• Maddi

Äter mitt barn för mycket?

Jag tycker inte att de är mycket för min spontana tanke är att han inte äter mycket vid varje mål, utan de är mer utspritt under dagen. 

Min åt vid den åldern ca

frukost 1 portion gröt och 1 macka
    lunch 1 burk mat eller ca 2 dl lagad mat
    mellanmål 1 fruktburk eller någon annan frukt
    middag samma som lunch
    kvällsfika liknande frukost

Och ibland kan de ha blivit en macka eller så mellan frukost och lunch beroende på när han vaknade. 

• Maddi
    Dr to be skrev 2014-10-22 10:33:01 följande:

Håller med ovanstående om att barnet äter för ofta. Ge hellre en hel burk mat vid lunch och middag.

Sen reagerar jag på att en niomånaders ammas 4 ggr mellan 23-06. En niomånaders behöver inte äta så ofta. Försök fasa ut åtminstone målen vid 02 och 04. Natt/sömn ska inte förknippas med mat vid den åldern.

Alla gör olika, de är väl ändå upp till var och en. Mitt barn slutade självmant på natten utan att behöva fasa ut de. Han bestämde själv och de kanske TS också väntar på?
  • Maddi
    Dgbg skrev 2014-10-22 11:05:48 följande:

Tack för alla svar! Jag tycker också att hon äter ofta. Hon äter ungefär som när hon ammade var eller varann timme. Hon signalerar att det är dags för mat så ofta. Får bara i henne 1/2 burk mat vid lunch/middag. Borde jag lägga in lite burkmat som mellis kanske? Tips på mellis som inte är spannmål? (Frukt på påse blir svårt att ha råd med i längden) har försökt minska ner något mål genom att ge henne ljummet vatten i flaska vilket fungerat ibland. Tror som ovanstående att nattamningen bara är ett närhetssökande (vi samsover). Tips på hur man kan dryga ut tiden mellan målen?

nu vet jag inte vad ni gör om dagarna. Men jag hade nog börjat med ett mellanmål i taget t ex 10.30 och vara ute den tiden, kanske gunga och ta med vatten när signalerna kommer. Sen hade jag flyttat tillbaka lunchen till 11 och hålla de t ex en 5 dagar för att sen försöka med nästa. Och ge mer vatten mellan måltiden
  • Maddi

Oj, felciterat såg jag nu, skulle ju citera TS inlägg :)

Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?