Inlägg från: kristin10 |Visa alla inlägg
  • kristin10

Barn födda okt-dec 2014

Kan äntligen ansluta mig till denna grupp. Igår föddes vår son, 12 dagar över tiden.

Det blev en lång väntan, men efter att i fredags ha varit på övertidskontroll började värkarna komma på fredag kväll.

Förlossningen gick bra, men det blev till slut med sugkopp han kom ut. Moderkakan ville inte lossna. Så efter en timme när de försökt på många sätt fick jag plötsligt blodtrycksfall och blev snabbt ivägskickad till operationssalen. Nu är allt bra, men jag är sängliggande på grund av att jag förlorat 1,5 liter blod.

Men trots allt är nu väntan äntligen över och vi får börja ta hand om vår son.

• kristin10

Har också en tre veckors bebis och på kvällarna ammar jag oftast från båda brösten för att han ska vara nöjd. När han var en vecka gammal var vi tvungen att ge lite ersättning några gånger för att han skulle vara nöjd. Nu på dagarna försöker jag att ge bara ett bröst i taget, men det lyckas inte alltid.

Sover era små mest? Tycker inte vår baby orkar vara uppe och nöjd så länge i taget. Är han vaken längre stunder så är det mest för att försöka få honom att sova...

• kristin10

Har lite svårt att ta det lugnt inför julen. Har en hel del julklappar kvar att köpa och på lördag är det dop. Tar väl lite för mycket stress för allt, men det är svårt all låta bli. Får hjälp med all bakning till dopet och det är skönt, men svårt att släppa kontrollen har jag eftersom jag tycker om att sköta saker själv.

Ser fram emot söndag när allt är över, men ska ändå försöka njuta av jul och dop.

• kristin10

Nu fyra veckor efter förlossningen känns det som om underlivet aldrig kommer att bli sig själv igen. Blöder fortfarande och det är jobbigt att sitta långa stunder.

Har också en flik i mellangården som jag inte vet varifrån kommer. Borde väl ta mig en noggrann titt på det. Knipövningar glömmer jag för det mesta, men när jag gör dem så känns det som att inget händer. Har eftergranskning först 19.1 och känns så länge till det. Skulle ju vilja veta nu om nåt är konstigt och måste åtgärdas.

Som tur svider det inte längre från uvi som jag haft två av, men är rädd att det kommer tillbaka när jag ätit slut på nuvarande kur.

• kristin10

Bäddar med en stickad filt och ett litet täcke åt vår son på snart 5 veckor. Än så länge sover han för det mesta bredvid mig i sängen, men har tänkt börja läggs honom i vaggan på natten nästa vecka. Är hemma hos föräldrar och svärföräldrar nu över jul/nyår och här har han ingen egen säng.

Enda som lite bekymrar mig är om han håller värmen eftersom han vägrar ha täcke över armarna. Han vill kunna vifta runt när han håller på att vakna.

• kristin10

Vår lilla son på 5 veckor verkar tycka om att bada. Åtminstone är han inte missnöjd. Har badat honom en gång i veckan hittills, för han var ganska torr i huden när han föddes. Får se om vi börjar bada oftare så småningom.

Nattning hos oss är lite olika, beroende på när han vaknar tar vi på pyjamas mellan 20 och 23. Om det blir runt 23 brukar han tyvärr vakna till mycket och sen är han uppe till 01, vilket inte är roligt. Men som tur har han börjat sova längre på nätterna. Senaste natt sov han först fyra timmar, sen två timmar och sen ett morgonpass på fyra timmar igen.

• kristin10

Har fortfarande avslag nu 6 veckor efter förlossningen och jag helammar. Helamning kan hålla bort mensen, delamning gör det väl inte. Så det är säkert möjligt att få tillbaka mens redan. Känner ju nog till några som fått två barn inom ett år, så troligtvis kan mensen komma tillbaka tidigt.

• kristin10

Känns så skönt för mig att inte behöva tänka preventivmedel mera. Vår lille son kom ju till via IVF och eftersom det är mannens spermier som inte simmar så klarar vi oss utan preventivmedel. När vi sen vill försöka oss på en till har vi två embryon i frysen att använda, så vi behöver inte genast gå igenom hela IVF-proceduren direkt. Men tar kanske 1 1/2 år innan vi börjar försöka med andra barnet. Råkar en spermie simma rätt innan det så skulle det bara vara roligt att ha lyckats utan hjälp.

• kristin10

Har hittills samsovit och det har gått bra. Mycket enkelt att somna om både för sonen och för mig. Han är väldigt känslig när han håller på att somna, så att flytta honom strax han har ätit är lite jobbigt. Men kanske jag ska pröva lägga honom i vaggan inatt ändå.

Nån annan än jag som har problem med UVI? Vissa dagar kan jag få starka symtom, som sen går om på några timmar. Men det är jobbigt att lite känna av nåt varje vecka. Har redan ätit två kurer antibiotika i december.

• kristin10

Jag ammar ca var tredje timme och oftast liggande i sängen då sonen oftast somnar sen. Surfar eller läser nån bok då oftast. Hur går det för er att sitta och amma? Jag tycker det inte funkar så bra och sonen blir sällan helt nöjd. Testar ibland för det måste ju fungera när man börjar röra sig ute mer.

Var på eftergranskningen igår och det blev en tur via apoteket då igen. Hade lite hemorrojder och ett av stygnen har inte läkt, så läkaren tyckte jag skulle ta lite östrogen, som tydligen kan hjälpa. Sen såg hon nån liten bit kvar i livmodern, men som tur behöver jag inte genomgå skrapning. Hon sa att det kommer ut när jag får mens om några månader.

• kristin10

Läkaren sa vilken sort östrogen jag kunde köpa, så då köpte jag det. :) Ska inte ta det längre än några veckor, så hoppas att det hjälper. Får se hur länge det tar innan det börjar kännas normalt i underlivet igen...

• kristin10

Har varit tvungen att äta mer för att hålla vikten. Är en av de lyckligt lottade som kilona rinner av. Väger nu 4 kg mindre än när jag blev gravid, gick upp knappt 10 kg under graviditeten. Magen är ju mycket slappare än förr, men än så länge bryr jag mig inte.

Går gärna ner lite till eftersom jag hade en del extrakilon innan jag blev gravid, men eftersom jag planerat helamma 3-4 månader till så ska jag försöka gå ner lagom.

• kristin10

När vi sover hos föräldrar eller svärföräldrar sover jag med bebisen i en 120 cm bred säng och mannen på golvet på en madrass. Redan över jul när han var 4 veckor sov vi hos mina föräldrar och nu har det blivit att vi varannan helg är och hälsar på. Bor 10 mil från bådas föräldrar.

• kristin10

Kommer inte byta ännu. Sonen på 3,5 mån sover så bra i hårdliften och jag behöver den när jag måste trappa upp tre våningar så han kan fortsätta sova på balkongen. Kommer nog ha hårdliften tills han växer ur den. Och så vill jag ha koll på honom, så när han börjar sitta får han fortsätta vara svängd mot mig.

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014