• emmajennifer

styvförälder?

Hejsan! 
    Jag arbetar med en fråga gällande hur barnböcker framställer styvföräldrar och skulle därför gärna vilja att så många som möjligt svarar på 5 korta frågor om just detta.

I t.e.x. Askungen, Snövit, Harry Potter o.s.v. framställs styvföräldern som elak och avundsjuk. Jag vill med dessa korta frågor få en liten bild av om detta grundar sig på något. Vad tror och känner ni?

Svaren är anonyma och bara jag kan se svaren så svara ärligt! 
    Tack på förhand! :)

Länk till frågor: sv.surveymonkey.com/s/MHL5RMG

• Svar på tråden styvförälder?
  • Brumma

Hej

Jag skulle gärna svara eftersom jag tycker det är en intressant frågeställning och jag är ganska säker på att dessa sagor påverkar hur man ser på styvmödrar..

Dock är dina frågor väldigt korta och går inte riktigt att svara på.
    Om du är intresserad av en nyanserad bild som inte är vinklad föreslår jag att du utökar dina frågor med följdfrågor. Samt gör frågorna relevanta till vad man svarat tidigare.
    EX.
    Fråga ett - Om man har både en bonusförälder OCH är bonusförälder själv. Din fråga tillåter enbart ett svar.
    Fråga två - om man blivit annorlunda behandlad. Ja, men det framgår inte på vilket sätt (positivt/negativt) eller var (inom den egna familjen, från utomstående, här på FL osv).
    Fråga fyra känns extremt vinklad.
    Fråga fem - hur stämmer bilden in på din egen styvförälder?
    Här borde en koppling till fråga ett göras - jag HAR ingen styvförälder och kan därför inte svara. Däremot skulle jag kunna svara på hur jag ÄR som styvförälder (eller rättare sagt hur jag ser mig själv, så svaret skulle bli subjektivt)..

Kort sagt - en jätteintressant frågeställning som jag tror det kan behöva forskas i. Men i nuläget väljer jag att inte svara på dina frågor då jag uppfattar dem för vinklade/onyanserade samt alldeles för få för att ge ett övergripande - icke vinklat - svar.

Hör gärna av dig om du bestämmer dig för att utveckla frågeställningen till en större undersökning.

• Maddi

Men ska man hålla på och spekulera i huruvida böcker är utformad för barn?
    Jag tror inte en 6 åring reflekterar över att de är styvföräldrarna som är elak. De gjorde då inte jag i den åldern, utan tyckte de va en bra bok ur mina ögon.

Sen ta barna hedenhös som fått kritik att vara rasistisk. Pippi får inte göra "kines" ögon i den nya utgåvan och mer därtill. 

Hur man än skriver böcker och filmer blir något utpekat att det är inte ett bra budskap. Man kan hitta så mycket om man nu vill reflektera djupare i allt som gjorts. När jag var mindre så va de inte allt prat om att julkalendern hänger ut vissa grupper, men det blir de varje år nu så fort julkalendern visas. Vill man ha de så? Allt dom spelar in blir fel i någons ögon och dom tillåter inte barnen kolla. Vart är vi på väg?

Det jag undrar är just vart kom den tiden då man bara kunde skratta åt en rolig film, eller bara kolla för att man tycker de är bra? Måste man alltid spekulera i hur vissa roller utspelar sig? Då borde ju tv kanalerna ta bort allt som har med film och göra och endast visa dokumentärer och nyheter. Böckerna som inte är fakta borde brännas upp. Och de med tanke på att alltid någon kommer känna sig utpekad. 

• VäldigtMycketTyckande

Varför styvföräldern framställs som elak i de äldre sagorna du nämnde, är en redigering. I originalböckerna så är det den biologiska mamman som är den elaka och svartsjuka kvinnan - det är den biologiska mamman som vill göra sig av med sitt biologiska barn. Dock redigerades dessa sagor, då man ansåg det olämpligt att mammor läste om andra mammor som ville göra allt för att förinta sitt barn från Jordens yta. DÄRFÖR ändrade man det till styvmamma istället. På den tiden då det ändrades så var inte styvfamiljer ens i närheten av lika vanligt, som det är idag.

• sextiotalist
    VäldigtMycketTyckande skrev 2014-10-20 08:33:14 följande:

Varför styvföräldern framställs som elak i de äldre sagorna du nämnde, är en redigering. I originalböckerna så är det den biologiska mamman som är den elaka och svartsjuka kvinnan - det är den biologiska mamman som vill göra sig av med sitt biologiska barn. Dock redigerades dessa sagor, då man ansåg det olämpligt att mammor läste om andra mammor som ville göra allt för att förinta sitt barn från Jordens yta. DÄRFÖR ändrade man det till styvmamma istället. På den tiden då det ändrades så var inte styvfamiljer ens i närheten av lika vanligt, som det är idag.

Och kvinnornas roll såg annorlunda ut.
    Den som fick en styvförälder på den tiden, då hade med all sannolikhet den biologiska föräldern dött (skilsmässor fanns, men var ytterst ovanliga) och mannen och kvinnans roll var helt annorlunda, samt att synen på barn var helt annorlunda (undantaget Harry Potter, men där var det inte styvfamilj, utan han bodde hos sin moster med familj)
  • sextiotalist

Ts, jag tycker du ska verkligen läsa sagorna först innan du ställer frågorna. Bara det att du skriver att Harry Potter hade en styvmamma, visar att du nog inte har läst detta.

Askungen och Snövit bygger på gamla folksagor, som skapades under en tid då föräldrarrollen och synen på barn såg helt annorlunda ut än idag, Styvföräldrar kom in när den andra föräldern var död och fick helt andra roller.
    Harry Potters båda föräldrar var döda och han fick bo hos sin moster och morbror och de var inte ens avundsjuka utan tyckte nog mer att han var ett missfoster med en pappa som var trollkarl.

Och även som Väldigtmyckettyckande skriver, så var det från början mamma som tröttnade på sina egna barn

Svar på tråden styvförälder?