• Sammet

    Dålig embryoutveckling

    Mina har gjort samma sak, bra antal, bra befruktning, kass utveckling.
    Efter en kur Prasteron fick jag fina embryon som växte till blastisar, gick att frysa o så.
     IVF Falun skrev ut åt mig, 75 mg dag (en tablett morgon, middag , kväll) .

  • Sammet

    De bytte även till Menpour och Pregnyl o körde långa metoden för att ytterligare maxa embryona, en del reagerade tydligen bättre på de medicinerna om embryona var av dålig kvalite.

  • Sammet

    Prasteron är ett testosteronpreparat som görs på licens i Sverige, jag vet inte exakt funktion, men min läkare sa att den vid minst 3 månaders användning har visat sig kunnat förbättra embryokvaliten vid såna här fall. Och det stämde i mitt fall, dramatisk förbättring.
     Man kan även få tag på den via nätet, då heter den DHEA (är oftast använt som ett dopingpreparat...).
     Viktigt var att ta den jämt utspritt under dagen och i minst tre månader.
     Jag märkte inte några biverkningar, en del kan få lite fjun i ansiktet.
    Prasteron har i kliniska tester visat sig ge mindre missfall också :)

    En annan medicin som kan förbättra dåliga embryon heter Circadin, ett melatoninpreparat. Läkaren kan skriva ut det med, eller så kan man beställa den receptfritt från ett hälsokostföretag i England, googla melatonin. Om man har en immunproblematik ska man inte labba med melatonin, då den triggar immunförsvaret (vilket är bra i många fall men inte vid impantationsbesvär)
     Men du verkar ju inte ha problem med implantationen utan att få livsdugliga embryon, så jag skulle nog kunna rekommendera det, funkar utmärkt att ta parallelt med Prasteronet. En tablett på kvällen, man blir lite trött av den.
    Även den ska tas i tre månader för att ge effekt.

    Jag fick Predinisolon utskrivet som tog i upptrappad dos från stimuleringsdag 1, det var i huvudsak för att underlätta implantation men en del tester har även visat på att det kan ge lite bättre ägg vid uttag.

    Jag fick också ett inofficiellt tips att en tredjedels barnalbyl under stimuleringen gav äggen lite extra skjuts, men att man inte fick ta dem under hela cykler.
     Den hjälper även par som har svårt att bli gravida pga koaguleringsproblematik.

    Läs gärna in dig på

    http://www.fertilitetsguiden.com/alternativ/dhea.php
    där en massa info är samlat. En del är kliniskt bevisa, annat mer folktro, så ha ett kritiskt öga öppet ;) . Länkarna är mycket bra för att faktakolla saker och se om de är relevanta för ens eget fall.
     Min erfarenhet är att det krävs en engagerad läkare för att skräddarsy ens behandling, jag är mycket nöjd med IVF Falun där.
     Men var en påläst patient , det är bra att själv driva på lite...

  • Sammet

    Vårdcentralen kollar DHEA om man frågar.

    Predinisolon 10 sa min läkare var för lågt för att ha effekt, jag trappade upp till 25, låg där och trappar nu ner  (gravid).

    Jag tar q10 och Omega 3 också , dock ska man inte ta Omegan vid ET.

    Ett tips med omogna ägg, utöver en lång o jämn stimulering är att be om dubbel dos pregnyl eller ovintrelle. Jag ökade från 5000 till 10000 enheter pregnyl.

    Sen skulle jag fundera på mikroinjektion om de inte redan gjort det för att se om det hjälper upp befruktningsgraden. Man kan dela o ta hälften naturligt o hälften injektion.

  • Sammet

    Det räcker att hoppa barnalbylen på dagen för ÄP. Fast jag har glömt det ibland och inte blött mer för det...

    Som jag skrev, Prasteron 75 mg/dag, en tablett a 25 mg tre gånger per dag.

    Predinisolonet har jag börjat på 10 (ska egentligen vara 5 tyckte de)  och sen gått upp 5 mg varannan dag till 25, likadant vid nertrapp. Men alla reagerar olika på kortison så det är ingen generell rekommendation.

  • Sammet

    Har du instruktion på det är det troligen 10 mg de menar, men det är en mycket försiktig rekommendation som nästan går åt placebohållet.

    Jag har oftast börjat med 5 mg nån vecka innan ÄP, trappat upp så jag är på 25 mg vid dag för insättning, trappat ner till 20 efter ett para dagar och legat på det till gravtest. Sen trappar jag ner helt inom ett par dagar.

    Men nu är jag gravid, så jag tar 20 mg tillsvidare, troligen minst en månad till. I kombination med intralipider en gång i månaden.

    Utländska läkare tenderar att rekommendera högre och långvarigare doser.
    Men nu har en svensk för första gången gjort ett forskningsprojekt om immunologi, så kanske även Sverige kommer ikapp :)

Svar på tråden Dålig embryoutveckling