Inlägg från: Dr to be |Visa alla inlägg
  • Dr to be

Äter mitt barn för mycket?

Håller med ovanstående om att barnet äter för ofta. Ge hellre en hel burk mat vid lunch och middag.

Sen reagerar jag på att en niomånaders ammas 4 ggr mellan 23-06. En niomånaders behöver inte äta så ofta. Försök fasa ut åtminstone målen vid 02 och 04. Natt/sömn ska inte förknippas med mat vid den åldern.

• Dr to be
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-22 10:36:11 följande:

Fast det är ju mitt i separationsfasen och troligtvis inte kopplat till näringsintag. Nattamningen alltså. Alla mina tre har nattammat bra mycket oftare och mer än så i den åldern på nätterna. Brukar inte vara särskilt svårt att fasa ut när de kommit ur separationsfasen. 

Okej. Ja ur näringssynpunkt behöver bebisar inte längre äta på natten runt 4-5 månader. Du skriver ju ingenting viktmässigt om dit barn med om det är lite tungt för åldern så kan det vara en idé att byta ut brösten mot en skvätt vatten i kopp eller flaska. Närhwt kan ni ju fortfarande ha utan amning.
  • Dr to be

Läste lite fel. Tolkade dig (flickan och kråkan) som ts :)

My bad

• Dr to be

Mellis utan spannmål:

Grekisk/turkisk yoghurt med skivad/mosad banan

Mosad avocado

Hemmagjord kräm med så lite socker som mögligt

Äggröra

• Dr to be

Blandar du i extra fett i burkmaten. Små barn behöver mycket fett och ibland behöver man blanda i lite rapsolja eller smält smör. Detta ökar matens energitäthet och som en bonus kan barnet vara mätt längre.

• Dr to be
    Maddi skrev 2014-10-22 10:44:04 följande:

Alla gör olika, de är väl ändå upp till var och en. Mitt barn slutade självmant på natten utan att behöva fasa ut de. Han bestämde själv och de kanske TS också väntar på?

Det kan mycket väl vara så, jag bara påpekade detta. Vissa barn kan inte fasa ut nattätning på egen hand och låter man det fortgå så kan man få ett jobbigt problem att ta itu med. Det händer inte alla men en del.

Ts bad om råd och jag svarade utifrån hur jag ser på det.Om det fanns ett legetimt skäl att ändra något Skulle jag börja "röja" upp matsituationen med att se nattmålen som mina första angreppspunkter. En niomånaders är i stort behov av sömn och det är därför bättre att mat tillhör dagen.
Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?