• Anonym (mobbad)

Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?

Hej!

Näst intill varje gång pappan ringer mamman, (några gånger i månaden), skriker han att hon är psykiskt sjuk, olämplig mamma, att hon förstör barnen, att barnen ska in på barnhem, bli bortadopterade m.m.

Detta hör barnen ibland direkt och ibland indirekt. Mamman blir helt knäckt av dessa samtal, vilket barnen så klart märker, trots att mamman inte talar med barnen om detta.

Plus att han även hotar mamman ibland. Detta hör dock inte barnen.

Hur ser man på detta beteende i en vårdnadstvist?
    Är det skäl till att mamman ska få enskild vårdnad?
    Kan han anses som olämplig vårdnadshavare då?
    Eller får man bete sig hur som helst bara man är snäll mot barnen?
    Vad ska mamman göra när pappan ringer för att tala med barnen och det hela slutar med denna psykiska misshandel/mobbing av mamman?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?
  • Anonym (mobbad)
    Anonym (Tvivlar) skrev 2014-10-20 18:38:57 följande:

För många år sen var det en man som mördat sin fru och när han kom ut återfick han vårdnaden om barnet så jag tvivlar starkt att nån av ovanstående skäl skulle förlora vårdnaden. Sker det ö.h.t i Sverige idag,män verkar kunna vara vilka svin som helst,men delad vårdnad det bara ska de ha ändå enligt soc....

Ja, det känns ju som att de kan bete sig hur som helst... och samhället bara jamsar med...
  • Anonym (mobbad)
    Tow2Mater skrev 2014-10-20 18:39:03 följande:

Lägga på luren efter att hon informerat pappan om att hädanefter sker all kommunikation via e-mail. Kanske gå via Familjerätten och fastställa att det enda kommunikationsmedel som kan fungera är just e-mail. Och sen spara alla e-mail som bevis i ev framtida rättegång.

Ja, vi mailar ju redan, men pappan måste ju ringa och tala med barnen ibland också. Då blir det problem tyvärr...
  • Anonym (mobbad)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-10-20 19:20:30 följande:
    Säger han nåt annat än "kan jag få prata med..." så lägger man på luren. Så enkelt är det. Klart han får prata med barnen men det betyder prata med BARNEN, inte skrika oförskämdheter åt mamman...
    Jag har försökt, men ibland hinns det med lite prat tyvärr ändå...
  • Anonym (mobbad)
    Tines skrev 2014-10-20 21:16:20 följande:
    Isåfall är det lite ditt fel oxå om det blir bråk eftersom du inte avslutar samtalet så fort han börjar....
    Så det är lite mitt fel att han börjar hota och psyka mig? 
    Jag har alltså ett litet ansvar för vad som kommer ut ur hans mun?

Jag har försökt att säga att jag bara vill att han mailar för att jag mår dåligt av hans samtal. Men vad gör man när han ringer för att tala med barnen?

Hur som helst så var min fråga om man kan förlora vårdnaden om man beter sig på detta vis, inför barnen och så att barnen hör?
  • Anonym (mobbad)
    sextiotalist skrev 2014-10-20 21:46:56 följande:

Självklart är det inte ditt fel, det är ju inte du som går på.
    Mitt tips är att du fixar en mobiltelefon till barnen och vill han ringa barnen, så gör han det på den telefonen och barnen svarar.
    Du kommunicerar endast skriftligt med honom

Bra idé! Tack för tipset! Har tänkt på det själv, men inte kommit till skott för jag tycker att det är för tidigt med mobil, men i detta fall kan det ju vara värt det.
  • Anonym (mobbad)
    Dr Mupp skrev 2014-10-20 22:06:32 följande:
    Lägg på luren, problem solved. Du väljer ju att lyssna.
    Jo, jag har gjort det många gånger.

Men jag frågar återigen om det är någon som vet hur detta beteende kan påverka en vårdnadstvist.

Ingen som vet?
  • Anonym (mobbad)
    Anonym (gubbjävel) skrev 2014-10-20 22:22:18 följande:
    Det här har inget med vårdnadstvist att göra.. inte till början så att säga..

Ofredande och olaga hot.. Polisanmäl varje händelse om så det ska behövas göras fler gånger om dagen..  så fort han överhuvudtaget går över gränsen.. lägg på samtalet. Bara klicka av han...

Det finns gott om appar för telefoner för att spela in samtalen...  bara välja och vraka... dokumentera och anteckna i kalender..

Det tar några månader i värsta fall för Polisen att agera.. De lite klumpedunser ibland...

Acceptera aldrig sånt här.. då lär man bara ut att hans beteende är OK!
    1 Påtala att han ska sluta med sitt beteende (dokumentera det)
    2. polisanmäl
    upprepa steg 2
    Sen vårdnadstvist när Polisen satt dit honom..

Det mest troliga är att han slutar när polisen pratat med honom och då slipper man tvisten... Vilket blir bra för alla inblandade... En vårdnadstvist är ingen drömresa om än tvunget ibland..
    Tack för ditt utförliga svar.
    Jag håller med på varenda punkt som du skriver.

Men bara en nyfiken fråga...
    "Sen vårdnadstvist när polisen satt dit honom" skriver du.
    Menar du att hans beteende då kan påverka vårdnadstvisen, trots att det inte varit fysiskt våld?
    Jag trodde bara man brydde sig om fysiskt våld i vårdnadstvister...
  • Anonym (mobbad)
    vampyria2 skrev 2014-10-20 22:24:14 följande:

ja eller varför inte bara låta barnet svara när du ser att det är pappan som ringer?

Jo, det hade ju funkat om barnen ville tala med honom, men de vill ju oftast inte ens svara när han ringer...
  • Anonym (mobbad)
    vampyria2 skrev 2014-10-22 11:47:33 följande:
    Ja men låt det ringa då, vill inte barnet så är det inget att göra åt och om pappan vill något viktigt så får han väl messa om det då.
    Säg till i förväg om de nya "reglerna" och säg att det är för att du inte orkar bli kallad en massa otrevligheter hela tiden så att han vet det.
    Jo, det är klart att man kan göra så.
    Problemet är bara att han själv inte tycker att han gör något fel...
Svar på tråden Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?