• Ssajko

Barn födda okt-dec 2014

Fick första barnet här för snart 3veckor sen och det vore roligt med andra som är ungefär på samma ställe :)

• Ssajko

Jag hade mycket ont i huvudet här för några dagar sen men det sammanföll med att jag fick mjölkstockningen från helvetet :( Hoppas att bebisarna för er som gått över tiden behagar titta ut snart! Jag gick över 4dagar. :)

• Ssajko
    Karra skrev 2014-11-15 14:01:39 följande:

Nu är Snuttan 1v!

Allt rullar på. Några besök på BB-mottagningen på SÖS för koll av vikt och gulsot. Gulsoten håller sig bra. Hon har gått ner 7% men äter som en häst. Vi fortsätter ha koll på vikten. Ska in på måndag igen!

Jag sprack 1cm, fick sy 2 stygn. Svider och är svullen men det går åt rätt håll. Någon mer som fick sy?

Idag har jag fått sån smärta i högra ryggslut, kanske legat tokigt när man har henne i sängen. Eller kan det vara något annat? Infektion? Ja man blir ju lite nojjig!!!

RS-viruset är nu på ingång och jag blir så nojjig, hon är ju såå liten!!! Storebror ligger hemma förkyld och hostar och nyser om vart annat ???? storasyster har ögoninflammation ja alltid är det något att bekymra sig för

Jag fick sy innuti bakåt och mellangården. Det är inte förrens nu efter 4veckor som det känns "normalt". Jag är inte öm längre och det spänner inte heller.

Jag tycker att du borde kolla upp om du har fått ont i ryggen om det fortsätter.

Vilka fina bebisar!! Åå jag blir alldeles gråtfärdig när jag tittar på dem och sugen på att gå och väcka min lilla, pussa på henne och gosa! ( jag ska inte hon sover så gott) :))
  • Ssajko

Ingen har sagt någonting om knipövningar till mig, jag kniper lite då och då när jag kommer på det bara,

• Ssajko

Hygienartiklar med shampoo och grejer! Några blöjor ifall, vi blev iväg skickade till patienthotellet på en gång med 2-2 blöjor från förlossningen (var fullt på bb) som inte räckte när hon började kissa och bajsa så vi fick köpa för de har inga de delar ut där :/ något att dricka, godis! Gött som fan efter :)

• Ssajko

Kläder till bebisen att ha där och kanske lite varmare att åka hem i, egen filt till bebisen. Sköna kläder åt dig själv, ammningslinne är guldvärt. Handduk!! Något ombyte åt ev, partner. Jag hade med en bok och grejer som jag inte fick användning för, när man fick tid över att göra ingenting så sover man mer än gärna så det var inga problem att döda den tiden.

• Ssajko
    MissHelena skrev 2014-11-20 14:41:47 följande:

Supertack för era svar. Nu är väskan nästan färdigpackad :) Har fortfarande värkar var 7-8 minut och har haft i 12h nu. De verkar inte öka i frekvens men hoppas ändå att det är på gång snart. Skulle så gärna vilja veta om jag har öppnat mig något.

Hoppas som sagt att få ansluta mig hit SNART. Njur av era små! :)

Vad spännande ! Kanske det kommer en liten snart :)hoppas att du får en bra förlossning! jag började få värkar på morgonen lite grann sen ökade de på eftermiddagen, sen kom hon på natten. :) har din slempropp släppt?
  • Ssajko

Jag har så gott som inga krämpor längre (är ändå 5 veckor sen nu) det kan strama

Och göra lite ont om jag sitter på huk men det är allt! Har blivit så j**la hård i magen efter också :(

• Ssajko
    EnPetra skrev 2014-12-04 15:30:53 följande:

Såriga bröstvårtor... mina damer, hur gör ni? Första barnet, två dagar gammal, och mina bröstvårtor har redan sår.

Har köpt salva att smörja med, men finns det mer tips? Har en amningsnapp, men använder jag den så suger hon inte.

Jag smorde med purelan hela hela tiden och efter några dagar så blev det bättre! Tyvärr bara att stå ut.. Mina började blöda efter 3 dagar ungefär men sen efter en vecka var det ganska bra igen.
  • Ssajko
    Eva 763 skrev 2014-12-06 17:45:52 följande:

Hoppas jag kan få lite råd av er! Min lilla Molly är nu 1 vecka gammal och har de senaste nätterna sovit hela dagarna och stökat på nätterna! Ammat, bajsat och fått ut onda gaser, ammat, ammat och ammat! Hon kan sova på dagarna i vardagsrummet när familjen tjoar och tjimmar och tv:n är på högsta blås! Men på natten kommer hon inte till ro alls! Natten som var var inte många timmar vi sov, molly och jag. Slutar alltid med att jag ammar henne i sängen så somnar vi båda två. Är kanske närhet hon vill ha på natten? Vad gör man? Har henne i sin säng från början? Så man slipper att amma m.m timmavis?? Är helt slut!! Igår natt låg jag och grät och grät! Har varit ledsen idag. Är ju trött såklart, men det är kanske babyblues med? Någon som drabbats av det?

