PCO men regelbunden mens
Hej!
Jag har ätit p-piller i ett många år. För ca 6 år sedan drabbades jag av ätstörningar och gick ner väldigt mycket i vikt. Detta resulterade i utebliven mens i ca 1 år. Jag är sedan 4 år tillbaka normalviktig och har ätit p-piller stora delar av tiden. Slutade dock med p-piller under en period för ca 3 år sedan, men ingen mens kom. Undersöktes då på kvinnokliniken och fick höra att jag hade många äggblåsor men att det såg ut att kunna vara PCO - att de inte vill lossna men att de finns ägg som ser "bra" ut. Hon frågade om jag ville bli gravid men då var inte detta aktuellt, ville bra känna mig kvinnlig och normal - få tillbaka min mens! Jag fick en kur Provera och mensen kom. Tog då upp mina p-piller igen och har ätit dom till i mars i år. Nu har jag nämligen partner och vi vill mer än gärna bli gravida. Trodde aldrig att jag skulle få mens på egen hand nu när jag slutade men efter två månader, den 1:a maj, fick jag mens. Den varade i 6 dagar och sedan dess har jag haft mens varje månad med några dagars diff (cykel på 28-34 dagar) och den har varat i 6 dagar. Min fundering är nu om jag kan ha så pass regelbunden mens och ändå ha PCO och därmed inte någon ÄL? Eller om det är så att PCO-symptomen inte längre är kvar och att jag troligtvis har ÄL då mensen är regelbunden? Jag är 171 cm lång och väger 64 kg. Äter varierat och tränar regelbundet.
Kan PCO-symptom försvinna helt eller avta/öka? Eller ligger de på en och samma nivå för resten av livet om man en gång diagnostiserats för det?
Många frågor...hoppas du kan hjälpa mig!!