökaptener (på civila fartyg eller i flottan)? Inte vara piloter eller flygkaptener? Inte vara operasångare eller andra typer av musiker, artister eller underhållare som drar på turné? Inte få vara författare som skaffar sig inspiration på plats i andra länder? De får BARA sitta hemma och byta varannan blöja på barnen?

Inte undra på att vi är på väg ner i alla internationella jämförelser...
  • Centurione
    Anonym (J) skrev 2014-11-09 10:50:27 följande:
    oavsett om det du säger stämmer eller ej, så saknar det relevans.
    Vad är det du inte förstår, vi har ett förnuft, vi kan planera och tänka, vi behöver inte göra som dom gjorde på stenåldern.
    Vi har kommit längre idag, åtminstone dom flesta av oss.
    Ditt argument är invalid.
    "Kommit längre?" Vi är på väg ner i alla internationella jämförelser. Vi får inte längre fram några stora vetenskapsmän, uppfinnare, upptäckare, statsmän, entrepenörer, kompositörer eller konstnärer. Och en av anledningarna till detta är genustramset. Män kan inte längre satsa fullt på det som de är bäst på, p.g.a. att de inte har markservicen ordnad.
  • Centurione
    Anonym (m) skrev 2014-11-09 11:00:48 följande:
    Självklart ska vi ha personer som utför dessa jobb, men det ska inte spela någon roll om det är mammor eller pappor som är borta från barnet. Som sagt, så fort det är en småbarnsmamma som har ett jobb som innebär att hon är borta mycket och lämnar större delen av ansvaret för barnet till den andra föräldern heter det att hon inte borde skaffat barn om jobbet är så viktigt. Då heter det minsann att barnen alltid ska gå före allt annat i livet annars får vi en så hemsk och omänsklig värld.
    Fast det går inte att komma ifrån att mamman är viktigast när barnen är små. Det är hon som ska stå för den basala tryggheten och omvårdnaden. Pappor är också SUPERviktiga - det är ingen slump att SAMTLIGA interner i en undersökning vuxit upp utan sin biologiske far - men pappans roll kommer senare. Om han har bytt blöjor eller gett nappflaska när barnen var små, ändrar inget för det som är viktigt i rollen far-son eller far-dotter.
  • Centurione
    Anonym (a) skrev 2014-11-09 11:35:18 följande:
    tja om det är till priset för våra barn så kan jag leva med att vi inte har stora kompositörer...förövrigt har vi många kvinnliga och manliga forskare och framstående personer i olika områden och börjar vi titta på det i procent så tror jag inte vi ligger så långt efter länder som USA och andra länder.
    Anonym (m) skrev 2014-11-09 11:38:49 följande:
    Dessutom ligger vi långt framme ekonomiskt jämfört med de flesta europeiska länder. Jag förstår inte hur vi skulle bli framgångsrikare genom att utesluta hälften av befolkningen från möjligheten att utvecklas yrkesmässigt.
    Det är länge nu sedan vi hade en Heidenstam, Peterson-Berger, Carl Larsson, Nobel, de Laval, Kamprad (jo han lever fortfarande men jag menar en ny) eller Hammarskjöld... Vår storhetstid är över, och det är till stor del feministernas fel, och även till stor del sossarnas fel - p.g.a. de skapade en kommunal grundskola där begåvningarna hölls tillbaka alltför länge, i stället för att få hoppa i klasserna som i andra länder.

• Centurione
    Anonym (Så olycklig..) skrev 2014-11-10 12:49:50 följande:

Hej! Här är Trådstartaren igen... Min tråd har blivit helt off-topic så jag väljer att tacka för mig och låta den leva vidare på egen hand eller dö ut. 

Tack iallafall Ni som försökt komma med goda råd och peppning! Livet blir aldrig som man tänkt sig. 

Pappan berättade igår att det inte längre handlar om 1 år utan 3 år. Jag har därför beslutat mig för att lämna honom.

Jag vägrar att låta någon tvinga mig att leva i limbo och förvänta sig mig sätta mitt barns välmående, min karriär och mitt liv i vänteläge så länge. Våra familjevärderingar går inte att jämka.

