Inlägg från: Eva 763 |Visa alla inlägg
  • Eva 763

Barn födda okt-dec 2014

Kaye skrev 2015-01-17 14:46:07 följande:
    Trodde du menade att du hade babynestet i spjälsängen? Larmet ligger i botten på spjälsängen, under madrassen, sen babynest med unge :P

Sen vet jag att man kan ha larmet i vagnen också, så det borde ju givetvis gå att ha nestet direkt på larmet. :)
    Ja det menade jag hehe. Att jag har henne i sängen, i babynestet :) så det funkar då? Var ngn som skrev på en annan sida att det inte funkade?!
  • Eva 763
    isabellab skrev 2015-01-17 16:58:00 följande:

Det funkar! Jag mailade babysense tillverkaren och frågade innan vi köpte. Det viktiga är att ingen annan sover i samma säng eller att spjälsängen inte står dickt an till er säng då den i så fall plockar upp era rörelser.

Aj då! Vi har spjälsängen exakt bredvid min sida av sängen och har tagit bort spjälsidan. Hmmm då funkar det nog inte :(
  • Eva 763
    isabellab skrev 2015-01-17 19:21:46 följande:

Är sidan helt borta? Vi sänkte ner vår bara då han har skydd från att ramla ner men lågt så vi inte behöver resa oss för att lyfta upp honom. Sängen står ca 15cm ifrån.

Ja man måste ta bort sidan helt dessvärre. Vi får flytta vår säng imo, lite krabbigt. Då sängramen sitter fast i väggen. Men men, så får det bli!
  • Eva 763

Hur ofta ammar ni som ammar? De 2 sista dagarna har Molly ammat väldigt ofta och igår kväll mellan 22-01!!! Med små pauser på några minuter!

• Eva 763
    nanna100 skrev 2015-01-18 15:14:35 följande:
    Brukar gå 1-2h mellan amningarna.... Men är helt säker på att hon inte hela tiden är hungrig utan bara har sugbehov. Men våran lilla vägrar ta napp...

Inatt sov hon från 22-4, var rekord i sovtimmar i sträck (brukar alltid vakna vid 2- tiden som en inbygd klocka) sen vid 6.30 sen gick vi upp vid 9.30...

Nu sitter jag här i soffan med en sovande bebis... Kan absolut inte lägga ifrån mig henne för då vaknar hon! Det ända sättet att hon skall sova på dagen är att jag sitter med henne i famnen/på bröstet! För hon måste ju sova annars blir hon jätte grinig. Laddat upp med bok och iPad och blippar på tvn, haha!! :)
    Ammar du alltid så ofta? Det brukar gå ca 2 timmar emellan här. Så var 3:e timme som dem sa på BVC går icke här!

Hon somnar sent, mellan 00-01!! Men sen brukar vi sova till 10 ungefär haha

Molly somnar i babysittern ibland och ibland i famnen. Vissa dagar funkar det att sova i sängen på dagen och vissa dagar vaknar hon efter 5-10 minuter! Men på natten sover hon i sin säng :)
  • Eva 763
    Missimissi skrev 2015-01-18 13:20:36 följande:
    På dagarna rätt ofta (har inte superkoll men det känns som var och varannan timme men något glesare på förmiddagen för att sen bli tätare framåt kvällen då jag ammar kanske en gång i timmen som mest)

Amning är ju knepigt på så sätt då de små gärna ammar även av andra anledningar än hunger (närhet, tröst, magont).

På natten har vi dock ett långpass på 4-5 h utan amning så då får tuttarna (och ja) vila lite
    Så har jag med det, som du! På natten och dagen :) ja visst är det så! När jag ammar kan hon ligga i 45 min-1 timme ibland!!

