Inlägg från: Anonym (Nono) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nono)

Ska Sverige gå med i NATO?

Alexandre Nayle skrev 2014-10-29 13:52:23 följande:

Nej. Tvärtom - vi måste sluta samarbeta med NATO överhuvudtaget, satsa på alliansfrihet OCH satsa på ett starkt eget försvar. Återinföra värnplikten bl.a.

Ett NATO medlemskap låter som en dyr och korkad affär. Det finns ingen framtid i NATO, vi behöver inte gå ombord detta sjunkande skepp.

Varför ska vi återinföra värnplikt?
    Varför ska man tvinga personer att göra något de absolut inte vill göra?
  • Anonym (Nono)
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-29 15:07:15 följande:
    Jag vill t.ex. inte betala skatt, varför är jag tvungen att göra det? Samma frågeställning.
    Men nu handlade det inte om det utan om värnplikt..
  • Anonym (Nono)
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-29 21:30:05 följande:
    Och skillnaden är?...
    Det ena är skatt, det andra är värnplikt.
    Du behöver inte svara på frågan om du inte vill men då kan du säga det helt enkelt, men min fråga handlade om värnplikt och inte om skatt.
    Sedan skulle du iofs inte ha klarat dig i ett samhället där man inte betalade skatt, bara så att du vet.
  • Anonym (Nono)
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-29 21:50:39 följande:
    Nej. Här är din fråga: "Varför ska man tvinga personer att göra något de absolut inte vill göra?" Kunde lika gärna handlat om skatt. Eller behovet av att ta körkort för att kunna köra bil. Det finns många saker man är tvungen att göra med samhällets bästa i åtanke. Min poäng är att värnplikt borde vara en av dessa.

Och ett samhälle utan arme är inte heller något samhälla som klarar sig i längden.

"Inom alla nationer finns det en arme - antingen sin egen eller någon annans."

-Mao
    Men om du läser rubriken så ser du att det handlar om NATO, men sorry jag glömde vilken sida jag är på för här kan inte människor läsa mellan raderna eller klura ut saker själva.
    Eftersom vi nu talar om Nato och millitär så frågar jag dig varför ska folk tvingas att göra något de inte vill? gällande militären alltså.
    Varför ska jag tvingas göra något så onödigt som värnplikt? att betala skatt är ju i alla fall vettigt.
  • Anonym (Nono)
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-29 22:05:49 följande:
    Ja. Ok. Nu är det så att folk inte vill gå med i NATO heller, så där kan vi återigen tillämpa din egen logik: varför ska de då tvingas?
    Det vet vi väl inte? vi har inte haft någon folkomröstning om det.
  • Anonym (Nono)
    Rataxes skrev 2014-10-30 00:59:10 följande:
    Som att betala skatt menar du?
    Skatt gynnar oss alla och varken du eller jag skulle klara oss utan skattepengar...värnplikt däremot leder inte till något vettigt.
Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?