ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka
Om det skulle visa sig att hon har autism sen då?
Om det skulle visa sig att hon har autism sen då?
Du fick ju lite konkreta förslag på träning i ett inlägg här uppe som du kan göra med/för din dotter. Har du provat det?
Om ni har råd så boka tid hos en privat psykolog samtidigt som du söker hjälp på vårdcentralen, utifall det tar ett tag att få en samtalskontakt den "vanliga vägen" så har du en du kan gå till så länge (eller också).
Kan vara skönt för dig att träffa en psykolog snarast tänker jag.
Men hon är ju inte på "samma vis". Tidigare skrev du att hon knappt hade ögonkontakt men nu har hon ju det! Nu "ber" hon om mer lek med blicken tex som du skrev här uppe.
Har du fått träffa en psykolog än? Eller "samtalskontakt"..?
Rut: hade psykologtid som blev framflyttad på obestämd tid pga sjukdom( psykologen sjuk alltså..)
Dock försöker jag själv verkligen se att hon är lite lite 'bättre'
Som sagt är ögonkontakten fortfarande mycket kort och ibland omöjlig att fånga, MEN hon använder ögonkontakten att prata med lite mera nu precis som jag skrev.
Hon har också börjat visa tydligt att hon vill komma till en.
Sträcker inte armarna rakt upp mot en, men tjuter och vevar med armarna och lutar sig fram mot mig om hon vill bli upplyft.
Tyvärr tittar hon mig inte i ögonen när hon gör det,men det kanske 'räknas' ändå???
Idag sa hon också bab och mam. Bara en gång vardera men kanske är ett tecken att det är på gång??
Hoppas hoppas hoppas att det lossnar för henne nu!!!
Ring till bvc och ligg på om att du vill att dom undersöker dottern igen. Berätta hur du känner dig och vad dom här känslorna gör med dig.
Även om dottern visar sig ha autism sen så ska du inte behöva gå runt och må så här.
Är det så att hennes ögonkontakt och respons blivit bättre nu och du måste hitta nåt annat att oroa dig för?
Ska du verkligen vara föräldraledig när du mår så dåligt? Borde inte du vara sjukskriven och din man föräldraledig istället?
Läste för någon dag sedan att ett barn på nio månader ska förstå och utföra en uppmaning, typ 'hämta bollen' hon är ljusår från att fixa det och det var när jag insåg det som tankarna snurra igång igen
Autism är en kamp: EXAKT den framtiden du beskriver är den jag väntar och oroar mig för
Ser väninnan det du ser? Har du varit på 10 mån kollen än?
Ladda ner en bebis-app eller googla så får du läsa vad ettåringar ska kunna och inte. Håller med dom andra som skriver: sluta läs på autismforum!
Ta inte upp det med pedagogerna. Om dom ser nåt avvikande så kommer dom säga det.
I övrigt tycker jag att Påven Johanna har kloka tankar så lyssna på henne.
Ja det är jätteroligt att börja ha dagar när jag ser utvecklingen hon faktiskt gör och inget annat.
Idag är det dock en 'dålig' dag igen och nu känner jag att hon är solklart avvikande i sitt beteende. Bla pga hennes humör viljestyrka och envishet. Gud nåde de stackare som befinner sig i närheten när något(vad som helst,smått som stort) går henne emot. Tex att hon ser nått jag har i handen och hon inte får låna. Hon skriker sig blå av ilska och det är ungefär 75 ggr per dag. Samma sak vid påklädning blöjbyte spänna fast i vagnen bilen osv.
Saker som alla andra småttisar verkar hantera utan att reagera ens...
Hon låter underbar din ddotter! Jag vet inte vad jag är rädd för. Ovissheten. Att hon aldrig ska bli 'stor' växa upp och klara sig själv. Att hon och/eller syskon ska bli retade att familjen ska påverkas negativt osv osv
Jättebra! På jobbet får du en paus från ångesten. Men jag tror ändå att du måste jobba med den så att när du känner dom här tankarna komma krypande kan avvärja dom på ett bra sätt. Det är ju inte farligt att tänka "tänk om" men man måste förstå att det inte är på riktigt och inte fastna i den ångesten och tankarna. Efter ett tag kan oron över autism försvinna men komma tillbaka som en onormal oro över något annat.
Jag blir förolämpad av ditt inlägg. Jag har asperger, och lever ett helt vanligt familjeliv, med barn och allt. Menar du att jag borde ha gått i särskola när jag växte upp?
Det är du som är sjuk, riktigt sjuk, och du misshandlar ditt barn. Jag tycker socialen borde gå in och placera henne hos en vettig människa.
Asperger ingår i autism, om du tänker dig ditt barn som hon var som ettåring - har hon lärt sig nya saker sedan dess? Kommer du tycka mindre om henne som 8 åring om hon mentalt hunnit bli som en 5 åring? Min AS pojk är matte å läsning som en 10-12 åring men är som en 5 åring inom andra saker. Handlar bara om att bemöta barnet på den utvecklingsnivå hen befinner sig på. Skit i antalet jordår som gått sedan ungen kom ut så löser det sig