Inlägg från: Sis2 |Visa alla inlägg
  • Sis2

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

nokla skrev 2014-10-30 08:30:44 följande:
    Jo jag jämför ju med mina tidigare graviditeter och min mage har alltid kommit sent innan, sånt där är ju individuellt men sist höll jag fortfarande på och berättade för folk att jag var gravid i sjunde månaden smile5.gif Nu SYNS det. Dessutom är magen bred, något som fick min syster övertygad att jag väntade en pojke, men det var bara två som låg på tvären smile1.gif De är troligtvis tvåäggs för skiljeväggen mellan fosterhinnorna såg tjock ut men det är inte helt lätt att avgöra tydligen, om inte de har olika kön för då är det alltid tvåäggs men mina såg ut att ha samma kön. Tvåäggs är "bättre" såtillvida att det är mindre risker än med en enäggstvillinggraviditet.

Nu ska jag tydligen bli lika stor som annars i vecka 40 redan i vecka 30 sägs det smile3.gif Å vad händer sen då undrar jag lite förskräckt... Min stackars mage smile4.gif
    Jag fattar din oro men tänk att kroppen har en otrolig förmåga att återhämta sig efter en graviditet och det gäller väl tvillingmagar också. Jag har fått enorma magar båda mina tidigare graviditeter och legat högt på "magkurvan", fått frågan om jag väntar tvillingar flera ggr pga det- vilket inte alltid uppskattats av mig men men... Bara att digga läget liksom. Tycker själv det är otroligt att en graviditet kan gå i lås och att barnet sen kan komma ut ur det där lilla hålet (haha) men det går ju också och kroppen återhämtar sig även där. Vi kvinnor är fantastiska med andra ord!!!;)
  • Sis2
    BigMami skrev 2014-10-31 18:41:31 följande:
    Ja vi är ju det smile1.gif Kan inte föreställa mig en karl klämma ut en unge! Hahaha smile2.gif De är ju döende bara med en förkylning....
    Håller helt med!????????????
  • Sis2
    Sis2 skrev 2014-10-31 22:07:46 följande:
    Håller helt med!????????????
    Skulle varit smileys och inte massa frågetecken...
  • Sis2
    tumlaren skrev 2014-11-01 09:58:29 följande:

Hej,
     jag går också gärna med! Är 39 och bor i Sthlm, har en tvåårig dotter och är i vecka 6 (så ja, alldeles för tidigt egentligen för att prata om det). Vi ska på VUL på torsdag, jag har haft ett tidigt mf sommaren 2011 och nu i våras ett mf i v10. Är egentligen inte vidskeplig men tänker ändå att om två graviditeter gått fel så borde det går bra den här gången så det blir symmetriskt?

Är inte så nojig av naturen men blev så besviken sist när vi såg hjärtslag i v7, och sedan fick reda på i v10 att fostret varit dött i ett par veckor, ville tro att har man väl sett hjärtslagen ska ju risken vara mindre. Plus att det kändes jobbigt att kroppen inte fattade själv och stötte ut det.

Hej! Förstår man blir nojig när du har erfarenhet av missfall. Bra att du ändå tänker positivt denna gången!! Vi alla väntar ju barn och inte missfall, viktigt att tänka så annars tror jag man missar det som är häftigt med att vara gravid. Välkommen hit iallafall!
  • Sis2

Måste fråga er hur ni tänker kring att vaccinera er mot influensan. Jag var på middag häromdagen då ämnet dök upp och alla sa "men du som är gravid ska väl självklart vaccinera dig". Ja tänkte jag, det blir nog så eftersom det är de rekommendationer som finns. Lite senare tog en av gästerna mig åt sidan och sa att hon arbetade som distriktsläkare och hon rådde mig att inte vaccinera mig. Hon menade på att det fanns risker med det, dock nämnde hon inte vilka risker hon syftade på. Istället tyckte hon att ifall jag får symtom på influensa så ska jag direkt börja med en medicin mot detta, som ska va helt ofarlig för barnet, och samtidigt ta prov på influensa. Visar provet positivt så ska jag fortsätta med medicinen, om negativt kan behandlingen avslutas direkt. Jag blev helt förvirrad efter det där samtalet. Hur tänker ni?

• Sis2

Jag är fortfarande kluven i vaccinationsfrågan... Läste att den oftast ges mellan v18-20 och då ska jag ju till bm igen så får rådfråga henne.

Vad många som har foglossningar, fy jag lider med er:( Min förra graviditet hade jag foglossningar från v.8 och blev till slut sjukskriven i v.28 tror jag det var. Denna gången går det riktigt bra än så länge trots att jag hunnit till v.17. Är stel i höfterna, men ingen direkt smärta. Håller tummarna att det fortsätter så här ett tag till...