Jag kommer därför flytta hem till min barndomsby där barnet har sina morföräldrar och morbror/moster etc. och där jag kan få avlastning och hjälp. Jag fullkomligt hatar tanken att flytta tillbaka till den by som jag längtat mig bort ifrån hela uppväxten och som jag lämnade redan som 16-åring. Men vi ni vad....jag sätter mitt BARN först. Vad jag än må tycka och tänka om att lämna staden, en vacker bostad, sociala kontakter och nöjesutbud, mot landet så är det för hennes skull. I min värld ger man upp sitt eget ego när man sätter barn till världen. Är det alltid man gillar det? Nej!!! Kommer jag bo i min hemby för evigt? Nej! Men jag står ut för mitt barns skull, i några år...en dag i taget. Något jag ALDRIG kan förstå att pappan inte kunde göra, trots att ett flertal lösningar presenteras och erbjudits honom.

Det är där värderingarna kommer in. Våra skiljer sig åt och därför skiljer vi oss nu. Så ofantligt sorgligt. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag någonsin skulle kunna bryta upp från den man som jag är så otroligt förälskad i, som jag attraheras av något så kopiöst och som är fadern till mitt barn. Men jag har en kärlek till i mitt liv som är viktigare och som jag vet att jag aldrig skulle komma över om jag sabbade den. Min dotter.

Tänkte avsluta med dessa ord:

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,The courage to change the things I can,And the wisdom to know the difference

Ha det så gott!

Fast för BARNETS skull borde du väl inte lämna barnets pappa! Han är såklart viktigare än mormor och morfar - även om de OCKSÅ är viktiga! Sedan kan det förstås, som jag skrev tidigare, vara så att du VERKLIGEN inte orkar ta hand om ditt barn själv, kanske inte ens ge det basal omvårdnad. Om din man vet om detta och ändå väljer att ta utlandstjänstgöringen, så gör det honom till en dålig pappa. Och DÅ kan det även vara till barnets bästa att ni flyttar nära mormor o morfar i stället.
  • Centurione
    Mrs Moneybags skrev 2014-11-10 10:36:20 följande:
    Jag vet inte varifrån du hämtat dina data, men om du inte visste det, så har Sverige det bra mycket bättre än de länder som är mer ojämställda!
    Vi har det svenska "musikundret", så just inom det musikaliska området råder ingen fattigdom i Sverige.

Jag vet inte vilken sorts upptäckare du önskar att vi hade, då de flesta områden på jorden redan är befolkade och därmed upptäckta?

Nedgången inom vetenskap och teknik beror snarare på att våra skolor har blivit sämre och sämre, inte på att vuxna män inte får middagen serverad när de kommer hem från jobbet. För att bli riktigt duktig på någonting måste man börja låååångt tidigare än den ålder, då man har en fru och ett eget hem att ta hand om.
    Jo, jag nämnde redan detta med den dåliga sosseskolan, som inte tillät de begåvade barnen att gå vidare och hoppa i klasserna. Jag sa aldrig att det bara fanns EN orsak till problemen, men helt klart är det så att det är mycket lättare att åstadkomma något verkligt betydelsefullt här i världen, om man slipper bekymra sig om middagsmat och dagishämtningar. Det kan du väl inte förneka?

Det är lite svårt att föreställa sig Julius Caesar eller Michelangelo säga tack för idag klockan 16:15, för att hinna handla på vägen innan dagis stänger!
  • Centurione
    Anonym (m) skrev 2014-11-10 10:46:07 följande:
    Glöm inte heller det svenska IT-undret med Skype, Spotify, Minecraft med flera.
    ...och dessa avancerade kulturyttringar kommer att bli ombesjungna ännu om tusen år..? Drömmer
  • Centurione
    Anonym (klokt) skrev 2014-11-10 17:57:57 följande:
    Whaaat? Vad har detta med tråden att göra? Vem är Michelangelo i den här liknelsen? Trådstartarens man eller barn??
    Vi har gått vidare nu och diskuterar generellt.
Svar på tråden Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!