Men då passar jag på att läsa eller surfa
  • Eva 763
    Elmiina skrev 2015-01-18 08:06:04 följande:

Nu har jag och mannen bestämt oss för att gå skilda vägar också.. det här blir ju bara bättre och bättre. Suck :(

Men va?? Vad trist!! Har ni haft det dåligt länge? Inget som jag har med att göra iof, bara tänkte om det kom plötsligt lr om det var väntat?
  • Eva 763
    Missimissi skrev 2015-01-19 10:04:30 följande:
    klokt att passa på och ta det lugnt. Jag har ju haft ett par år där det varit full rulle och enda gången jag hade tid att sitta ner och verkligen slösurfa var på pendeln till och från jobbet hehe så jag njuuuuter verkligen av hur lugnt och skönt det är att bara sitta och amma och få strö-surfa eller kolla lite på tv smile1.gif

Det är ju ändå en så kort tid i sammanhanget som de ammar så här mkt så vi får passa på -tids nog far de runt som små troll och vi bara jagar efter och saknar detta *lugn* hehe!
    Haha!!! Så sant ju min lilla snorpa har rena tonårsfasonerna. Hon sover än! Sen somnar hon ju runt 00-01
  • Eva 763
    Elmiina skrev 2015-01-28 04:35:52 följande:

Jag ångrar att vi skaffade ett till barn. Kan inte förstå folk som skaffar fler barn. Allt är så lätt med bara ett barn, speciellt om man delar på ansvaret. Men att ha två själv, hujedamej. Ligger just nu i sängen med den lilla som vägrar sova och jag blir tokig. Varför förstörde jag det fina liv vi hade innan!?! Jag vet att det bara är hjärnspöken, men jag har svårt att tro att det kommer att bli bättre. Hatar mitt liv och mig själv.

Jag förstår vad du menar om du är själv! Men hade ni delat på ansvaret så hade ni fixat det! Har han flyttat?? Eller bryr han sig inte? :(

Jag hade ett helvete med min sons pappa (min son blir 9 år i juni) vi hade det dåligt från det att jag blev gravid, när han var 2 år fick jag i princip slänga ut hans pappa! Så hade jag påtalat att vi skulle separera x antal ggr och bråken tärde på en!! Och att vara ensam i ett "förhållande" var hemskt!!

Men har ni bestämt er för att separera lr var står ni?
  • Eva 763
    Elmiina skrev 2015-01-29 06:44:26 följande:

Alltså han anser att det är mitt jobb att sköta hushåll och barn eftersom att han jobbar. Igår sa han att han tycker att jag borde börja jobba kvällar och helger också..... För att om han ska komma hem och hjälpa mig med hushåll och barn då ska jag också jobba så att det blir lika anser han. Alltså jag förstår inte hur hans hjärna fungerar alls? Så här var han verkligen inte för 8år sen när vi träffades.

Ja vi är överens om att separera. Så fort jag hittar ett annat boende så drar jag men det verkar ta tid så han tar inte riktigt våran separation seriöst.

Suck!!! Så typiskt karlar! Ja alla är säkert inte så. Men många förstår inte vad det innebär att vara hemma med en bebis!!

Din man skulle varit hemma m ert barn själv! Och gjort ALLT i hushållet! Så hade han nog förstått att det inte funkar så!

Vad trist att ni ska separera :( har ni pratat om hur ni ska göra med umgänget m barnen? Och er minsta?
  • Eva 763
    nanna100 skrev 2015-01-29 15:24:24 följande:

Min lilla skrutta kämpar på med sin förkylning . Den håller väl sig ganska stabil och blir väl varken sämre eller bättre, hon har sluppit feber i alla fall men vi ger Alvedon för ont i halsen som läkaren sa att vi kunde göra för hon var lite röd och irriterad bak i halsen.

Jag kan knappt sova något för jag bara ligger och lyssnar på hennes andning.. Inatt så tog jag upp henne och lät henne sova på mitt bröst så jag kunde höra henne (sover i vagga i vanliga fall). Kommer man alltid vara så här orolig eller kommer man "bli van" med tiden? Jag kommer ju bli knäpp annars, haha! Men det kanske hänger ihop med föräldraskapet!?!?! Känner att jag nästan går och är lite ångestfylld(!)

Vill bara att hon ska bli bra, helst igår... Jag längtar till våren nu så alla förkylningar slutar härja och att man kan vara ute mer.

Sorry om inlägget blev rörigt... :)

Jobbigt med förkylning på så små bebisar :(

Kan du inte ha andningslarm? Så vet du, att OM det skulle bli andningsuppehåll så larmar det.
  • Eva 763

Hej! Var längesen man kikade in här! Tiden går fort - trots att man går hemma! vill dela med mig om något fruktansvärt som hände i onsdags natt!!!