• Sis2
    mamaG skrev 2014-11-05 11:24:23 följande:

nej, men vilken bra trådstartare jag är som bara fullständigt ignorerar tråden i över en vecka. Cool skyller på sånt fruktansvärt illamående och kräkningar som gjort mig helt sängliggande senaste veckan. jättekul, särskilt som vi fick huset fullt med folk då ungen passade på att fylla två. knaprar lergigan comp för glatta livet, men ser knappt nån bättring alls. skulle ha börjat ett nytt jobb i måndags (eg samma jobb, samma myndighet, men på annat kontor, men ja, ni fattar) och fick sjuka mig första dagen. hurra! 

är hursomhelst i vecka 8 nu. gjorde tidigt VUL för att fastställa då min menscykel är så knepig. mår kass. än så länge ingen foglossning, peppar peppar. förra gången var jag sjukskriven nästan halva graviditeten och blev till slut igångsatt för att jag hade så svårt att röra mig. hu. 

någon frågar efter bm-lista. visst! kan inte alla som läser här posta ett inlägg till med planerad bf så kan jag sammanställa! så många som skrivit i tråden nu att jag inte vet vilka som är kvar!

39 år. BF 20 april. 3:e barnet.
  • Sis2
    regnbågsfärgad skrev 2014-11-05 18:57:08 följande:

Bf 7/2-15

Ja vi verkar vara många med foglossning. Fyfan! Jag blev också igångsatt sist pga att jag knappt kunde stå upp på slutet.

Jag börjar bli rejält nervös inför förlossningen. Vi ska på ul 17 november och då får vi veta om jag måste snittas eller får föda vaginalt. De tror att min moderkaka sitter i ärrvävnaden från kejsarsnittet och då kan den ha svårt att lossna. Misstanken är även att livmoderväggen är förtunnad vid det gamla snittet och då är tydligen inte värkarbete en bra grej. Jag har liksom kört strutsbeteende hela graviditeten hittills och låtsats om att bebisen inte ska ut, men det ska den ju!

Vad skulle du helst göra, föda vaginalt eller snittas? Varför tror de att livmoderväggen är förtunnad vid det gamla snittet? Har aldrig hört talas om att det kan bli så utan till mig har de sagt tvärtemot, dvs att ärrvävnaden är ännu starkare än vanlig vävnad. Jag blev snittad med min förstfödde nämligen.
  • Sis2
    mamaG skrev 2014-11-05 11:24:23 följande:

nej, men vilken bra trådstartare jag är som bara fullständigt ignorerar tråden i över en vecka. Cool skyller på sånt fruktansvärt illamående och kräkningar som gjort mig helt sängliggande senaste veckan. jättekul, särskilt som vi fick huset fullt med folk då ungen passade på att fylla två. knaprar lergigan comp för glatta livet, men ser knappt nån bättring alls. skulle ha börjat ett nytt jobb i måndags (eg samma jobb, samma myndighet, men på annat kontor, men ja, ni fattar) och fick sjuka mig första dagen. hurra! 

är hursomhelst i vecka 8 nu. gjorde tidigt VUL för att fastställa då min menscykel är så knepig. mår kass. än så länge ingen foglossning, peppar peppar. förra gången var jag sjukskriven nästan halva graviditeten och blev till slut igångsatt för att jag hade så svårt att röra mig. hu. 

någon frågar efter bm-lista. visst! kan inte alla som läser här posta ett inlägg till med planerad bf så kan jag sammanställa! så många som skrivit i tråden nu att jag inte vet vilka som är kvar!

Hm skulle kommit med mer text i mitt förra meddelande till dig men det föll bort:/ Låter som att du har det hemskt jobbigt och jag hoppas verkligen illamåendet ger med sig snart. De som aldrig varit i den situationen kan inte förstå hur jäkligt det är att må illa i flera veckor, ja för en del i månader. De pratar om morgonillamående för gravida- bah skitsnack- det är ofta dygnet runt! Kämpa på, det finns ett slut på eländet. Kram
  • Sis2
    regnbågsfärgad skrev 2014-11-06 00:11:23 följande:
    Jag är väldigt kluven då min förra förlossning slutade i ett katastrofsnitt. Så på ett sätt känns ett planerat snitt väldigt lugnt och sansat. Man vet vad när hur liksom. Å andra sidan så vore det kanske häftigt att få föda vaginalt men jag är superrädd för att något ska gå fel igen. Just nu känner jag att jag får ta ställning till hur det ser ut på ultraljudet. Redan på mitt första ul i vecka 8 såg det tunt ut kring snittet, varför vet jag inte. Men man kan inte säga vilka konsekvenser det kan få fören i tredje trimestern då livmodern växer som mest.
    Var det ett bikinisnitt eller lodrätt? Förstår det känns nervöst med den erfarenhet du har. Varför blev det som det blev egentligen? Katastrofsnitt har jag ingen erfarenheter av men ett planerat och har bara bra upplevelser av det, kändes tryggt hela vägen.
Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!