För mig började det dag 4 eller 5. Jag var jätteledsen i ca 1,5v. Grät och grät och grät hela tiden för allt och hade jättemycket jobbiga tankar. Jag mådde jättedåligt då. Sen var jag rätt känslig i kanske 2 veckor till. Grät lätt och så.

Jag somnade med min lilla några gånger men försökte och försöker att inte göra det. Det gick över efter några dagar när hon var sådär att hon inte kom till ro alls.
  • Ssajko
    Elmiina skrev 2014-12-07 09:29:26 följande:

Vad heter era små förresten? Vi är fortfarande inte överens om namn och dottern är 1mån nu haha.

Min heter Alice, det har varit spikat sen innan hon blev till :) har aldrig varit något annat än baby alice i magen ????
  • Ssajko
    Elmiina skrev 2014-12-07 16:45:20 följande:

Å jag älskar Alice :) det stod på min lista men ratades tyvärr utav mannen :(

Jag med.. Min karl vägrade Alice först men fick ändra sig. Mitt alternativ var Ellen eller Felicia men de var tydligen ännu värre och han själv kom inte på ett enda tjejnamn! :)
  • Ssajko
    isabellab skrev 2014-12-11 17:35:49 följande:

Har ni dem i egen säng eller tex i babynest i sängen?

Jag har henne i babynest eller egen säng brevid min. Babynest om hon är väldigt gnällig eller jag vill ha henne lite närmare. ????
  • Ssajko
    EnPetra skrev 2014-12-21 05:24:20 följande:

Vad det känns som att jag bombar er med frågor varje dag. Ni får ursäkta mig, men allt är så nytt.

Hur länge brukar ni amma på kvällarna? Min 3 veckors kan suga tills brösten är tomma och hänger som ics-kassar, men ändå få i sig 120 ml ersättning direkt efteråt.

Kan det vara att det helt enkelt finns mindre mjölk på kvällarna så hon inte blir mätt?

Min lilla ligger och snuttar och suger hela kvällarna till slut somnar hon. Tömmer allt men hon suger tacksamt vidare ändå och småsover emellanåt. Kan vara allt mellan 1 timme till 3-4 om hon är på det humöret. Är ofta väldigt trött och grinig på kvällen och då duger bara bröstet så hon får väl det
  • Ssajko

Hittade den där chatten, och den är inte så gammal.. :) finns mer också men jag sitter på telefonen så jag kunde inte länka :/ är på svt iaf.

• Ssajko
    Pell skrev 2015-02-18 22:36:20 följande:

Var det bara ett formulär? Trodde det var typ intervju, kanske ska be ombudet vid nästa besök

Jag fyllde i ett formulär och sen gick bm igenom svaren med mig högt och frågade lite och så.
  • Ssajko
    nanna100 skrev 2015-02-19 12:09:36 följande:

I helgen skall vi åka iväg och sova borta för första gången, hos hennes farbror. Jag känner mig lite nervös inför detta... Hemma sover hon i sin vagga men vart skall hon nu sova när vi inte är hemma?! Aja det löser sig säkert.... Kanske är normalt att vara lite nervös första gången man skall iväg och sova borta :)

Ni som har era barn sovandes i sängen hos er, vart låter ni dem sova? Mellan er båda? högt uppe vid era huvud?

Jag har henne ensam med mig i sängen. Karln sover i ett annat rum. Jag har henne ganska högt upp så har jag täcket till midjan bara och sover med långtröja så att hon inte skulle råka få täcket över huvudet så får hon ha filt eller så på sig.
  • Ssajko
    EnPetra skrev 2015-03-01 08:23:24 följande:

När dom är 4 månader kan man väl börja låta barnen smaka litelitegrann på en sked eller från fingret när man äter? Men vad får de smaka? Allt? 

Vi fick börja med att hon får smaka från fingret.

Har en sån här matnapp. Och den kan jag rekomendera :) kan bebisen sitta och suga lite själv om det är gott och så kan bebis smaka lite mer än bara det som är flytande! Fungerar jättebra på min!

www.babyland.se/unami_taste_teaser
Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014