• clin

Dålig embryoutveckling

Hej, vi är ett par som gjort två misslyckade ivf försök på rmc malmö. Jag är lätt stimulerad, min man har bra spermier. Ivf nr 1 så fick vi ut 14 ägg med gonalf, 6 befruktade. Ivf nr 2 så fick vi 11 ägg med menopur, 5 befruktade. Båda gångerna har embryona på dag två-tre inte längre delat sig som dem ska. Enligt läkaren är det ovanligt med bra befuktning o dålig embryoutveckling. Läkaren skulle rådgöra med dem andra hur/om vi skulle gå vidare. Det måste vara mer än vi som har detta bekymmret, finns det någon i samma sits?

• Svar på tråden Dålig embryoutveckling
  • Sthlmsthlm

Ursäkta alla detaljerade frågor, men min läkare gav ingen riktigt instruktion om pred. Det står bara 1 tablett dagligen och inget när man ska börja och sluta...

När börjar du äta, under vilken period står du på 25 mg och när börjar nedtrappningen? Har du olika plan om du blir gravid eller om ivf failar?

Tack på förhand!! :)

Sammet skrev 2014-11-08 18:24:54 följande:

Det räcker att hoppa barnalbylen på dagen för ÄP. Fast jag har glömt det ibland och inte blött mer för det...

Som jag skrev, Prasteron 75 mg/dag, en tablett a 25 mg tre gånger per dag.

Predinisolonet har jag börjat på 10 (ska egentligen vara 5 tyckte de)  och sen gått upp 5 mg varannan dag till 25, likadant vid nertrapp. Men alla reagerar olika på kortison så det är ingen generell rekommendation.

• Eliotta

Jag hade samma problem, också i Malmö. IVF (ICSI) nr 1 med GonalF: 18 ägg, 4 befruktade, alla avstannade innan insättning. IVF (ICSI) nr 2 Med Menopur: 15 ägg, 10 av dem mogna, 5 befruktade, endast 1 överlevde och jag är nu i vecka 37 med detta guldägg.

Jag gjorde kort protokoll på båda. Min mans spermier är otroligt många (200 miljoner), men lite sämre kvalitet 1 % bra bara)  1, därav ICSI antar jag, dock har de angett orsak till infertilitet som okänd, så det verkar som att de tycker att hans simmare duger ändå.

Lycka till!

• Cathy

Eliotta; grattis till graviditet! Så måste jag bara kommentera att det är tyvärr vanligt att klinikerna stimulerar så att det blir för många ägg (jag har också fått alltid långt mer än 10 ägg) och så får de panik (så att man inte ska bli överstimulerad) och gör ÄP för tidigt för att äggen ska vara mogna. Därför befruktas de ju inte! Många får mycket bättre resultat just därför med menopur eftersom det innehåller även LH som får äggen att mogna + några 'extra' sprutdagar.

• Sammet

Har du instruktion på det är det troligen 10 mg de menar, men det är en mycket försiktig rekommendation som nästan går åt placebohållet.

Jag har oftast börjat med 5 mg nån vecka innan ÄP, trappat upp så jag är på 25 mg vid dag för insättning, trappat ner till 20 efter ett para dagar och legat på det till gravtest. Sen trappar jag ner helt inom ett par dagar.

Men nu är jag gravid, så jag tar 20 mg tillsvidare, troligen minst en månad till. I kombination med intralipider en gång i månaden.

Utländska läkare tenderar att rekommendera högre och långvarigare doser.
    Men nu har en svensk för första gången gjort ett forskningsprojekt om immunologi, så kanske även Sverige kommer ikapp :)

• clin

Ringde klinken idag, det blir en ivf till. Denna gången med korta protokollet och FOSTIMON, låg dos. Hade frågorna om högre ovitrelle, pastestoron osv. Fick telefonsamtal den 17 dec. Har någon erfarenhet från fostimon?

