Ffrks skrev 2014-10-26 05:00:37 följande:
Tack för ditt svar!
Overall är ett mysterium som jag ännu inte hunnit tänka på. Finns ju i så många varianter; fleece, ull, pile, med djuröron (gulligt), sweatshirtyg mm.
Vårt mål med all konsumtion och kanske framförallt till bebis är att vi ska köpa praktiska och hållbara, användbara saker. Vi vill köpa så lite saker som möjligt. Alltså hellre dyrt och bra och få saker än många billiga.
Detta är inte ett utslag av miljömedvetenhet eller snobberi eller liknande utan snarast för att vi bor himla trångt och stök och saker överallt stressar mig sanslöst. ( mohaha tänker alla småbarnsföräldrar - lycka till)
Men pyjamas, är det viktigt att de har dragkedja? (Och inte knappar?)
Och sockor - om dom åker av - är det hela världen? Det är ju ändå hyfsat varmt inomhus och ute har man ju filt och grejer.
Vi har handlat 9 av 10 saker begagnat just pga miljön och ekonomin. Vi har det gott ställt men förstår inte varför vi ska lägga pengar på något nytt som kostar hälften begagnat. Lägger hellre de pengarna på annat.
Begagnade kläder tycker jag alls inte är äckligt. Snarare är det gifter i nytillverkade kläder som hunnit tvättas bort i begagnade kläder. De små barnen har kläder så kort att de ofta inte slitits alls, men sjunkit med 3/4 i pris.
Vi har pyjamaser med knappar men fick jag drömma skulle alla kläder ha dragkedjor :) Dock mer sällsynt än knappar.
Andra saker jag uppskattar:
Min amningsponcho (Googla)
Babynestet! Ovärderligt rent logistiskt
En vagn man kan fästa bavyskyddet i
Ett stabilt skötbord på toan
Som sagt, ni kommer få mycket mer kläder än ni anar! Köp minimalt med kläder i 62 och uppåt innan alla grattar er. Även 56 fick vi massor av.