• Chania

Två livmödrar!

Efterlyser andra som har två stycken livmödrar. Jag har två separata livmödrar och undrar lite om nån annan har två stycken livmödrar och hur det gått när ni varit gravid? Har ni fött för tidigt? Har risken för missfall varit högre? Finns det risk att den ena livmoderns vill ha mens medan det befruktade ägget finns i den andra = missfall?

Nåt annat man bör tänka på?!

• Svar på tråden Två livmödrar!
  • lynet70

Det här låter intressant.....har aldri hört om det förut.
    Tyvärr kan jag inte svara på din fråga!

• lisa1

här är en.. opererade bort den ena -97

• lisa1

är dina fullt utvecklade båda 2?
    spiral är tydligen inte bra att använda...

• Chania

Hur vet man om de är det? Jag har varit på magnetröntgen för de funderade först att det var en livmoder med mellanvägg, men det visaede sig att det var två. Vet inte vilket som är bäst.

Hur fungerar det för dig? Jag har inte märkt av nåt iallafall. Att jag inte blir gravid beror inte på att jag har två livmödrar utan på stopp i äggledarna. Har du varit gravid?

• lisa1

mina första graviditeter gick jättebra, de hamnade i "rätt" livmoder, visste inget då!!den tredje gick på fel sida, min högra sida, och i den livmodern fanns bara en ingång, ingen utgång, som en säck ung. så fostret växte, dog sedan då det inte fanns mer plats,
    så det blev en akut operation, när det höll på att spricka, vilket är livsfarligt..

nu har jag bara en äggledare och den funkar fint, fick en son för 7 mån. sedan..
    gick på spec.mödravården, då de kollade att den vägg de sytt i inte skulle börja brista, och att näringen till barnet funkade bra, kan bli sämre efter sånt här.

spiral är inte bra då den enbart täcker en livmoder, och oftast är en av livmödrarna defekt, så om du ska bli gravid, måste du ta kontakt med spec.möd. så de får kolla upp allt innan, nu då du vet, för det kan gå riktigt illa..
    hör av dig om det är något du vill veta, detta är ju inte så vanligt..
    kram å lycka till/Lisa.

• Chania

Det låter ju bra att du iallafall kunnat föda fram två barn! Jag kan som sagt inte bli gravid och de har nog undersökt så noga som de kan gissar jag eftersom jag varit i magnetröntgen och de funderat på att operera bort mellanväggen som de trodde. Men det gick ju inte eftersom jag hade två stycken livmödrar. HUr vet man om den ena är defekt då? Enda sättet att vi kan få barn är genom IVF. Hur vet man i vilken livmoder man ska sätta ägget? De borde de väl veta eftersom vi ju går till en fertilitetsklinik?

Vad menar du med att din livmoder inte hade en utgång utan bara en ingång?

Det jag är orolig för att att min livmoder inte ska utvecklas ordentligt och att jag då får ett tidigt eller också sent missfall. Har din livmoder utvecklats som den ska och har du gått tiden ut? Har du kollats noggrannare upp av en läkare så att allt gått rätt till under graviditeten?

Varför valde de att operera bort den ena? De har inte föreslagit det åt mig, men de kanske vill ta reda på vilken som inte är defekt. Hur vet man att inte båda är det?

• lisa1

man vet ju inte om någon av dem är defekt förrens man är gravid och ser om det verkar gå bra, hemskt nog, jag hade ju tur de 2 första gångerna, då var jag ju helt ovetande om detta.
    hade en mellanvägg, och den defekta hade ingen utgång, alltså där barnet passerar ut igenom, det hade jag ju på den friska...
    du kanske kan få hjälp av ett sk. titthålskirurgi, detta gjordes på mig innan op, ett litet snitt under naveln och så in med kamera och kikar..
    min läkare sa att sådant här kan man inte veta något om innan utan det blir upptäckt då det blir något fel, och man har oftast dubbelt av något mer i kroppen också.
    har gått tiden ut och över med..
    regelbundna kontroller på spec.mv. är viktigt. och kändes tryggt åxå.

• lisa1

anl. till att de op. bort den, var ju att fostret var dött och inte kunde komma ut i form av missfall, och att det växt sig så stort i den defekta livmodern så att denna höll på att brista, och det går inte att stoppa en sådan blödning som blir, och då avlider man.

• lisa1

kom på, det finns ju en spec. i uppsala på kvinnliga defekter, jag blev op. i falun och den överläkaren tog då kontakt med denne..

• Chania

Usch då, det låter väldigt jobbigt!

För min egen del så har varje äggledare en egen livmoder men de är också missbildade (två livmödrar är ju i sig en missbildning också) eftersom det är stopp i dem båda. Borde inte blodet samlas i den ena livmodern om det inte finns någon utgång förresetn? Båda livmödrarna mensar ju samtidigt. Antar jag. Jag har iallafall mens bara en gång per månad och har aldrig lagt märke till något konstigt. Har ju aldrig reflekterat över detta, inte ens hört talas om att man kan ha två stycken...

Ja, det finns massor av frågor, men jag tycker de borde ha sett om det inte finns någon utgång ur livmodern? Jag har genomgått hysteroskopi, kontraströngten samt magnetröntgen. Men du menar att trots att de ser fina ut båda två kan det hända att de inte tänjer ut sig vid graviditet?

Finns det inte andra som har två stycken livmödrar? Verkar vara ensamt härinne? Jag vet att det finns flera som har dubbel livmoder med mellanvägg. Men två separata?

• Zäta91

Hej!
    Jag fick precis reda på att jag har dubbla livmödrar, mycket mer info fick jag inte. Utan läkaren upptäckte detta i samband med ett ultraljud då jag har svåra cellförändringar.
    Jag opererades/koniserades i Maj för detta men de har alltså nu kommit tillbaka, men då det har vart mycket problem och mina cellprover har visat olika hela tiden och läkarna har då trott att labet har gjort fel. Men nu undrar jag ju om det inte är så att de tagit prover från en livmoder bara och från olika varje gång därför proverna visat olika.
    Men läkaren som upptäckte att jag hade två livmödrar pratade inget om de, jag missade helt att fråga då jag inte riktigt förstod vad han sa utan jag tänkte ju bara inför kommande operationen. 
    Har nu försökt googla och söka info men det finns ju väldigt lite och det var endast här jag hittade lite info. Någon mer som varit med om liknande, just vid cellförändringar ? 

Svar på tråden Två livmödrar!