• Humlan0

Jag puffar den här gamla tråden lite för jag tyckte den var så intressant :)

Vi får alltid ut en förhållandevis bra mängd ägg, 10 (Gonal-f),14 (Menopur korta), 12 (Menopur långa). De två första gångerna befruktades nästan alla på vanlig väg. Men något hände sista gången och man fick då ta till ICSI, trots att det aldrig varit problem med spermierna innan. Trots att nästan alla blir befruktade så är den gemensamma nämnaren att alla slutar dela sin innan dag 5 och vi får aldrig något till frysen. Jag ska ta upp det här med Prasteron, Circadin, Prednisolon och Trombyl med kliniken när dom ringer på onsdag. Jag hoppas verkligen att dom är öppna för att testa något nytt för hittills har det inte funkat.

• Hontmail
    Humlan0 skrev 2018-10-08 14:59:12 följande:

Jag puffar den här gamla tråden lite för jag tyckte den var så intressant :)

Vi får alltid ut en förhållandevis bra mängd ägg, 10 (Gonal-f),14 (Menopur korta), 12 (Menopur långa). De två första gångerna befruktades nästan alla på vanlig väg. Men något hände sista gången och man fick då ta till ICSI, trots att det aldrig varit problem med spermierna innan. Trots att nästan alla blir befruktade så är den gemensamma nämnaren att alla slutar dela sin innan dag 5 och vi får aldrig något till frysen. Jag ska ta upp det här med Prasteron, Circadin, Prednisolon och Trombyl med kliniken när dom ringer på onsdag. Jag hoppas verkligen att dom är öppna för att testa något nytt för hittills har det inte funkat.

Ingen är aktiv i tråden lägre så jag hoppar in eftersom jag ta DHEA.

Precis som sammet i tråden går jag i Falun och de skrev ut DHEA till mig. Vill du ha DHEA på recept, testa Predisolon, Trombyl, Fragmin, intralipid ovs är det bara bara Falun som du kan få det från.
  • Humlan0
    Hontmail skrev 2018-10-09 03:29:34 följande:

Ingen är aktiv i tråden lägre så jag hoppar in eftersom jag ta DHEA.

Precis som sammet i tråden går jag i Falun och de skrev ut DHEA till mig. Vill du ha DHEA på recept, testa Predisolon, Trombyl, Fragmin, intralipid ovs är det bara bara Falun som du kan få det från.

Jag går inte i Falun men ska försöka få det av läkaren ändå eftersom vi testat allt som dom har föreslagit och inget har hjälpt. Hoppas verkligen att dom är öppna för att testa något nytt.
  • Hontmail
    Humlan0 skrev 2018-10-09 06:51:21 följande:

Jag går inte i Falun men ska försöka få det av läkaren ändå eftersom vi testat allt som dom har föreslagit och inget har hjälpt. Hoppas verkligen att dom är öppna för att testa något nytt.

Du kan ju prova men jag har svårt att tro att du får nån sån hjälp av nån annan klinik än Falun. Jag rekommenderar att byta till Falun.
  • UndrandeSökare
    Humlan0 skrev 2018-10-09 06:51:21 följande:

Annars om du kan tänka dig att vända dig utomlands till tex Dr D i Aten så behandlar han också med Trombyl, Fragmin, Prednisolon och intralipid och Dhea.
  • Humlan0
    UndrandeSökare skrev 2018-10-10 13:20:55 följande:
    Annars om du kan tänka dig att vända dig utomlands till tex Dr D i Aten så behandlar han också med Trombyl, Fragmin, Prednisolon och intralipid och Dhea.
    Vi har fortfarande ett gratisförsök kvar som vi tänkte använda innan vi funderar på hur vi går vidare. Kan inte tänka mig att läkare skriver ut detta även om man betalar om man inte gör hela behandlingen där. Det hade ju varit bra annars :)
Svar på tråden Dålig embryoutveckling