Inlägg från: Krickelin med Naemi |Visa alla inlägg
  • Krickelin med Naemi

Barn födda okt-dec 2014

Hej på er! Nu hoppar jag äntligen med här . Kommer att läsa era inlägg sen.

Embla är verkligen helt bedårande. Hon sover och sover och gör inget väsen av sig alls. Måste väcka henne för att hon ska äta.

Mjölken har kommit igång och vi kämpar på. Hon fuskar grymt när hon ska ta tag så det här kommer att bli smärtsamt. Tredje dygnet idag så idag väntas baby blues, dolly parton-rattar och 10gäster ikväll O_O. Hela makens familj... Jag försökte få honom att fatta att det är för jobbigt med så många och att de får komma i omgångar men det gick inte.

Annars är jag bara så lycklig. Och trött . Igår kom mina stora barn hem. De älskade lillasyster och ville inte släppa henne för en minut. Det var så mysigt att se dem ihop. Jag trodde inte att de skulle vara så fästa och kärleksfulla mot henne <3.

• Krickelin med Naemi

Jag tycker det låter asbra med maggördel. Hade aldrig hört om det innan vår gravidtråd. Har nu beställt en Belly binder och hoppas att den oxå är bra. Blev snål mot mig själv och tyckte att 600-900spänn var lite saftigt just nu :-P

Nu har amningen kommit igång för fullt och brösten är hårda som pansar. Inatt vaknade Embla bara en gång och åt, men hon hade rekord i vakentid i går kväll. Säkert 45minuter i sträck och go och glad hela tiden. Fattar inte hur hon kan vara så lugn! Hon var ju värsta stormen i magen dygnet runt. Anar att hon håller på att spara krafter och sedan köra järnet .

Så typiskt här hemma. IDAG från 6.00-18.00 stänger de av fjärrvärmen till radhuset pga underhåll. Weee, nyfödd i ett hus utan varmvatten och värme i slutet av november. Jo ja tackar. Tur att det inte är 20 minus ute! 

Idag ska vi in till BB och göra läkarkoll och PKU på skruttan <3

• Krickelin med Naemi

Embla har sovit konstant sedan hon kom ut. Har fått klä av henne kläder för att hon ska vakna till och äta. Så det är vääääldigt lungt som sagt. Än så länge.

• Krickelin med Naemi

Noooo! Min stora dotter började just att spy...nooooo!!! När sonen var några veckor blev jag och han jätte magsjuka och det var nära att bli akut läge för oss båda. Måtte jag och lillan klara oss

• Krickelin med Naemi

Piooo, vi har klarat oss . Så skönt!

Min maggördel kom hem i förrgår så jag har använt den 1,5dagar och det syns redan sstor skillnad. Häftigt! Idag ska jag börja med startträningsschemat som bloggaren och ptn mamaiform lagt ut på sin hemsida. Knipövningar och andningsövningar för att träna inre magmuskulaturen. Tre veckor med dessa enkla övningar så kan man långsamt vänja kroppen vid annat. Jag hoppas innerligt att min kropp snabbt hittar formen så att jag kan köra triathlon till sommaren igen .

Har nu på en vecka tappat de 7kg jag gick upp under graviditeten. Har 10kg kvar som jag samlade på mig pga mediciner precis innan jag blev gravid. Så de är mina extrakilon som ska bort.

• Krickelin med Naemi

Och så kämpigt! Hoppas att det vänder snart igen! Styrkekramar till dig!

Myc skrev 2014-12-01 11:33:49 följande:

Hej på er alla! Här har jag en liten tjej som knorrat de sista nätterna med massa gaser. Ammar med henne sittandes mellan låren och liksom "bjuder" henne bröstet för att hon inte ska få i sig så mkt luft. Äter mjölkproteinfritt (de andra två var jättekänsliga för det så jag körde det från början nu) har stenkoll på alla livsmedel som ger gaser, avbryter amning för rap-paus och brukar även låta det värsta rinna ur på en handduk när det rinner till. Hon får även sempers magdroppar. Så jag har prövat typ ALLT så det verkar helt enkelt som hon har lite omogna tarmar.

En grej som gjort stor skillnad är pysventilen jag köpte på Apoteket. En liten pip som mab för in försiktigt i rumpan för att hjälpa bebisen få ut luft. Den är jättebra och har varit räddningen för att få nån sömn överhuvudtaget på nätterna. (Får Max anv 3 ggr/dygn för att inte störa de naturliga reflexerna och musklerna) Min man kallar den för stjärtflöjten för det bara tjuter när pruttarna kommer ut. Hon ligger helt stilla och är supernöjd när vi använder den och blir lugn i magen ett par timmar. Hon skriker inte utan hon knorrar och vaknar hela tiden.

