• Tasmanian D

"Malmöbor flyttar bort från invandrarna"

"Känner mig inte hemma längre. För mycket kriminalitet. För mycket motsättningar mellan olika, svenska och utländska, grupper. Jag upplever Malmö som en osäker plats att bo på."

"Våldet blev för dominant på Lindängenskolan för att familjen skulle känna sig trygg. På grund av ovanstående plus stor invandrartäthet och för lite resurser blev även själva undervisningen hotad. Även utanför skolan blev det otryggt. Mamma i familjen blev vid ett tillfälle mordhotad av på Posten."

"Vill inte riskera att hamna på ett serviceboende med merparten av de boende som talade bristfällig svenska."

"Malmö har blivit ett belägrat ghettoområde...Alla tänker det men ingen får säga det, men faktum kvarstår: invandrarna beter sig som några dj...a svenska semesterfirare."

"Malmö är i gungning. I vissa delar är det alldeles för mycket folk av icke svensk härkomst. Det känns som om man är utomlands och inte i Sverige när man är/bor i Malmö. Det skapar problem, otrygghet, irritation, rädsla, osäkerhet och orättvisa."

"Tyvärr för många invandrare som gör oss svenskar otrygga. Vi är inte rasister men tyvärr så är fakta så att är procenttalet så högt som i Malmö, så ser man många invandrare och blir otrygg. Då säger folk att det är bara för att du inte lär känna invandrare. Vem har tid med det som barnfamilj?"

"Jag har inget emot invandrare men andelen har blivit för hög i Malmö, därav kommer en del problem p g a kulturkrockar med mera."

"Tyvärr har våld och inbrott, bilstölder etc påverkat boendet i Malmö väldigt negativt. Svårt att behålla en god attityd mot utländska ungdomar, särskilt dom i gäng som tillåts klubba ner goda vänner i 30-35årsåldern. Fyra styck inom en ettårsperiod vid typ bankomat i innerstan."

"För stor brottslighet. För mycket muslimer. Känns otryggt att bo i Malmö."

"Invandrare har blivit för många. Mina framtida barn ska kunna lära sig svenska utan brytning. Detta är egentligen den enda orsaken till flytten. Utlänningarna har blivit för många och de respekterar varken oss eller vår före detta suveräna stad Malmö."

"Skolor med mycket stor invandring påverkar de svenska elevernas resultatmöjligheter på grund av att resurser går till dessa elever".

"Flyttade på grund av för många invandrare. Barnen höll på att tappa sin rena svenska."

"I samband med invandrarantalet ökar då brotten och därmed osäkerheten i min vardag. Jag är bara 35 år och vågar inte längre gå ut själv på kvällen, ännu mindre släppa ut min dotter på Malmös gator. Har därför flyttat till annan ort där invandrarantalet är lika med nästan inget alls."

"Jag är Malmöbo i hjärtat och tycker mycket om "min" stad. Men tyvärr så anser jag att det är alldels för många invandrare i Malmö. Det påverkar utan tvekan skolan på ett negativt sätt."

"Fyra år bodde vi i Rosengård...Vi är en invandrarfamilj som längtade efter en svensk miljö. Vi skrek och sökte hjälp. Äntligen har vi fått vår plats i Lund...Det var en lång väg till det svenska samhället."

"Vem vill ha åttio procent invandrare i en klass? Vem vill ha fyra fem tolkar på ett föräldramöte?"

"Felet med Malmö är att det blivit en segregerad stad och för mycket sociala klyftor och för många invandrare (jag är själv invandrare)."

"Efter nästan ett år och 4,5 mil från Malmö har våra barn tappat sin utländska brytning och åter börjat tala normal svenska."

"Här är det inga störande grannar med högljudd arabisk musik och konstiga seder och kläder".

"Som svensk är man i minoritet på de ställen där hyran är hanterbar."

"Blandade kultur är något bra. Det berikar människan. Men när det vanligaste pojknamnet på nyfödda i Malmö är Mohammed, då har det gått för långt!"

"Sedan finns det för mycket olika folkslag/kulturer. Klarar inte det. Vill bo på ett område där det till största delen bor svenskar och det skall finnas bra parkeringsmöjligheter, helst garage".

"Alla de frågor ni ställt har inte så stor betydelse för flyttningen. Nej, det är ert sätt att samla alla invandrare på ett ställe. När det kommit så många invandrare, kan ingen svensk bo kvar, för de har helt andra seder än vi. De respekterar inte att det ska vara tyst efter kl 22.00. Barnen är ute och leker till efter kl 24.00."

"...jag vill inte att mitt barn går i skolan i Malmö...Det är inte lätt att lära sig ren svenska om där bara är två svenskar och resten utlänningar. Jag är inte rasist utan tvärtom, men jag vet av egna erfarenheter."

