• Cathy

Dålig embryoutveckling

Jag fick också många ägg vid ivferna men rätt dålig befruktning (max 50%). Min mans spermier vad det inget fel på. Till slut förstod jag att (iaf en del av) problemet var att många av äggen var omogna vid plock. En eller två sprutdagar till gav 100% befruktning. Funderar om du kan ha samma problem för befruktnigsgraden för er är inte heller den bästa. Det andra jag kan tipsa om är Q10 för om embryot inte utvecklas vidare kan problemet ligga hos ägget och att dess mitokondrie inte har tillräckligt med energi för att få embryot att växa. Tog själv Q10 i några månader och blev plötsligt gravid spontant trots många ivfer innan. Googla Advanced fertility+Q10 så hittar du en bra artikel! Lycka till!

• Cathy

Eliotta; grattis till graviditet! Så måste jag bara kommentera att det är tyvärr vanligt att klinikerna stimulerar så att det blir för många ägg (jag har också fått alltid långt mer än 10 ägg) och så får de panik (så att man inte ska bli överstimulerad) och gör ÄP för tidigt för att äggen ska vara mogna. Därför befruktas de ju inte! Många får mycket bättre resultat just därför med menopur eftersom det innehåller även LH som får äggen att mogna + några 'extra' sprutdagar.

Svar på tråden Dålig embryoutveckling