Mellanmjölkens land skrev 2014-10-31 19:33:36 följande:
Äldsta dottern slutade amma helt vid ca 2,5 och under de sista 1-2 månaderna (minst, kan ha varit längre) höll hon definitivt på att tappa sugreflexen trots att vi aldrig slutat. Hon mest tuggade och det gjorde ONT.
Oj, visste inte ens att det kunde bli så under pågående amning! Min son hade fint tag och inga problem alls med själva diandet.
fluu skrev 2014-10-31 19:38:55 följande:
Det låter konstigt att han tappat förmågan att suga ordentligt, kanske är det mer ett tecken på att han inte är så intresserad av själva amningen egentligen utan kanske mer av amningssituationen med mys och så?
När man ska återuppta amningen med mindre barn så är det ju hud mot hud och att lägga barnet till bröstet vid minsta signal, men det lär ju inte funka med en tvååring.
Han älskade förstås amningen och bad om bröstet, oftast nattetid, under de första tre veckorna. Minst! Men nu under den senaste veckan eller två så har han inte frågat efter det mer. Jag tror ju att han troligtvis fortfarande hade kunnat suga rätt om jag gett med mig när han fortfarande bad om det. Ångrar nu att jag inte gjorde det :/
Nej precis! Man säger ju att det typ aldrig är för sent att återuppta amningen, men man brukar ju syfta på bebisar då. Jag vet precis hur man ska göra för att stimulera barnet till att vilja dia, men det funkar ju knappast på en 2 åring, som du säger.
Han ligger gärna och klappar på dem och lägger kinden mot bröstvårtan, men de gånger han försökt smaka så har det varit tydligt att han inte minns hur man gjorde. Det är nog bara för mig att acceptera att amningen är helt över för oss. Men det är verkligen jättejobbigt att tänka på det. Nu vet jag hur sonen kände sig när jag nekade honom bröstet när jag tvingade fram avslutet
Det är det som känns mest ångestfyllt faktiskt...
Tack för att ni ville 'lyssna' i alla fall
Ibland är det vad man behöver mer än att nån försöker fixa ens 'problem'.