"Vi uppskattar inte att våra barn börjar bryta på arabiska för att accepterade av klasskamrater."

"Då jag anser att Malmö inte längre är för oss svenskar utan 60-70 procent kanske är utlänningar. Bodde i ett niovåningshus tidigare. Där fanns endast fem svenskar i trappan...Många tog ingen hänsyn. De levde efter deras egna normer. OBS! Är ej rashatare."

"När barn blir attackerade på stan bara för att de är svenskar, då är det något som är sjukt i samhället."

Hur reagerar ni på dessa citat? Det är alltså åsikter som Malmö kommun samlat in för ett par år sedan under deras process med att identifiera orsakerna till att så många flyttade ifrån staden.

Artiklarna har cirka 9 år på nacken, men är än mer aktuella idag i min mening i och med att problemet blivit ännu värre i Malmö och i fler svenska städer samtidigt som man blivit mer PK. Sådana här artiklar skulle aldrig publiceras i svensk press idag, 10 år senare.

www.sydsvenskan.se/malmo/malmobor-flyttar-bort-fran-invandrarna/
    www.sydsvenskan.se/malmo/sa-tycker-utflyttarna-om-invandrare/

• Svar på tråden "Malmöbor flyttar bort från invandrarna"
  • Tasmanian D

nr52 skrev 2014-10-25 20:59:28 följande:
    Ett bevis på misslyckad integrationspolitik, inte ett bevis för att vissa människor är sämre än andra.
    Det handlar om en misslyckad integrationspolitik samt en för stor invandring.

När det kommer så pass mycket invandrare att ursprungsbefolkningen hamnar i minoritet så är det oundvikligt att de blir utsatta/känner sig hotade. I Malmö handlar det inte längre om att svensk kultur och svensk identitet sjunger på den sista versen, det handlar om ren och skär rädsla inför att utsättas för våld, hot och hat.

Man talar ofta om utsatta minoriteter, svenskar i Malmö är en utsatt minoritetsgrupp.
  • forfucksake
    nr52 skrev 2014-10-25 20:59:28 följande:
    Ett bevis på misslyckad integrationspolitik, inte ett bevis för att vissa människor är sämre än andra.
    Jag har inte påstått att vissa människor per definition är sämre än andra. Det klart att det i grunden handlar om en misslyckad integrationspolitik. Men för den enskilda familjen spelar det inte så stor roll VAD som är orsaken. Man flyttar för att ge sina barn en tryggare uppväxt, en bättre skolgång osv.
  • Anonym (inflyttad Malmöbo)
    Tasmanian D skrev 2014-10-25 20:52:05 följande:

"Det händer massor"

Det har du så rätt i. Senaste dygnet har vi bland annat en 60-årig cyklande man som blivit svårt misshandlad av tre ungdomar.

Här är ett annat exempel på det nya spännande Malmö; www.sydsvenskan.se/sverige/varner-rydenskolans-elever-har-fatt-nog-av-stok-brak-och-oro/

har släktingar som bor i en idyllisk småstad där det händer mer än i malmö (per invånare)
  • nr52
    Tasmanian D skrev 2014-10-25 21:03:34 följande:
    Det handlar om en misslyckad integrationspolitik samt en för stor invandring.

När det kommer så pass mycket invandrare att ursprungsbefolkningen hamnar i minoritet så är det oundvikligt att de blir utsatta/känner sig hotade. I Malmö handlar det inte längre om att svensk kultur och svensk identitet sjunger på den sista versen, det handlar om ren och skär rädsla inför att utsättas för våld, hot och hat.

Man talar ofta om utsatta minoriteter, svenskar i Malmö är en utsatt minoritetsgrupp.
    När olika grupper av människor hamnar i konflikt med varandra så är det ett problem. Det blir även ett problem när för många oanpassade ska integreras inom en oförberedd grupp av människor på en och samma gång.

Återigen, misslyckad integrationspolitik...
  • Tasmanian D
    Anonym (inflyttad Malmöbo) skrev 2014-10-25 21:16:02 följande:
    har släktingar som bor i en idyllisk småstad där det händer mer än i malmö (per invånare)
    Vilken stad?

Har aldrig hört talas om en stad där svenskar känner sig mer osäkra än Malmö, skulle eventuellt vara Södertälje.
  • Anonym (*)

Bodde i en invandrartät förort till sthlm förut, men flyttade när jag blev gravid, eftersom jag vill att mina barn ska få en trygg uppväxt, inte behöva känna sig utanför och utsatta och för att de ska lära sig ren svenska. Har invandrarvänner som också flydde samma förort, för att bo i områden med mer svenskar. Så jag förstår verkligen de som flyr Malmö. Integrationen är katastrof.

• Anonym (baltazar)

Om det finns en rädsla för exempelvis invandrare.. Så är rädslan där..
    Det kan ingen säga att så får den rädde inte känna och lägga rasistskuld på den rädde.. Det hjälper inget att bli av med rädslor, genom att lägga skuld.

