• snartsnart

1 åring har börjat sova dåligt - HJÄLP!

Jag behöver tips på hur jag får min ettåring att sova bra igen. Hans sömnvanor har gått upp och ner i perioder, men oftast har han sovit väldigt bra.

Då: Fram till för några veckor sedan sov han 20.30-8, samt 2-3 h 1 ggr dag. Han somnade av sig själv i sin egen säng och vaknade inte under natten.

Nuläge: Han måste vaggas till sömns (tar 5-10 min), annars ställer han sig upp i sängen och gnäller/gråter. Han vaknar sedan ett par gånger vid tolvtiden och somnar om i sin säng. Därefter, någon gång under natten, vaknar han igen och gråter, då får han sova bredvid mig och min man resten av natten. Han vaknar ett par gånger till men kan somna om när han märker att han har sällskap. Sängen är minimal och jag sover extremt dåligt. Han måste vaggas till sömn under dagen också...

Några tips? Han vaccinerades för några veckor sedan, kan det ha något med saken att göra?

• Svar på tråden 1 åring har börjat sova dåligt - HJÄLP!
  • Flickan och kråkan

De har en utvecklingsfas med separationsångest runt året. Sömnbehovet minskar ju efter hand. 1-åringar får allt mer egen vilja. Han kanske inte vill sova på kvällen och dagen. Finns ju mycket annat kul att göra .

• Phillippa

Min son är 13 månader och har också blivit helt omöjlig att lägga :(.

Har tyvärr inga tips men vet hur det är!

• snartsnart
    Phillippa skrev 2014-11-03 11:17:39 följande:

Min son är 13 månader och har också blivit helt omöjlig att lägga :(.

Har tyvärr inga tips men vet hur det är!

Ja, verkligen jobbigt. :-/ Har under en timmes tid nu försökt få honom att somna, han är jättetrött men vägrar. Försöker med "tassmetoden" men det fungerar inte. Håller på att bli galen. Så fort han ser mer komma in i rummet slutar han skrika och börjar le och sträcker sig mot mig. Gråtet eskalerar med jämna mellanrum... snuttefilt och napp fungerar inte längre, inte speldosan heller. Tror verkligen att han är inne i en separationsfas. Kanske ska man bara ge upp och vagga honom till sömns? Det fungerar iaf.
  • Mariiiah

Vår strular också, sov som en ängel förut. En fas. Det börjar dock ge sig lite nu, vaknar oftast bara en gång men får då mat.. Vi avvaktar lite till innan vi vänjer bort nattmålet, vill inte göra några förtjust nu när det börjar ge sig. Bara rida ut stormen :)

~Sigrid 2013-07-09~ I ~BF 2015-02-19~
  • Barbamama08

2-3 h på dagen?! Ja, inte vet jag vad som anses vara normalt (mitt barn har alltid haft ett litet sömnbehov) men jag tycker att det låter som väldigt mycket och det är inte så konstigt om han är svår att lägga och håller på att vakna mitt i natten. Korta ned det och prova i några dagar.

• minerva123

Grattis till att ha haft rena drömmen vad gäller sovvanor hittills! Jag är inte lite avundsjuk...

Jag skulle också pröva att korta ner dagsömnen. Varje gång vår nu 20-månaders har haft struliga och långa läggningar så har det berott på för mycket dagsömn. Han har sedan 1,5 år sovit max 40 min om dagen (sover natt 21-08 numera, fram till 1-årsdagen 21-04... puh). Jag skulle i ert fall korta ner dagsömnen med en halv timme åt gången och utvärdera.

Där runt 13-14 månader blev nattsömnen oroligare igen (från att aldrig ha varit riktigt bra) och vi flyttade över honom till vår säng alltid runt 02-tiden. Nu har han faktiskt senaste dagarna sovit hela nätter i egen säng. Få se hur länge det varar. Vi kämpar inte emot samsovningen, utan har istället breddat vår 140-säng med en 80 säng. Dvs 220 cm säng totalt - och det gör jättestor skillnad! T o m jag som är lättväckt sover gott nu även med en liten en i mitten. Så det är mitt absolut bästa tips - bredare säng!

• Phillippa

Vi har breddat vår säng och kan nu sova där alla fyra utan att manglas.

Denna vecka har vi lagt lillen i vår säng från början och han har då sovit riktigt bra och har i stort sett sovit hela nätterna. Han har till och med varit glad vid läggningen det senaste och bara rullat runt och "pratat" lite innan han lagt sig tätt in till och somnat.

