• Flygekorre

PCO - Första ivf

Hej!

Jag startar en tråd för att kunna ventilera mig lite, jag och killen har försökt i 1.5 år nu utan + :(

Äntligen börjar vi med ivf! Men mår så dåligt av det!! Vill inte ha för stora förhoppningar, trots att prognosen är god, är 24 år, nervös inför äggplocket och ET, första ultraljudet imorrn och idag ska jag mixa gonal-f med orgalutran...

Fler i samma sits som vill va med och stötta varandra? :)

• Svar på tråden PCO - Första ivf
  • Flygekorre
    Mandelmassa skrev 2014-11-12 20:36:55 följande:

Hej! Undrar om man får vara med här? Har PCO och gör stimulerad insemination i väntan på Ivf. Pergotime gav ÄL men ingen grav. Nu tar jag puregon och hoppas på insemination i början av nästa vecka. Har någon av er gjort detta innan ivf?

Välkommen! Du får så gärna hoppa in här! Jag har inte gjort något av det - fick påbörja ivf direkt! :) Hoppas det går vägen!
  • Mandelmassa

Flygekorre: det verkar vara så olika för alla. Vi blev erbjudna detta efter att ivf-remissen gått iväg som ett "värt att prova i väntan på alternativ". Har inga större förväntningar och det stör mig för jag vill ha förväntningar men har helt tappat hoppet. Tycker det går segt med follikeltillväxten, däremot verkar slemhinnan fått sig en skjuts. Den blev tunn av pergon. Hur tacklar ni känslan att det går för alla utom för en själv? Jag blir knasig snart.

• Flygekorre
    Mandelmassa skrev 2014-11-13 22:31:39 följande:

Flygekorre: det verkar vara så olika för alla. Vi blev erbjudna detta efter att ivf-remissen gått iväg som ett "värt att prova i väntan på alternativ". Har inga större förväntningar och det stör mig för jag vill ha förväntningar men har helt tappat hoppet. Tycker det går segt med follikeltillväxten, däremot verkar slemhinnan fått sig en skjuts. Den blev tunn av pergon. Hur tacklar ni känslan att det går för alla utom för en själv? Jag blir knasig snart.

Aha! Vad bra ändå!! Vi blev klara med utredningen i maj och fick kallelse till ivf i oktober (!!) Den väntan va inget vidare... Jag känner igen mig i det du skriver, jag vågar inte riktigt hoppas :/

Nu känns det bättre, har försökt slå ifrån mig vänners oförstående, de är övertygade om att "om jag inte skulle vara så stressad och fokusera så mycket på barn skulle jag blivit gravid" jag har försökt förklara det här med pco men de tror inte riktigt på det, det är nog det som känns jobbigast.... Bristen å stöd från vänner, har en vän som stöttar mig till 1000 vilket är super, har bara berättat för de närmaste!

Men jag försöker mer se fördelarna med ett liv utan barn, jag vill inget hellre men jag kan inte försöka hur länge som helst, de allra flesta som blir grav via ivf blir ju det på 3 försök, jag kommer göra 3 försök sen får jag fundera på antingen adoption eller ett liv utan barn... Känner mig förvånansvärt nog mkt lugnare i det beslutet än jag nånsin tidigare gjort! För min del tar det för mycket energi, jag tappar livsgnistan av att bygga upp förväntningar - mensen 1v sen - negativa tester, äl-tester, livet på stand by ifall vi får barn inom närmsta året kan jag inte planera så mkt och måste ha en ekonomisk förberedelse, det slår sönder mig så jag hoppas verkligen jag stannar vid 3 försök om det misslyckas :(
  • trina

Vi provade på pergotime och sedan sprutor utan ivf men fick ingen ägglossning av pergotime och det blev för många ägg med sprutor så vi valde att gå vidare med ivf.

Vi har tre (sex om man räknar med ev på nästa ivf) frysförsök kvar och ett helt ivf innan våra landsting försök är slut. Sen vet jag faktiskt inte vad vi gör. 70 000 är mycket för privata försök, men det är ju bara min pco och mannens spermier som är problemet. Äggen borde ju faktiskt fästa! Men jag har börjat fundera mer och mer på adoption faktiskt. Men det år så mycket krav för att först bli godkända och sen väntetid på att få barnbesked.

• Flygekorre
    trina skrev 2014-11-14 12:25:29 följande:

Vi provade på pergotime och sedan sprutor utan ivf men fick ingen ägglossning av pergotime och det blev för många ägg med sprutor så vi valde att gå vidare med ivf.