Efter som vi inte får,kan eller vill prata om det öppet.. Så är faktiskt tystanden det största hotet och en perfekt grogrund för den riktiga rasismen..

Det är i tystanaden som de värsta åsikterna får gro.. att tiga bort något.. Ser vi väl ett resultat i valet..

Men det kanske är typiskt Svenskt.. håll käften och stoppa huvudet i sanden.. Så försvinner alla problem..

Sen kan man inte lägga enbart ansvar på Svenskar.. Det finns också ansvar hos invandrare att släppa in Svenskar.. Det sker tyvärr inte alltid..

O ja.. Specifikt Malmö så finns det områden som är dumt att vandra i.. Andra områden är betydligt säkrare.. lite beroende på tid på dygnet... Då tar man Taxi..

Men antar att så ser det ut i alla städer i Sverige.. precis som andra städer i olika länder.. Vissa områden är mer risker än andra..

Tyvärr är Malmö en hårt prövad stad, på olika saker. Men också en fantastisk plats.. med underbara och hjälpsamma människor. Oavsett bakgrund!!!

Det är alltid den lilla klicken som ställer till det för den stora gruppen.. I alla lägen!!

Tystnaden är det största hotet!!!

• Anonym (baltazar)

Sen kan man verkligen undra över Västra Hamnen i Malmö som exempel.. Där plöjer man ner det ena utsmycknings projektet... Det verkar ingen hejd på hur mycket pengar man kan plöja ner där. samtidigt som andra områden så förfaller det och grå betong som vittrat sen 60 talet... inte ens 25kronor på en ynka färgburk.. Bostäder som är så dåliga att det vore förbjudet att låta djur bo i dem..

Där har politikerna ett ansvar att styra medlen lite.. Men nä det ska plöjas ner en massa i Västra Hamnen... Kontrasten är verkligen slående.. Som öst och väst Berlin när muren revs.. Man åkte från ett mörkt områden och in i ljuset... Från en sumpmark till paradis..

Men i Malmö bygger man aktivt en gräns.. skit o smuts och rent o fint...

• nr52
    Anonym (baltazar) skrev 2014-10-25 21:28:14 följande:

Om det finns en rädsla för exempelvis invandrare.. Så är rädslan där..
    Det kan ingen säga att så får den rädde inte känna och lägga rasistskuld på den rädde.. Det hjälper inget att bli av med rädslor, genom att lägga skuld.

Efter som vi inte får,kan eller vill prata om det öppet.. Så är faktiskt tystanden det största hotet och en perfekt grogrund för den riktiga rasismen..

Det är i tystanaden som de värsta åsikterna får gro.. att tiga bort något.. Ser vi väl ett resultat i valet..

Men det kanske är typiskt Svenskt.. håll käften och stoppa huvudet i sanden.. Så försvinner alla problem..

Sen kan man inte lägga enbart ansvar på Svenskar.. Det finns också ansvar hos invandrare att släppa in Svenskar.. Det sker tyvärr inte alltid..

O ja.. Specifikt Malmö så finns det områden som är dumt att vandra i.. Andra områden är betydligt säkrare.. lite beroende på tid på dygnet... Då tar man Taxi..

Men antar att så ser det ut i alla städer i Sverige.. precis som andra städer i olika länder.. Vissa områden är mer risker än andra..

Tyvärr är Malmö en hårt prövad stad, på olika saker. Men också en fantastisk plats.. med underbara och hjälpsamma människor. Oavsett bakgrund!!!

Det är alltid den lilla klicken som ställer till det för den stora gruppen.. I alla lägen!!

Tystnaden är det största hotet!!!

Jag tror faktiskt att tystnaden, rädslan att inte prata om det är eller har varit ett problem under lång tid.

När diskussionen enbart har handlat om att det är rätt eller fel att låta Nogger heta Nogger eller inte (Nogger Black), det är egentligen då som grunden till dagens problem borde ha upmärksammats ifrån start.

Jag tycker att vi måste kunna tala öppet om våra vardagliga problem, i alla sammanhang, i alla tider och utan rädsla för att bli ifrånstötta. För utan samförstånd så finns det ingen möjlighet till lösning...
  • Anonym (inflyttad Malmöbo)
    Tasmanian D skrev 2014-10-25 21:23:16 följande:

Vilken stad?

Har aldrig hört talas om en stad där svenskar känner sig mer osäkra än Malmö, skulle eventuellt vara Södertälje.

Det är väl inte så konstigt, ger inga rubriker. Flera äldre har blivit rånade på vägen till affären av svenska ungdomar. Man bränner bilar och det har varit inte bara ett, utan flera mord
Svar på tråden "Malmöbor flyttar bort från invandrarna"