Jag har nyss varit föräldraledig, men som sagt, regler har ändrats för barn födda 2014 och framåt... (Mitt barn föddes 2013.)
Allt nedanför förutsätter att du har kommunal arbetsgivare:
1. Första 180 dagarna av föräldraledigheten har du rätt till 10% föräldrapenningstillägg. För mig innebar det cirka 2500 kronor mer i månaden det första halvåret! (Funderar du kring hur detta funkar praktiskt: ring ditt lönekontor.)
2. För mig funkade det att "gå på och jobba" på loven och alltså få ut lön då, men inte behöva ta ut föräldradagar. Detta har dock förhandlats bort såvitt jag vet. Detta är bara ur minnet så dubbelkolla detta, men jag TROR att man numera måste arbeta minst en vecka innan ett lov för att få lön på lovet. (Ett tips då du går tillbaka till jobbet är att INTE göra det direkt EFTER t.ex. jullovet eller påsklovet, utan en vecka eller två FÖRE. Då ska du, om jag förstått det rätt, fortfarande ha rätt till lön på lovet.)
3. Om du arbetar ända tills terminen slutar VT 2015 borde du få full ferielön som räcker hela sommarlovet och därmed behöver du inte ta ut fp-dagar förrän mitten av augusti (sjukskrivning borde fortfarande räknas som inarbtad tid, kolla med itt fack!). Slutar du någon vecka tidigare eller så (tar ut FP) kommer dock inte din ferielön att räcka (troligtvis!) och du kan behöva ta ut FP-dagar för en vecka eller någon dag av det som egentligen är sommarlovet.
4. MYCKET VIKTIGT att komma ihåg är att du troligtvis inte kommer att få full ferielön sommarlovet 2016. Detta innebär att du måste ha detta i beräkningarna och spara dagar så att du kan få FP för viss tid sommarlovet 2016 också.
Jag tycker att du ska ringa/maila till ditt fack samt ringa till ditt lönekontor. Då får du fakta svart på vitt.
Grattis till graviditeten och lycka till!!