Vi har tre (sex om man räknar med ev på nästa ivf) frysförsök kvar och ett helt ivf innan våra landsting försök är slut. Sen vet jag faktiskt inte vad vi gör. 70 000 är mycket för privata försök, men det är ju bara min pco och mannens spermier som är problemet. Äggen borde ju faktiskt fästa! Men jag har börjat fundera mer och mer på adoption faktiskt. Men det år så mycket krav för att först bli godkända och sen väntetid på att få barnbesked.

Juste! Hur var det med det där, om man misslyckas men har ägg i frysen, räknas de äggen då till "försök 1"? Otroligt mycket som man hellre lägger på så mycket annat om man misslyckas! Dessutom får man ju räkna med omkring 100k för att adoptera med alla kringkostnader. 

Min återföring idag gick bra i alla fall! 3 till frysen (tolkade jag det som). Test 2/12! Känns sååå långt bort!
  • trina

I Västra Götaland gäller detta:

För varje ivf får man 1 ET och 3 FET (per 1 ivf)

Om ivf försöket slutar med totalfrys (som vårt gjorde sist) så får man 4 FET (eftersom man inte fick något ET).

Så vi har 3 (ruvar ju nu på första FET av fyra) FET och ev 1 ET+3 FET kvar. Hängde ni med?

Om man har mer än två embryon kvar i frysen inför sista FET så långtidsodlas dessa, annars tinas de bara och sätts in.

• Flygekorre
    trina skrev 2014-11-14 16:58:25 följande:

I Västra Götaland gäller detta:

För varje ivf får man 1 ET och 3 FET (per 1 ivf)

Om ivf försöket slutar med totalfrys (som vårt gjorde sist) så får man 4 FET (eftersom man inte fick något ET).

Så vi har 3 (ruvar ju nu på första FET av fyra) FET och ev 1 ET+3 FET kvar. Hängde ni med?

Om man har mer än två embryon kvar i frysen inför sista FET så långtidsodlas dessa, annars tinas de bara och sätts in.

Tack för lite klarhet! :) Men då har man ju ändå relativt många försök om man lyckas frysa många! :)
  • Flygekorre
    trina skrev 2014-11-14 21:06:44 följande:

Har iaf sju kvar i frysen som vi har tre försök kvar på innan vi gör nästa ivf.

Gud vad skönt! Jag missuppfattade nog det där med mina "i frysen" de fryses väl då de är blastosyter? Och mina små e ju inte det än eftersom de bara är 2 dar idag :)
  • trina
    Flygekorre skrev 2014-11-14 21:54:18 följande:

Gud vad skönt! Jag missuppfattade nog det där med mina "i frysen" de fryses väl då de är blastosyter? Och mina små e ju inte det än eftersom de bara är 2 dar idag :)

Sahlgrenska fryser I regel bara tvådagars.
  • Flygekorre
    trina skrev 2014-11-14 22:08:18 följande:
    Sahlgrenska fryser I regel bara tvådagars.
    Okej! Men då kanske det var så då :) Var så sjukt kissnödig så hängde knappt med haha ;)
  • louisemostert
    I fredags gjorde vi vårt första ÄP. Läkaren ringde sen att ägget (fick bara ut ett) såg inte bra ut. Måste passa på att fråga Er. När man gjort så som vi i detta fall, ett äggplock men sen att ägget inte var bra. Hann alltså aldrig att göra insättningen, Har vi då förlorat två poäng? Tacksam för svar! Ha en skön söndagskväll! 
  • Flygekorre
    louisemostert skrev 2014-11-16 17:51:29 följande:

I fredags gjorde vi vårt första ÄP. Läkaren ringde sen att ägget (fick bara ut ett) såg inte bra ut. Måste passa på att fråga Er. När man gjort så som vi i detta fall, ett äggplock men sen att ägget inte var bra. Hann alltså aldrig att göra insättningen, Har vi då förlorat två poäng? Tacksam för svar! Ha en skön söndagskväll! 

Men nej :( Ingen rolig upplevelse! Hoppas ni får bättre lycka nästa gång <3 Vad är det som gäller nu? Invänta mens och börja om? Menar du om den gången räknas? Jag har ingen aning... Läkaren informerade inte om det?
  • Flygekorre

Snart 1v kvar till test! Nedräkningen har börjat lite smått här hemma! :) Känner lite stickningar från torsdag och framåt, har börjat vänja mig i den mån det går med lutinus men det är ju sååå drygt med de där enorma flytningarna... Tack och lov inget blod än men är ju bara 8 dagar sen återföringen!

Fick besked i fredags att bara 1 ägg överlevt 5 dagar :( Håller tummarna för att den i magen var ett av kvalitets- äggen... Kanske blir tjuvtest på fredag och jag inte blött fram till dess! :)

Hoppas det går bra för er andra <3

Svar på tråden PCO - Första ivf