Pappan ska jobba utomlands och dumpar över fullt ansvar på mig! MOT MIN VILJA!
Jag lider med dig TS. Det är ju knappast du som är självisk i den här situationen.Din man verkar inte ha en aning om hur en ettåring fungerar om han tror att han kan vara borta i så länga perioder om och om igen utan att det ställer till det rejält i deras relation. Min man blev allvarligt sjuk när vårt barn var 13 månader och fick ligga flera veckor på sjukhus. Det blev oerhört jobbigt för vårt barn. Han hade nyss lärt sig gå men slutade med det och utvecklade rejäl separationsångest. Under hela den perioden min man låg på sjukhus och ca en månade därefter satt vår ettåring som klistrad på mig. Jag vågar inte tänka på hur det hade blivit om jag hade varit tvungen att lämna honom långa dagar på förskola då eller om min man hade försvunnit igen precis när deras relation hade börjat stabilisera sig igen och vårt barn började lita på att pappa verkligen var tillbaka.
Tyvärr kan du ju inte hindra honom från att överge sitt barn, och det låter ju inte som att han själv kommer ändra sig. Alltså måste du göra det bästa av den urusla situation som nu är. Jag förstår att du inte vill börja med att gå ner i tid när du är på en ny arbetsplats, men som situationen är kanske det är en lösning du bör fundera över? Det viktiga är ju ditt och ditt barns hälsa. Om ditt barn mår dåligt över de långa dagarna på förskola och du går i väggen av en orimlig situation så är väl det värre än att arbetsgivaren blir sur på dig? Jag tycker verkligen du ska överväga att korta dina dagar rätt rejält i alla fall. Sen tycker jag att även om du går ner i tid så kan din man gott betala så du får städhjälp hemma ett par gånger i månaden och även att du kan köpa hem färdiga matkassar med mat för veckan. Förenkla allt du kan! Dessutom bör han kompensera din förlorade arbetsinkomst med en rejäl pensionsförsäkring om du går ner i tid för att ensam ta ansvar för hans barn.
Stackars stackars lilla barn som ska behöva bli utsatt för det här av sin pappa som borde kunna vara man nog att sätta sitt barns behov av trygghet först.