• Anonym (TS)

Hur låna pengar till ny telefon? Kreditkort, lån, Klarna etc??

Hej! Tråden ligger i Känsliga rummet eftersom det är lite pinsamt att inte ha ynka 5000 spänn liggande... Å andra sidan har jag INGA andra skulder!

Jag har haft min gamla telefon i snart fem år. Har väntat med att köpa en ny eftersom den gamla fungerar och jag vill inte köpa en ny förrän den gamla är stendöd. Nu är den stendöd...

Vill absolut inte köpa på avbetalning men just nu finns inte 5000 kr för mycket så det får tyvärr bli så. Kommer betala av 1000-2000 kr i månaden.
    Att förlänga abonnemanget är inte ett alternativ eftersom jag då förlorar mitt jättebilliga abonnemang plus att jag inte kan få betala tillbaka så snabbt jag vill.

Så, min fråga är: vilket sätt är smidigast och billigast att låna 5000 kr? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur låna pengar till ny telefon? Kreditkort, lån, Klarna etc??
  • Anonym (ghjkl)

Fel av mig. Man betalar 6395 kr för en ny iPhone 6. Och sen då 145 kr per månad för fast abonnemang med 0,2 gb surf.
    Om du istället binder avtalet på 24 månader så betalar du eg bara 5880 kr för telefonen plus 145 kr för abonnemanget.

• Kim Possible

Folk slänger ju i princip bort fullt fungerande telefoner på Blocket och diverse köp- & säljsajter på Facebook, och det säljs helt nya telefoner för under tusenlappen. Inte behövs det 5000:- för att få en fungerande telefon.

• Anonym (TS)

Hej igen, och tack för era svar.

Jag är lite rädd för att köpa en begagnad ifall den skulle vara kass, och jag behöver ändå en ny så det kommer ju ändå kosta. Just nu lånar jag en telefon men den kan jag inte ha varje dag ens. :-/

• Anonym (TS)
    Anonym (ghjkl) skrev 2014-10-28 20:40:14 följande:

webbutik.comviq.se/apple-iphone-6-16gb.html&b=24

Du får en iPhone 6 inkl abonnemang för 345 kr i månaden. Då ingår fast abonnemang för 145 kr i månaden och ringer, smsar och mmsar gratis till alla.
    Det är 1885 kr mer än vad du får betala om du köper telefonen kontant.
    Du har också 0,2 gb surf per månad i det priset.

Tack för tipset, men jag har ett abonnemang från 59 kr i månaden och där ingår 3000 sms, några hundra minuter (ringer väldigt sällan) och obegränsat med internet. Jag gick till Tele2 men fick inte förnya abonnemanget för samma pris, utan då ska samma deal gå på 149 kr/månad.
    Jag vill inte ha en iFån 6 eftersom jag tycker det är onödigt mycket pengar.
    Dessutom vill jag inte ta år på mig att betala, jag vill betala telefonen så snabbt som möjligt.
  • Palestrina

Varför måste du ha en så dyr telefon? Är det så ont om pengar verkar det vettigare att skaffa någonting billigt i väntan på att få råd till det du egentligen önskar dig.

• Anonym (Kontanten)

Har man inga pengar får man spara ihop till det man vill köpa. Varför inte köpa en billig telefon kontant nu, så kan du köpa drömluren om 6 månader när du sparat ihop det som behövs. Finns billiga alternativ för några 100.

• Anonym (TS)

Det är inte drömluren jag är ute efter, jag har hittat ett märke och en modell som passar mig.

Köper jag en begagnad telefon så är det pengarna i sjön eftersom jag ändå ska köpa en ny, dessutom är jag som sagt rädd att bli lurad.

• Anonym (TS)

Någon som faktiskt har svar på min fråga?

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2014-10-29 16:08:44 följande:

Någon som faktiskt har svar på min fråga?

Din bank
  • Palestrina

Nej, jag saknar förståelse för problemet eftersom det är helt främmande för mig att ta lån för att köpa en telefon. Kan du inte höra med försäljaren vad de rekommenderar? De kanske har en plan för avbetalning?

• Alexandra1990

1. Att låna för att köpa något man inte har råd med är alltid korkat.

Men för att tala om telefonen. Jag köpte en Samsung galaxy s2 plus för 1700:- kontant på Siba i somras till min lillasyster när hennes S4a gick sönder. Trots att den hon fick av mig var några modeller tidigare så säger hon att den funkar minst lika bra.

Så kolla utgående modeller om inte den senaste modellen är nödvändig.

Bor du i Stockholm så finns det en butik i skanstull, typ mobil experten eller liknande namn, de får in nya telefoner av utgående modeller som de säljer billigt.

• Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2014-10-29 16:12:04 följande:
    Din bank
    Tack, men jag får inte låna så lite. Eller, det var i alla fall det som stod på hemsidan.
  • Anonym (TS)
    Alexandra1990 skrev 2014-10-29 16:16:37 följande:

1. Att låna för att köpa något man inte har råd med är alltid korkat.

Men för att tala om telefonen. Jag köpte en Samsung galaxy s2 plus för 1700:- kontant på Siba i somras till min lillasyster när hennes S4a gick sönder. Trots att den hon fick av mig var några modeller tidigare så säger hon att den funkar minst lika bra.

Så kolla utgående modeller om inte den senaste modellen är nödvändig.

Bor du i Stockholm så finns det en butik i skanstull, typ mobil experten eller liknande namn, de får in nya telefoner av utgående modeller som de säljer billigt.

Det är en "gammal" modell. Tack för tipset, ska kolla den butiken.
  • Anonym (Klarna)

Du kan köpa en olåst telefon på telefonshoppen.se. Där kan du genom klarna "betala av" men använda ditt vanliga abonnemang om du vill. Men ändå betala tillbaka en 5000kr telefon. (De har även begagnade som kollas)

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2014-10-29 16:25:24 följande:

Tack, men jag får inte låna så lite. Eller, det var i alla fall det som stod på hemsidan.

Ring och fråga.

Annars:

Släkt och vänner

Kreditinstitut

Kreditkort

Pantbanken
  • Anonym (Hjälper kanske någon)

Du har inget du kan sälja av och på så sätt få in lite pengar?

Jag har tidigare tagit mindre lån på dessa sajter och har fungerat felfritt om du nu måste låna pengar snabbt. Men kom ihåg att det är ganska onödigt att låna till prylar men alla gör sina val, kör hårt! :)

Dessa sajter jag pratade om -

https://www.lendo.se
    https://www.flexlimit.se
    https://collectloan.se
    https://www.meddelandelan.se/lana-pengar

Svar på tråden Hur låna pengar till ny telefon? Kreditkort, lån, Klarna etc??