Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

har han rätt att nyttja min saker utan att bet

Så här står det i föräldrabalken: (dock saxat härifrån lawline.se/answers/12069)

I 6 kap 1§ anges att barn har rätt till omvårdnad, trygghet och fostran och i 2a§ i samma kapitel kan man läsa att barnets bästa ska vara avgörande för beslut om vårdnad, boende och umgänge. Att barnet mår bra såväl fysiskt som psykiskt är något som båda vårdnadshavare har ansvar för och självklart så får ingen vårdnadshavare förhindra eller försvåra umgänge med den andra föräldern.

Att inte skicka med nödvändiga saker för barnets umgänge när det är så pass lite kan anses som försvårande.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-04 09:22:20 följande:
    Det enda boendeföräldern är skyldig att lämna över till umgängesfäräldern är barnet. Att inte skicka med ombyten eller mat eller toapapper osv är inte att försvåra umgänget även om många vill försöka skrämma ensamma mammor om det. Att snacka skit om uf och skapa hemska situationer runt överlämningen eller att ändra tid/plats konstant är att försvåra umgänget.
    Det jag klippte ut var från en fråga ang kläder. Där handlade det om att uf fick ha med sig kläder till barnet för att barnet skulle byta om till dessa innan umgänge. Det finns inga lagar kring detta MEN att utan orsak vägra skicka med vagn etc ses aldrig som bra.

Om pappan är oaktsam om saker eller att de inte kommer med tillbaka finns en orsak, men TS är ju bara sur på pappan = beter sig inte vuxet kring detta med barnets bästa för ögonen.

Att inget direkt händer är ingen orsak till att barnsla sig för den enda det går ut över är barnet.
Svar på tråden har han rätt att nyttja min saker utan att bet