• sabiina

Hur mycket sover era 6 månaders på dagen/natten?

Hej!

Jag har en liten tjej här hemma som är 6,5 månad. Vi har det lite jobbigt med hennes sömn på dagarna. Hon sover just nu två gånger per dag. En gång ca 2 gånger efter att hon vaknat och en gång vid 14 tiden.

Problemet är att hon sover bara 30 minuter per gång och hon är fortfarande trött när hon vaknar och jag kan verkligen inte få henne att somna om.

Kan ni inte berätta lite om era rutiner kring sömn? Hur hör ni och hur mycket sover dom?

Vår tjej somnar sen för natten vid ca 19 men kommer inte till ro och sover ordentlig förs ca 21. Och sen krånglar hon en hel del på nätterna också, tappar nappen och vaknar av det.. Även om det har blivit bättre nu!

• Svar på tråden Hur mycket sover era 6 månaders på dagen/natten?
  • sabiina

Menade två timmar efter att hon vaknat inte två gånger som det står.

• j940

Hej! Nu är min son bara 4 månader, men han krånglar också på dagarna med sömn men sover hela nätterna.

Jag har en bärsjal och den är hur bra som helst! Man känner inget i axlarna eller rygg så jag kan gå runt hur länge som helst. Också somnar dom ganska djupt eftersom dom ligger så nära, så de brukar funka.

Annars så tar jag en promenad om vädret tillåter och då brukar han somna skönt o ganska länge, för han får stå kvar ute. Om det regnar så drar jag vagnen framåt tillbaka (vi har tak vid dörren) ute så får han stå där ute.

Sen försöker jag trötta ut han så mycket som möjligt, ligga i babygymmet, sitta i gåstolen osv det brukar funka. Nu kanske din är mer aktiv än min eftersom ditt barn är äldre, men testa en hoppgunga kanske som hon får sitta i och hoppa i o bli trött? Om ni inte redan har en :)

• rere88

Min son är också 6,5mån.

född 2mån för tidigt och han sover bra tycker jag.

Lägger honom för natten runt 21 tiden. Ibland blir det vid 22.

Han vaknar och äter oftast runt 3ggr/natt.

På dagen sover han 4-5 ggr.

30-60 min mellan varje måltid.

på kvällen är han vaken mellan de två sista målen.

• mumsigmuffin

Min dotter är 6 mån o sover följande;

Vaknar ca 5-6, uppe i 2-3 timmar, sover sedan allt från 45 min till 2 h. Sover sedan 1-2 timmar på eftermiddagen. Går o lägger sig kl 19.

Har ni någon speciell läggningsrutin som kan hjälpa ert barn att komma till ro tidigare? Vi ger exempelvis kvällsmat ca 17:30-18, sedan smörjer vi henne och byter om till pyjamas. Sen brukar vi mysa med henne i soffan, dämpar belysning och skapar en lugn miljö. Hon somnar på egen hand jämte oss i soffan ca kl 19-19:30, då bär vi in henne till sin säng.

Hon vaknar också en del på natten nu för tiden, men det verkar vara en förkylning som spökar. Annars sover hon hela natten alt vaknar o äter 1 gång.

• Natulcien

Det är väl ganska vanligt att bebisar sover 30-minuterspass på dagarna? Vår son sov också 2x30 min på dagtid när han var 6 månader. Sen sov han ca 20-08 på natten.
    Din dotter behöver kanske inte mer dagsömn?

• Vmam

Min lille på 7,5 månad sover också 2 pass per dag, ibland 3 om passen blir korta. Bäst och vanligast är att han sover 2 x 1 timme minst. Första passet är 1-2 timmar efter han vaknat och andra passet brukar vara runt kl 15. Han somnar på kvällen mellan 18.30-19. Han sover sen till ungefär 05 då han vaknar till och ammar lite, sen brukar han somna om och sova till ungefär 8.  

Han har precis som din tjej krånglat en massa på kvällarna under en period på ca 2 månader och inte kommit till ro innan vi har gått och lagt oss runt 22. Nu verkar det börja bli lite mer ordning på kvällarna och vissa kvällar sover han jättebra, andra är fortfarande lite oroliga. Det verkar som det händer otroligt mkt just nu, runt 6 månader började han säga mam,mam,mamma och nu sen ngn vecka tillbaka har han blivit väldigt mycket rörligare och rullar runt och verkar snart vara på gång att krypa. Dessutom mitt inne i separationsfasen då han har stenkoll på mig precis hela tiden. Så tror att allt har med denna enorma utveckling att göra och att sömnen ordnar upp sig automatiskt. 

• daimstrut

Min tjej blir strax sju mån. Hon vaknar runt sju, sover runt 9.30-11 och ca 14-15. Varierar såklart men brukar bli mellan två och tre timmar totalt på dagen. Tycker 2 gånger trettio minuter låter lite, har dock inget mirakeltips. Kanske prova att hålla henne vaken 2,5-3 timmar efter hon vaknat för att hon ska vara dödstrött när hon somnar?

• daimstrut

Hon har också krånglat massor på natten i det sista, förra veckan var urjobbig, kändes som hon vaknade tjugo ggr per natt och mycket amning. Men nu har det lugnat sig lite igen. Det är skönt med tredje barnet, man vet att det är en av alla faser som går över

• che71

Min snart 6 månaders tjej vaknar runt kl 7 o sover sen igen vid 9 tiden, alltifrån knappt 1 timme till 1.5 timme.

Sen mitt på dagen o på em är det olika. .ibland knappt 1 timme. .ibland 2 gånger 30 min.

Sen får hon kvällsmat vid 18

Somnar 1830-19 tiden i sin säng.

Vaknar 1 gång på natten/tidig morgon för mat.

• Celice29

Vår dotter är 6 mån. Hon vaknar 6:30-07 och blir trött igen vid 8:30-09. Hon sover då ca 1h. Sen somnar hon kl 12 och sover till ca14. Sen sover hon ca en halvtimme vid 16:30. Hon somnar för kvällen vid 19. Kl 22:30 dricker hon en flaska mjölk o somnar genast om efter det. Hon äter en gång på natten ca 04:30. Ibland kan jag få sätta i nappen ett par ggr mellan 04:30 och att hon "går upp" kl 07. I det stora hela så orkar hon vara vaken drygt 2 h i stöten.

Svar på tråden Hur mycket sover era 6 månaders på dagen/natten?