• Myc

Barn födda okt-dec 2014

De säger olika för det är olika för olika barn och det är också olika för förstföderskor och omföderskor. Det har mkt med amning att göra och hur bekant man är med den och hur den fungerar. Även bebisens vikt och viktuppgång är avgörande. Så vissa barn får sova hur länge de vill och andra behöver väckas redan efter 1.5 timme. Så lyssna på de råd ni får för de är personliga.

EnPetra skrev 2014-12-14 11:34:45 följande:

Hur gör ni om dagarna och nätterna? Väcker ni barnet för att det ska äta var 4:e timme? 

På BB sa de innan vi åkte hem att det ska gå MAX 4 timmar mellan måltiderna, så vi har ställt larm och väcker henne under nätterna om hon inte vaknar själv (vilket hon alltid gör, men ändå). 

Mina syskon som har barn sen innan säger dock att de aldrig väckt på nätterna, utan låtit barnen vakna själv när de är hungriga. Så.. hur gör ni?

• Myc

Igår kväll blev allt mkt värre och jag låg i feberkramper och läkaren kliade sig lite i huvudet men till slut vände det och värdena stabiliserades.

Idag hade mina infektionsvärden ökat tyvärr så kanske ska jag byta penicillin. Har nyss fått äta efter fasta sedan igår och har kommit tillbaka från uppvaket efter att de skrapat ur livmodern på rester.

Vi hoppas få komma hem i morgon. Som tur är har vi familjerum och min man har tagit hand om sin förstfödda så fint när jag låg sövd.

Ja så just nu hopp om livet men innan de skulle söva mig så kändes det riktigt tungt och jag hade världens dödsångest.

En dag i taget och nu får det väl vara slut på bakteriekrig i min kropp!

• Myc

Ja fy fasen! Har kommit hem på permission nu!

sockerpian skrev 2014-12-14 19:59:27 följande:

Jag vet vilket helvete du går igenom :(

Jag fick infektion i livmoder, såret (KS) och blodförgiftning 2 dagar efter jag kom hem från BB fick jag åka in akut, låg inlagd med intravenöst antibiotika måndag till lördag, sen fick jag gå på stark antibiotika i ytterligare 2 veckor hemma.

Jag hade såå ont, feberfrossa o kunde knappt resa mig från sängen, min man fick vara hemma en vecka med båda barnen själv...jag grät o grät o saknade dem sjukt mycket.

Jag kan ärligt säg att det var det värsta jag upplevt i hela mitt liv!

styrkekramar till dig <3 du är snart hemma och på benen igen, men  det känns som en livstid när man ligger själv på sjukhuset och inte får komma hem :(

• Myc

Nu är jag utskriven! Varit hemma på permis med telefonobservation sen i måndags kväll och idag kom provsvaren, jag hade blodförgiftning och antibiotikan jag redan äter är rätt så det ska ge sig. Mår bättre men är svintrött.

Mannen har varit hemma m mig och börjar jobba imorrn sen är det julledigt från måndag kväll nästa vecka så det känns skönt.

Våran lilla skrutt vaknar mest och äter på nätterna, först sover hon ett pass på 3-5 timmar sen 3 timmar till och så håller det på fram till 10 (idag 12!) så just nu sover jag mer än min man.

Vi delar på det mesta hemma men jag gör mat och han disk typ. Jag tar smutstvätten men vi tar hand om den rena tvätten tillsammans. Så länge hon sover såhär bra så funkar allt. Vissa nätter får hon en vakenstund m lite bajsande och knorrande och då brukar han ta över lite "buffa" på rumpan ibland eller rapa henne ibland men oftast tar jag det.

Tror nätterna måste få bero på vilken typ av jobb pappan eller den andra mamman har. Om man tex är yrkeschaufför så är det ju farligt att inte sova.

I de flesta relationer är det ju viktigt med kommunikationen som att säga vad man känner. Och sen är vi alla olika och har olika behov. Jag har ju barn sen innan och är van med hemmalivet medan en förstagångsmamma kan tycka det är extremt kämpigt med omställningen och känna sig kopplad och nästan kedjad till hemmet helt plötsligt.

Mina behov är tex fysisk närhet och jag kan bli låg av att bebisen "tar plats" mellan oss isängen. Jag vill bli kramad och kliad på ryggen av min man och jag vill ligga sked och jag vill bara vara vi. Det behovet blir lite åsidosatt men vi pratar om det och ser till att passa på att sno åt oss våra stunder.

Sätt bara ord och känslor på vad som händer när det är jobbigt. Ingen relation är sig lik med en bebis i familjen

• Myc

Jag köpte ett par klänningar på Lovemilk. Så himla sköna och jättefina! På hm köpte jag vanliga amnings t-shirts men jag upplever att bröstöppningen är trång och tänker att jag faktiskt skulle kunna få stockning om jag ammar med dom för ofta. Fast jag har visserligen rätt stora bröst och har stl small så det är kanske därför det blir fel för mig. Däremot är jag galet nöjd m hm's amningslinnen i polyester. 2pack, ett hudfärgat och ett svart. Håller formen grymt och jag kan till och med sova med dom utan att brösten ramlar ur, trots stl small. Mjuka och så himla sköna m inbyggd bh. Dessutom torkar ev mjölkfläckar snabbt i det materialet.

Krickelin med Naemi skrev 2014-12-18 22:08:40 följande:

Dagens ilandsproblem: Varför finns det inga snygga amningskläder för en normal plånbok? Det finns från 400och uppåt och de billigaste är vanliga tröjor. På hm finns bara linnen och enkla toppar.

Skulle vara så kul med någon fin klänning nu i jul å nyår som man lätt kan amma i utan att klä av sig helt inför allt folk. Är less på att gå runt som en grå sunkråtta här hemma med konstant nedspydda t-shirts eller illasittande amningstoppar från gekås. :-/. Har ni några tips?

• Myc

Haha ja absolut! Tycker alla mina tre varit så de första månaderna. De föds ju nyfikna .

38044 skrev 2014-12-19 11:21:39 följande:

Någon mer som har "rastlösa" bebisar? Min lilla dam vill/kräver underhållning så fort hon är vaken o vill inte ligga själv.

• Myc

Finns ingenting i hela världen som är mer spännande än mamman för en liten bebis. Jämför det med en helt galen förälskelse

38044 skrev 2014-12-19 11:21:39 följande:

Någon mer som har "rastlösa" bebisar? Min lilla dam vill/kräver underhållning så fort hon är vaken o vill inte ligga själv.

• Myc

Tack jag mår mycket bättre! Är trött men kanske inte så konstigt . Nu tar vi det bara lugnt härhemma och barnen (6och 8 år) har precis framfört en julshow för oss i två akter med paus.

Missimissi skrev 2014-12-21 14:34:28 följande:

MYC: hur mår du?? Hoppas du fortfarande får vara hemma och att du slipper mer jox nu och i stället får en lugn och skön jul!

• Myc

Självklart! Alla är välkomna!!! Kul, har allting gått bra? Jag fick en Svea 13/11

Kaye skrev 2014-12-21 14:42:43 följande:

Får jag hoppa in här? :)

Fick en dotter 11 november, första egna barnet (har bonus på snart 6år). Själv är jag 26år och bor i Dalsland tillsammans med min sambo. :)

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014