• Sthlmsthlm

Dålig embryoutveckling

Sammet skrev 2014-11-06 22:38:25 följande:

Mina har gjort samma sak, bra antal, bra befruktning, kass utveckling.
    Efter en kur Prasteron fick jag fina embryon som växte till blastisar, gick att frysa o så.
     IVF Falun skrev ut åt mig, 75 mg dag (en tablett morgon, middag , kväll) .

Vad intressant! Gjorde du blodprov för att kolla DHEA innan? Jag gjorde det och låg inom normalintervallet, därför tyckte gyn inte att jag behövde det och jag var själv skeptisk till dopingklassade hormoner och insisterade inte, snarare tvärtom.

Prednisolon och trombyl fick jag också utskrivet. Pred har jag tagit 10 mg per dag från stimuleringsdag 1 och fortfarande (RD8 nu). Min behandlande läkare så ok till pred, men ville inte jag skulle ta trombyl utifrån att det inte finns någon evidens för i nyare studier. Jag började ändå ta det efter ET... tänker att det är så låg dos, gör liksom ingen skada...

Q10 tar jag också. Inte för att jag direkt tror att det gör skillnad, men samma där - det gör ingen skada. 

Misslyckas den här gången kan jag nog tänka mig att köra några månader prasteron innan nästa försök. 
  • Sthlmsthlm

Hur har du trappat upp och ner pred?

Också nyfiken på vilken dosering prasteron du haft?

Trombyl/ albyl är också blodförtunnande precis som omega 3 så det ska man heller inte ta vid ÄP.

Jag gjorde ICSI (microinjektion) nu och fick mycket bättre utfall på antal befruktade.

Sammet skrev 2014-11-07 22:58:18 följande:

Vårdcentralen kollar DHEA om man frågar.

Predinisolon 10 sa min läkare var för lågt för att ha effekt, jag trappade upp till 25, låg där och trappar nu ner  (gravid).

Jag tar q10 och Omega 3 också , dock ska man inte ta Omegan vid ET.

Ett tips med omogna ägg, utöver en lång o jämn stimulering är att be om dubbel dos pregnyl eller ovintrelle. Jag ökade från 5000 till 10000 enheter pregnyl.

Sen skulle jag fundera på mikroinjektion om de inte redan gjort det för att se om det hjälper upp befruktningsgraden. Man kan dela o ta hälften naturligt o hälften injektion.

• Sthlmsthlm

Ursäkta alla detaljerade frågor, men min läkare gav ingen riktigt instruktion om pred. Det står bara 1 tablett dagligen och inget när man ska börja och sluta...

När börjar du äta, under vilken period står du på 25 mg och när börjar nedtrappningen? Har du olika plan om du blir gravid eller om ivf failar?

Tack på förhand!! :)

Sammet skrev 2014-11-08 18:24:54 följande:

Det räcker att hoppa barnalbylen på dagen för ÄP. Fast jag har glömt det ibland och inte blött mer för det...

Som jag skrev, Prasteron 75 mg/dag, en tablett a 25 mg tre gånger per dag.

Predinisolonet har jag börjat på 10 (ska egentligen vara 5 tyckte de)  och sen gått upp 5 mg varannan dag till 25, likadant vid nertrapp. Men alla reagerar olika på kortison så det är ingen generell rekommendation.

Svar på tråden Dålig embryoutveckling