Så från lyx i nästan två veckor med en bebis som sovit först 5 timmar i sträck på natten, ätit halvsovandes och sen somnat om i 3 timmar till små korta slumrar hela nätterna... Det svänger! Tur att man är ledig iaf...

• Krickelin med Naemi

Usch och fy! Stackars er, så jobbigt . Hoppas att ni kryar på er snabbt så att du får vila oxå.

Elmiina skrev 2014-12-03 08:48:15 följande:

Vi som brukar vara familjen frisk har nu gått och blivit sjuka. 1 åringen spydde igår och hade 40 graders feber. Bebisen på 1mån nyser massa och låter snorig plus att det rinner lite från ena hennes öga. Jag vet inte ens om jag är sjuk eller bara lider utav sömnbrist :p Blir mycket tvätta, städa, sprita och koka nappar och flaskor. Hujedamej!

• Krickelin med Naemi

Är det någon här som efter förlossning fått tillbaka gravidkrämpor som myrkrypningar i ben, klåda... Jag mår jätte konstigt och har extrem klåda främst i ansiktet men inga utslag, jävulsk huvudvärk (haft även under graviditeten), myrkrypningar och domningar i ena benet och plötslig smärta i underlivet. Fattar inget. Jag har ju mått bra efter förlossningen ju.

• Krickelin med Naemi

Min lilla heter Embla Isolde . Vi har alla mitt efternamn då det bara är min lilla slkt som har det namnet plus att jag aldrig skulle gå med på att byta. Så maken tog mitt namn när vi gifte oss.

Idag går maken tillbaka till jobbet. Vill bara gråta. Maken och jag grät ikapp igårkväll. Han tycker att det är galet jobbigt att lämna oss. Usch ja. Dessutom är första dagen en riktig prövning. Stora dottern har hög feber och troligen öroninflammation. Jag ska till bvc, sen hem till sjuklingen, sen hämta skolböcker till henne och sedan hämta sonen. Vi ska sedan få besök, och massa annat som jag känner att jag glömt bort.

• Krickelin med Naemi

Jag hade oxå tänkt ha långa dagar för mina barn lite till tills man landat, men sonen hatar dagis och har längtat efter att lillasyster ska komma ut så att han får gå hem tidigt. Han har nästan slutat leka med kompisarna och sitter bara och längtar efter att komma hem. Så jag kan inte med att inte hämta honom kl 13.

Dottern vill verkligen inte gå på en fritids då hon är ensam utan kompisar från kl13 tilvi hämtar. Hon är väldigt blyg och tyst på fritids och mår inte bra där. Så henne kan jag inte heller med att ha fulla dagar. Men de får börja tidigt iaf.

Det kommer snart att kännas ok. Just nu är det jobbigt med alla förkylningar som drabbar mina stora hela tiden. Det bästa är dock att det snart är jullov! Ingen läxläsning, inga tidiga morgnar, maken är hemma i tre veckor... Så skönt det ska bli!

Missimissi skrev 2014-12-08 18:56:18 följande:

I mitt fall har det inte varit särskilt stor omställning att mannen börjat jobba (klart det var mysigt att ha honom hemma men vardagen lunkar på). Min man lämnar stora tjejen på dagis när han går på morgonen så jag och bebis kan ta igen lite sömn efter nattens bravader (han är fortfarande som piggast mellan 23-03 vilket är en pärs men jag är inte förvånad då det var den rytmen han hade i magen -försöker sakta men säkert vända på det och vi har bättre och sämre nätter).

Så jag och lillkillen brukar sova till 10 tiden och sen kan vi gå runt och mysa hemma (städ och fix med såklart men även en lång frukost brukar jag hinna med mellan amningarna) fram till 16 då det är dags att hämta stora tjejen på dagis. Sen går eftermiddagen efter det rasande fort fram till att mannen är hemma vid 18-18:30. Tycker ibland att en vanligt vardag är lugnare än helgerna då stora tjejen och mannen är hemma hela dagarna (om man får säga så).

Lillkillen vägrar dock ligga själv så han sitter som klistrad på mig hela dagarna och nätterna (i selen får man ju rätt mkt städ och fix gjort). Lite ovant då dottern var mycket mer självständig redan från tidig ålder (sov egen säng, satt gärna i babysittern mm) men jag försöker intala mig att detta ändå är en relativt kort tid i livet.

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014