Inlägg från: Anonym (bråk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bråk)

har han rätt att nyttja min saker utan att bet

fick höra av en väninna att min vagn jag inhandlade till mitt barn har pappan rätt att utnyttja hur han vill utan att betala ett dugg mer än underhållet. Är det verkligen så??????? 
    Han är väldigt elak och rutten emot mig, så sagt nu att han får stå för sina egna saker när han ska ha barnet, (han har barnet ett par timmar i veckan med övervakat umgänge)

• Svar på tråden har han rätt att nyttja min saker utan att bet
  • Anonym (bråk)
    Brumma skrev 2014-11-04 09:54:42 följande:
    Nu kan jag ju bara svara utifrån mig och inte vad "folk på FL" anser...

Jag går dels efter konsumentverkets beräkningar - där även vagn, säng, leksaker etc är medräknade - det är ett snitt. Ett litet barn kostar inte så mkt varje månad, utan man lägger mer vissa månader o mindre andra. Sedan utgår jag även från att jag faktiskt har egna barn och VET vad det kostar. Ett barn kan kosta multum - det finns liksom ingen gräns. Men man får lite gå efter vad man har för ekonomi. Ensamstående föräldrar får precis som sammanlevande föräldrar utgå från vad man har råd med. Inte köpa ny vagn bara för att man "vill".. Har man ansträngd ekonomi så köper man begagnat, rea osv. 

Jag har en son som är fyra, och en på ett år. Strax innan jag blev föräldraledig för den minste så råkade pappan ut för en skada som gjort att han inte kan arbeta, men inte heller ta barnen. Pga att han tidigare hamnat "mellan stolarna" så fick han inget bidrag att tala om heller.
    Vi har alltså levt två vuxna, en fyraåring, ett barn under ett år - samt att min man har en tonårig dotter - på min föräldrapenning. Visst är det tufft, men det går. Och det gör mig faktiskt smått förbannad när man läser om ensamstående föräldrar  (ja, oftast mammor) som anser att underhåll, egen del och barnbidrag inte räcker för barnets omkostnader. Är man ensamstående förälder så har man nästan garanterat rätt till bostadsbidrag också (om man inte ligger på en för hög inkomst, men då förstår jag inte alls att det inte räcker).

vagn, säng osv kan man få för några hundralappar.. bilbarnsstol köpte jag ny på rea för 1200:- Babyskyddet hyrde jag från NTF för 400:-

Om man inte vill utgå från konsumentverkets beräkningar kan man ju utgå från socialstyrelsens schablonbelopp som används för att räkna ut underhållsbidrag (alltså inte underhållsstöd från försäkringskassan).

www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2014-6-6-7-Olika-kostnadsberakningar.pdf
    Mion fråga var ur en juridisk syn vinkel, jag har inte tagit barnbidrag eller underhåll till att handla saker såsom vagnen till min dotter utan det är ärvda pengar. Herregud vilken jävla tråd det blev. & för att poängtera nu; nej han har ingen juridisk rätt till att använda mina saker utan har ett lika stort eget ansvar att fixa sitt egna. 

The End
  • Anonym (bråk)

det var en väninna till mig som uttryckte detta, när jag sedan tog upp det hela med socialen som vi också vart inblandade i så var det deras egna förslag,ALLT för att minska den väldigt infekterade konflikten oss emellan, ju mindre vi har med varandra o göra desto bättre i det här läget. 

Jag var ute efter den juridiska delen!!!

• Anonym (bråk)
    Anonym (C) skrev 2014-12-01 09:22:13 följande:
    Hur mycket kläder och barnvagn behövs under ett 2 timmar långt övervakat umgänge???

Har man bara två timmar på sig att umgås med sitt barn så borde man bära och hålla barnet så mycket som möjligt för att öka anknytningen. Hur mycket lär barnet känna sin pappa genom att rullas i vagn i två timmar?
    Ja, vad bra kan du säga det till han då? som hellre rullar barnet i vagnen än umgås ? 
Svar på tråden har han rätt att nyttja min saker utan att bet