Det enda problemet är att han känner efter oss i sömnen och kan vakna till om ingen är där. Det är ju inte alltid jag är sugen på att somna redan kl 19.00... Om det inte hjälpt att gå in och buffa så har vi lagt storasyster bredvid honom ;). Hon kommer annars ändå in till oss vid tretiden.

• snartsnart
    Barbamama08 skrev 2014-11-07 19:38:45 följande:

2-3 h på dagen?! Ja, inte vet jag vad som anses vara normalt (mitt barn har alltid haft ett litet sömnbehov) men jag tycker att det låter som väldigt mycket och det är inte så konstigt om han är svår att lägga och håller på att vakna mitt i natten. Korta ned det och prova i några dagar.

Idag sov han endast 1 h och var svårare än någonsin att lägga, han har dessutom redan vaknat en gång och gnällt. Tror därför inte att 2-3h är för mycket, det verkar ju inte spela någon roll. :-/ Men vi har bytt plats på spjälsängen, så nu är den bredvid vår säng och jag kan klappa på honom under natten när han vaknar. Han har sovit lite bättre de senaste nätterna, skriker inte utan gnäller bara. Upptäckte att två nya tänder är på g, så det handlar nog om det i kombination med separationsfas.
  • snartsnart
    minerva123 skrev 2014-11-07 20:03:26 följande:

Grattis till att ha haft rena drömmen vad gäller sovvanor hittills! Jag är inte lite avundsjuk...

Jag skulle också pröva att korta ner dagsömnen. Varje gång vår nu 20-månaders har haft struliga och långa läggningar så har det berott på för mycket dagsömn. Han har sedan 1,5 år sovit max 40 min om dagen (sover natt 21-08 numera, fram till 1-årsdagen 21-04... puh). Jag skulle i ert fall korta ner dagsömnen med en halv timme åt gången och utvärdera.

Där runt 13-14 månader blev nattsömnen oroligare igen (från att aldrig ha varit riktigt bra) och vi flyttade över honom till vår säng alltid runt 02-tiden. Nu har han faktiskt senaste dagarna sovit hela nätter i egen säng. Få se hur länge det varar. Vi kämpar inte emot samsovningen, utan har istället breddat vår 140-säng med en 80 säng. Dvs 220 cm säng totalt - och det gör jättestor skillnad! T o m jag som är lättväckt sover gott nu även med en liten en i mitten. Så det är mitt absolut bästa tips - bredare säng!

Vi ska också skaffa ny större säng, lika bra att alla sover i samma.
  • Hmathilda

Vår 1 åring är likadan just nu. Igår var en helvetes natt. Tog 5h att få henne att somna från den tid hon annars somnar.

Hon har alltid varit lätt att söva men dom senaste dagarna har hon gallskrikigt så fort man lägger henne i sängen

• inlovewithlife

Min dotter är 1 år och 1 mån snart och vi har haft problem i flera månader nu. Med några få undantag vaknar hon en gång varje natt. Hon vill ofta komma upp och det brukade hjälpa, men nu behöver man nästan ge bröstet för att hon ska lugna sig. Det kanske bero på separationsångest, det upplever ju barnet vare sig det går på dagis eller ej, det är mer existentiellt att de upplever sig själva mer som en egen människa. Min dotter går bara på dagis 12h (2dgr) i veckan, men ångesten beror nog i högre grad på att de utvecklar egen vilja, börjar gå och rent generellt blir mer självständiga :)

~*~ Alicia, 2013 ~*~
  • inlovewithlife

Förskola!

~*~ Alicia, 2013 ~*~
  • Barbamama08
    snartsnart skrev 2014-11-10 23:28:39 följande:

Idag sov han endast 1 h och var svårare än någonsin att lägga, han har dessutom redan vaknat en gång och gnällt. Tror därför inte att 2-3h är för mycket, det verkar ju inte spela någon roll. :-/ Men vi har bytt plats på spjälsängen, så nu är den bredvid vår säng och jag kan klappa på honom under natten när han vaknar. Han har sovit lite bättre de senaste nätterna, skriker inte utan gnäller bara. Upptäckte att två nya tänder är på g, så det handlar nog om det i kombination med separationsfas.

I allmänhet tror jag inte att man kan utvärdera efter bara en dag. Då är det bättre att köra i t ex tre sammanhängande dagar, om det är så att man måste komma in i de nya vanorna. Personligen skulle jag säga att det är alldeles för lång tid med 2-3 timmar, men alla ungar verkar ju sova flera timmar längre än vad mitt barn någonsin har gjort...
Svar på tråden 1 åring har börjat sova dåligt - HJÄLP!