• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • Myc

Åh amningstörsten hade jag glömt! Man blir ju galet törstig av det. Kan säkert bero på det men glöm inte att din kropp varit med om en hel del och ff händer det grejer både fysiskt och mentalt så huvudvärk är nog mest en reaktion på ny dygnsrytm, alla känslor och allt i kroppen som läker och återhämtar sig och producerar hormoner och mjölk i ett! Du är som ett stort kinderägg som överkört av en ångvält och ihopsatt igen!

MEN som alltid ska man vara uppmärksam på huvudvärk som kan vara symptom på typ hela läkarboken lyssna på kroppen! Sov när bebisen sover och drick och ät ordentligt.

Nerd skrev 2014-11-06 19:47:11 följande:

Fick första barnet, dotter, 28/10 :)

Nån mer än jag som fått mycket huvudvärk sen bebisen kom!? :O

Min man säger att jag är spänd vilket iof kan stämma. Funderar också på om jag dricker för lite, blir ju sjukt törstig av att amma!

Eller vad kan det bero på..Har aldrig huvudvärk annars.

• Myc

Så spännande med alla nya bebisar!

Jag har precis börjat komma på fötter (Svea föddes för en vecka sen) efter att jag gått omkring som en babian härhemma med jätteont i rumpan. Sprack inget och fick inte ens en skråma i underlivet men hon kom med en arm över huvudet och blev väldigt bred så jag fick så himla ont där bak efteråt. Inget som gått sönder men väldigt svullen.

Vad har ni andra för krämpor ?

• Myc

Hej på er alla! Här har jag en liten tjej som knorrat de sista nätterna med massa gaser. Ammar med henne sittandes mellan låren och liksom "bjuder" henne bröstet för att hon inte ska få i sig så mkt luft. Äter mjölkproteinfritt (de andra två var jättekänsliga för det så jag körde det från början nu) har stenkoll på alla livsmedel som ger gaser, avbryter amning för rap-paus och brukar även låta det värsta rinna ur på en handduk när det rinner till. Hon får även sempers magdroppar. Så jag har prövat typ ALLT så det verkar helt enkelt som hon har lite omogna tarmar.

En grej som gjort stor skillnad är pysventilen jag köpte på Apoteket. En liten pip som mab för in försiktigt i rumpan för att hjälpa bebisen få ut luft. Den är jättebra och har varit räddningen för att få nån sömn överhuvudtaget på nätterna. (Får Max anv 3 ggr/dygn för att inte störa de naturliga reflexerna och musklerna) Min man kallar den för stjärtflöjten för det bara tjuter när pruttarna kommer ut. Hon ligger helt stilla och är supernöjd när vi använder den och blir lugn i magen ett par timmar. Hon skriker inte utan hon knorrar och vaknar hela tiden.

Så från lyx i nästan två veckor med en bebis som sovit först 5 timmar i sträck på natten, ätit halvsovandes och sen somnat om i 3 timmar till små korta slumrar hela nätterna... Det svänger! Tur att man är ledig iaf...

• Myc

Åh det är så jobbigt! Har jag haft alla tre gånger men det går över efter 1-2 veckor. Denna gång tog jag voltaren och alvedon första dagarna för att stå ut ( hade även så himla ont i rumpan så jag fixade inte all smärta) . En natt när jag skulle amma för snart två v sen så råkade jag slå huvudet bakåt i väggen bakom sängen när hon skulle ta bröstet för det gjorde så fruktansvärt ont. Idag är hon tre veckor och det har gått över.

Det absolut viktigaste är att du VET att bebisen har rätt grepp, se till att få hjälp annars för fel grepp är den värsta boven. Om bröstvårtanr "sned" efter amning så är greppet tex fel. Lufta gärna mellan amningarna och jag minns m första barnet att jag fick rådet av mvc att sätta en kompress m nån lösning på och det hjälpte. ( det var typ alsol eller nåt, minns inte)

Men håll ut, det blir bättre även om det just nu känns riktigt jävligt. Man får gråta av smärta och man får ta smärtstillande.

EnPetra skrev 2014-12-04 15:30:53 följande:

Såriga bröstvårtor... mina damer, hur gör ni? Första barnet, två dagar gammal, och mina bröstvårtor har redan sår.

Har köpt salva att smörja med, men finns det mer tips? Har en amningsnapp, men använder jag den så suger hon inte.

• Myc

Reta henne lite m den vid läppen så att hon får upp gapet. Är du kvar på BB? Be om hjälp

, de kan massa trix. Själv brukar jag trycka ihop vårtgården som en hamburgare för henne precis när hon ska greppa, då får jag rätt grepp. Sen släpper jag taget. Om du fortsätter det där greppet kommer du få jätteproblem din stackare...

EnPetra skrev 2014-12-04 20:10:31 följande:

Ja, usch vad ont det kan göra! Men ändå står man ut för sina små älsklingar <3. 

Jag vet att hon tar fel grepp, inte så att vårtan är sned eller liknande, men hon tar inte in nog mycket i munnen. Hon tar liksom bara själva vårtan, och jag försöker få in ett finger så hon ska släppa och ta nytt tag och få in mer av själva bröstet också, men hon är så snabb på att stänga munnen. Jag får verkligen inte in mera hur mycket jag än försöker att ge henne nytt grepp.

• Myc

Låter inte så bra! Kanske har du magnesiumbrist ? Du kanske även borde kolla gall och levervärden? Tycker du ska kontakta mvc!

Krickelin med Naemi skrev 2014-12-04 23:00:13 följande:

Är det någon här som efter förlossning fått tillbaka gravidkrämpor som myrkrypningar i ben, klåda... Jag mår jätte konstigt och har extrem klåda främst i ansiktet men inga utslag, jävulsk huvudvärk (haft även under graviditeten), myrkrypningar och domningar i ena benet och plötslig smärta i underlivet. Fattar inget. Jag har ju mått bra efter förlossningen ju.

• Myc

Vår lilla kärlek heter Svea och Juni i andranamn. Förnamnet var bestämt på en gång då vi båda har en varsin kär avliden släkting med det namnet. Det fanns aldrig nåt pojknamn och vi funderade inte ens på det för jag visste hela tiden att det var en flicka och jag hade ju rätt med båda andra barnen . Andranamnet fick barnen välja och komma överens om och det blev Juni.

• Myc

Då var det dags igen. Åkte in akut idag...igen. Barnsängsfeber. Morfin, intravenös antibiotika och minst hela helgen, antagligen längre. Orkar fan inte med detta mer nu.

Skrivit om allt på bloggen...

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014