Barn födda okt-dec 2014
Stackare där! Jag har inte spruckit alls med mina tre så jag vet inte men ta upp det på efterkontrollen.
Det andra du skriver om tror jag är ett slags framfall. Det kan läka av sig självt men kan även kräva ett mindre ingrepp. De första veckorna var jag säker på att jag fått prolaps i ändtarmen. Hade fruktansvärda smärtor och nr 2 var rena skräcken ganska länge. Kändes som alt skulle ramla ut när jag gick och på toaletten var jag på riktigt rädd över att hela tarmen skulle ramla ut. Kändes konstigt i underlivet också. Men plötsligt var det bara över. Tycker du ska ringa och prata med mödravården när de öppnar efter julen.
Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om ni tagit upp detta än här, jag tänker på eventuella komplikationer efter förlossningen. Sånt som har bestått så att säga. Jag sprack på tre ställen och ett neråt som jag antar är 2:a graden, involverade muskel men inte anal sfinktern som tur är. Jag är sydd där och det har läkt men har en hård ärrbildning än så länge. Det har gått 4 veckor sen förlossningen. Jag undrar egentligen när ni tror man kan ha sex igen? Klart att det är individuellt, men nån annan kanske har någon liknande erfarenhet, nåt man kan gå på lite.
Sen har jag en grej som jag inte alls är glad med. Väggen mellan vagina och rektum den har liksom säckat ihop in mot vaginan så man kan känna och se den där. Den ligger inte utanför vaginan men just innanför. Det gör att det kan bli knepigt att göra nr 2 för att utrymmet där är större än vanligt. Nån mer som har blivit lämnad med detta efter förlossningen? Har det nånsin blivit normalt igen? Får fråga min bm på återkontrollen, inte kul o ha en extra grej i vaginan, och undvika bli förstoppad, ingen kul historia annars. Min dotters huvud var bara 32,5 cm i omkrets vid födsel, så fattar inte hur hon kunde göra så stor skada egentligen. :)