Inlägg från: isabellab |Visa alla inlägg
  • isabellab

Barn födda okt-dec 2014

Nä stackare!! Hoppas SÅ att du blir frisk snart!

Myc skrev 2014-12-12 20:53:41 följande:

Då var det dags igen. Åkte in akut idag...igen. Barnsängsfeber. Morfin, intravenös antibiotika och minst hela helgen, antagligen längre. Orkar fan inte med detta mer nu.

Skrivit om allt på bloggen...

• isabellab

Usch vad tråkigt! Hoppas ni alla kryar påser!

Vårt BVC sa att gränsen för feber går vid 38 på bebisar, generellt.

Pell skrev 2014-12-13 13:38:46 följande:

Har åkt på förkylning och skruttungen har börjat hosta hon med nu stackarn, trodde hon skulle klara sig, är ju trots allt inne på dag fyra jag. Nyst har hon gjort sen bb, låter så sött särskilt efteråt när hån liksom "åhhh" som åh vad skönt.

Undra om hon är hängig och därför hon sovit så bra igår och förrgår.? Men ingen feber, 37grader stod det igår och det är väl inte feber på baby? Tempade för en vecka och två veckor sen typ också och då stod det 37,1 samt 37,2. Så antog att det var hennes normala.

• isabellab

Men åh vad skönt!!

Vi hade rekord imorse med nästan 4 timmar med ersättning. Jätteskönt! Fast man vaknar ju hundra gånger ändå och tittar till haha! :)

EnPetra skrev 2014-12-13 20:38:38 följande:

Gav ersättning igår kväll innan vi la oss, och hon sov fem timmar innan JAG fick väcka HENNE för att äta. Så skönt att få sova i sträck istället för att vakna varannan timma. 

• isabellab

Åh tvärtom här! Lilleman hade ont i magen och var vaken i sex timmar stackaren! Till slut släppte det och nu sover han som en gris. De misstänker mjölkallergi och det var jag som tabbat mig och ätit yoghurt. :( USCH vilket dåligt samvete jag hade i natt!

Här tittar solen äntligen fram och vi ska ta en liten promenad med vår två-veckors när han vaknar.

• isabellab

På BB sa de olika till oss, väldigt dåligt att de inte ger samma information. Vi väcker inte för att mata, men skulle han plötsligt börja sova 7 timmar så skulle jag nog bara checka honom för att se att han är ok.

EnPetra skrev 2014-12-14 11:34:45 följande:

Hur gör ni om dagarna och nätterna? Väcker ni barnet för att det ska äta var 4:e timme? 

På BB sa de innan vi åkte hem att det ska gå MAX 4 timmar mellan måltiderna, så vi har ställt larm och väcker henne under nätterna om hon inte vaknar själv (vilket hon alltid gör, men ändå). 

Mina syskon som har barn sen innan säger dock att de aldrig väckt på nätterna, utan låtit barnen vakna själv när de är hungriga. Så.. hur gör ni?

• isabellab

NyIny

Du MÅSTE ta hjälp och ställa krav.

Idag när min man kom hem från jobbet så fick han ta lillen två timmar så jag hann göra lite småfix som jag ville och ta en kvällslur på 30min. Man måste få återhämtning!

Vi ger nästan bara flaska vilket gör att vi kan dela helt lika på matning, SÅ skönt.

Idag är enda natten jag tar alla passen för han ska köra långt tidigt imorgon, annars delar vi rakt av varannan gång.

Jag skulle rekommendera ersättning på kvällen eller att du pumpar ur så att din sambo kan mata.

Klart att din sambo inte kommer tycka du är en lat mamma för att du ber honom ta ett byte på natten osv. Din arbetsdag slutar samtidigt som hans, sen får ni dela gemensamt på resten av tiden. (Och skulle han tycka det så är det definitivt dags att han får ta några nattpass själv och känna på...)

Det är UNDERBART att ha fått en liten, men det ÄR sjukt mycket jobb och man behöver inte älska varje sekund av det. Att ta hand om dig själv gör sig till en bra mamma! Du behöver avlastningen för att orka hela dagarna.

• isabellab

Hur ofta/länge låter ni era små ligga på mage och träna nacken?

• isabellab

Jag är imponerad av er som orkar dra ett så stort lass själva! Men ni ska inte behöva göra det...

Jag hade aldrig orkat. Min man är verkligen min stöttepelare, och lika mycket förälder som jag.

Tjejer, ställ krav på vad som är självklart och ta hand om ER också om det så är ett samtal till bästa vännen ifred, en lång dusch eller vad det nu må vara.

• isabellab

Åh vad skönt att du är hemma nu! Måste kännas oerhört skönt.

Vilka bra saker du tar upp, kommunikationen är ju SÅ viktig nu (och extra svår...).

Jag har landat en brakförkylning så imorrn får gubben stanna hemma och ta hand om bebis.

• isabellab

Hoppas det är normalt för så gör vår kille också. :)

Vissa dagar fem-sex bajsblöjor andra bara 1 på 24h.

EnPetra skrev 2014-12-18 07:23:44 följande:

Någon vaken? Nojjig mamma här.

Dottern är 16 dagar gammal nu, och hon har inte bajsat sen igår vid typ.. 22 kanske. Inte en enda bajsblöja på hela natten. Är det normalt när dom är så småa och man ammar? (Med undantag för att vi ger ersättning på kvällarna. Men det brukar ju komma bajs efter varje måltid ändå. )

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014