Vaknade av att Molly kaskadkräktes ca 02.30. Hon hade kräk över hela sig. Skulle byta om på henne, ser då att hon är vit och inte vid vakenhet riktigt. Trots att jag bökat m att byta pyjamas! Tar upp henne och hon verkar slö och borta i blicken - precis som om hon sover eller är på väg att vakna. Börjar ringa 1177, men får panik när hon bara hänger när min man håller henne och tittar m tom blick! Så jag ringer 112. Tar ju en halvtimme hit, så hinner bli rejält orolig ju! Hon blev inte bättre heller! Kräktes mer och även slem la henne på sidan tills ambulansen kom. När dem klämde och "slet" i henne kvicknade hon till lite men var fortfarande blek, så vi åkte in. Väl där var hon pigg och som vanligt igen och låg och sprattlade och log ???? dem trodde att hon kräkts så mkt att ngn nerv långt ner i halsen aktiverats, reflux? Så att dykarreflexen aktiveras! Hjärtfrekvensen går då ner och man går ner i medvetande!

Ja detta var det värsta jag varit med om!!! Trodde hon skulle sluta andas den natten :(

• Eva 763
    Pell skrev 2015-02-23 04:03:29 följande:

Åh herregud! Jag hade fått panik om det hänt oss. Kan fortfarande peta i henne när hon sover bara för att känna att hon andas eller rör på sig. Och tycker att det är läskigt när hon blir så ledsen/arg att hon glömmer andas en sekund

Ja skoja inte att jag hade PANIK!!! Jag fick andnöd och bara grät!! Bor ju ca 3 mil från lasarettet med har sovit dåligt sen det hände. Även om vi har andningslarm så måste jag titta till henne på natten när jag vaknar - vilket är flera ggr! Jag har fått nattskräck. Avskyr nätterna, så rädd att ngt ska hända!
  • Eva 763

När lägger ni era bebisar? Hur sover dem på natten? Och när vaknar dem på morgonen för att stiga upp? Molly somnar inte förrens 00-00.30 och stiger upp mellan 10-11!!

Fasar inför dopet på söndag, som börjar kl. 10.30! Risken är att hon är arg som ett bi för att vi väckt henne - eller i bästa fall så sover hon

• Eva 763
    agneta77 skrev 2015-02-24 09:28:13 följande:
    Åh gode gud... :( :( Kan omöjligt tänka mig den skräcken, men jag känner ju halvt panik bara av att läsa vad du skriver. :( Jag förstår så väl att du blivit rädd för att sova efter detta. Undras om detta är vanligt? Jag har inte hört om det förr, och förhoppningsvis ska det inte hända Molly igen. Dock vore det säkert bra att få prata med nån som känner till detta och som kan förklara, och berätta hur man ska agera om det händer igen. Tydligen hjälpte det ju att vara lite hårdhänt för att få bort reflexen. Speciellt om du känner att du inte kan sova så borde du ju få hjälp. <3
    BVC verkar inte veta., dem sa inte så mkt om det när jag berättade. Jag kan ju ringa till barn på lasarettet och fråga dem annars.

Jag vaknar många ggr på natten och tittar till henne! Tar nog tid innan jag kan släppa detta
  • Eva 763
    Pell skrev 2015-02-25 08:50:41 följande:
    Det är inte varje dag, snarare varannan någon gång mellan 18-20 brukar det inträffa.

Äter ganska sällan och kan sova hela natten (6h i streck) ibland, men äter oftast 1-2ggr/natt ca. Då ca 4h sömn mellan mat. Dagtid är det lite olika, 2-4h mellan matstunder.

Hon är mindre än er kring 6kg och 62 lång men tror BVC mötte fel för hon kan inte ha 62 på kläder utan har 68. Är 4månader (om en vecka typ).

Hon spänner sig också utåt så fort det är gaser vilket är ganska ofta och det verkar göra riktigt ont. Gaserna har dock börjat lugna ner sig nu senaste dagarna. Tack och lov. Hon kräks jättesällan en handfull ggr/v max. Däremot fiser hon som en hel häst, luktar hemskt och låter, inte undra på att der verkar göra ont liksom.
    Det där med fiser illa känner jag igen! Hahaha! Händer ofta att vi är säkra på att det är en bajsblöja - men icke! Det är en illaluktande fis bara Molly är med en liten pluttis! Väger strax över 5 kg bara. Blir 3 månader nu på Lördag. Hon hade en liten svacka i viktuppgång så beror ju på det.
Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014