Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

har han rätt att nyttja min saker utan att bet

Brumma skrev 2014-11-04 08:46:12 följande:
    Nej, det motsvarar inte hälften utan bör motsvara ungefär en tredjedel. Mamman FÅR barnbidrag också - men det kanske inte räknas...

Med barnbidrag, underhåll och eget bidrag på säg 1000:- så har mamman 3300:- att lägga på barnet varje månad. Av det betalar hon då (i mitt exempel) 1000:- ur egen ficka. Enligt Konsumentverket kostar ett barn under ett år 1070:- per månad i snitt - 760 i mat. Vilket innebär att mamman faktiskt inte behöver lägga en krona ur egen ficka det första året. Faktiskt under ganska många år....

Din lista - hur mkt av det du köpt till barnet har du betalt utöver de 2400:- du får av pappan och staten? Varför anser du att pappan skall betala mer än du? (Underhåll plus din "lista")
    Visst kostar barnet en viss summa per månad i rena omkostnader, mat, blöjor, etc. Men det är många andra saker som också kostar de första åren, lägre inkomst, bilbarnstolar, vagnar, säng, leksaker, etc.

Jag tycker att det är så konstigt att i trådar som rör ensamma mammor så heter det att barn nästan är gratis, de kostar inte många kronor. Men i trådar som rör unga/arbetslösa föräldrar så kostar barn miljontals kronor, många tusen i månaden för annars får inte barnet ett värdigt liv. Varför är det så olika i olika trådar?

Sen är det faktiskt så att underhållsstödet är uträknat från basbehovet för ert mindre barn. FK kom fram till att tonåringar kostar mer samtidigt som studiebidraget bara betalas ut tio månader per år, men att det blir för krångligt att ha olika summor för olika åldrar. Hur kommer det sig att folk på FL vet bättre vad barn kostar än utredarna på FK?
  • Anonym (Mia)
    SupersurasunkSara skrev 2014-11-04 09:04:45 följande:

Så här står det i föräldrabalken: (dock saxat härifrån lawline.se/answers/12069)

I 6 kap 1§ anges att barn har rätt till omvårdnad, trygghet och fostran och i 2a§ i samma kapitel kan man läsa att barnets bästa ska vara avgörande för beslut om vårdnad, boende och umgänge. Att barnet mår bra såväl fysiskt som psykiskt är något som båda vårdnadshavare har ansvar för och självklart så får ingen vårdnadshavare förhindra eller försvåra umgänge med den andra föräldern.

Att inte skicka med nödvändiga saker för barnets umgänge när det är så pass lite kan anses som försvårande.

Det enda boendeföräldern är skyldig att lämna över till umgängesfäräldern är barnet. Att inte skicka med ombyten eller mat eller toapapper osv är inte att försvåra umgänget även om många vill försöka skrämma ensamma mammor om det. Att snacka skit om uf och skapa hemska situationer runt överlämningen eller att ändra tid/plats konstant är att försvåra umgänget.
Svar på tråden har han rätt att nyttja min saker utan att bet