• schmek

Alvedon vid sänggång

Hej! :) jag har en liten tjej på snart 10 månader som sovit extremt dåligt i ca 2 veckor. Hon vaknar titt som tätt och kan ibland vara uppe mellan 03-06 och verka hur pigg som helst. Har testat allt känns det som. Men nu de senaste 4 dagarna har jag testat med Alvedon, 2 dagar med och 2 dagar utan - och resultatet blev att hon sov hela nätter med Alvedon, borträknat ett uppvak för lite välling.

Kan det vara så att det är tandköttet/tänderna som spökar? Hon är övrigt pigg och glad, och sover fint om dagarna. Endast nätterna som är jobbiga. Jag blir bara lite nojig att jag ger henne Alvedon när hon egentligen inte behöver...? Då hon inte visar något obehag under dagarna..

Gör jag helt fel som ger henne Alvedon, eller är det okej då hon sover bättre?

• Svar på tråden Alvedon vid sänggång
  • Themis

Det kan lika gärna vara tyst eller lindrig öroninflammation. Vår son hade det flera gånger innan vi lärde oss och vi märkte vanligen inte mycket (förutom hängig och trött och svårt med nattsömnen) innan trumhinnan sprack och det kom ut var på kudden.

Hoppande feber, alltså låg feber och kanske en dag utan, och sen feber igen, är typiskt för öroninflammation. Och Alvedon hjälper ju då, för obehaget som blir av vätsketrycket när man lägger ner huvet på kudden dämpas, och ev. feber tas ner.

Men rekommendationen idag är att man ska vara försiktigare med Alvedon till småbarn än tidigare, pga risk för leverpåverkan vid lägre doser än man trott.
    Så kanske vore det bra att be VC titta i öronen på barnet och se om det är  inflammerat, så att du vet vad du ger medicin mot.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • IsDimma

Jag sover också bättre om jag tagit en alvedon på kvällen. Helt utan besvär. Så också min sambo. Men man gör inte så.

Hon är tio månader och förmodligen mitt uppe i separtionsfasen och behöver eran närhet och sover oroligt. Men det går över!

• Barbamama08

Växtvärk kan det också vara.

• Furelid

Rohypnol är något ni kanske kan testa annars? Men se till att få de receptbelagda (och således vita tabletterna), och inte de blågröna tabletterna från streetan (de färgar av sig så in åt helvete när man dreglar på kudden i sömnen).

• schmek

Ehm, rohypnol? Vet inte riktigt om jag ska ta det på allvar.

Feber har hon inte alls, varken dagar eller nätter. Och när hon vaknar under natten så är hon glad och lekfull, typ som om det vore morgon.

Försökte läsa om mängder/risker med Alvedon, men hittade inga specifika sidor där de skriver ut rekommenderad mängd.

• Barbamama08

Fass, janusinfo och ev Pubmed (sök på paracetamol).

• Aileen Allannah
    schmek skrev 2014-10-19 20:34:03 följande:
    Ehm, rohypnol? Vet inte riktigt om jag ska ta det på allvar.

Feber har hon inte alls, varken dagar eller nätter. Och när hon vaknar under natten så är hon glad och lekfull, typ som om det vore morgon.

Försökte läsa om mängder/risker med Alvedon, men hittade inga specifika sidor där de skriver ut rekommenderad mängd.
    Men om hon vaknar utan att vara ledsen på natten så är det väl ingenting att medicinera? Mina ungar har haft såna perioder kring den åldern, när de haft ett par vakentimmar mitt i natten. Bara att gilla läget antar jag.

Barnläkare avråder ju från att ge Alvedon vid feber till och med, om barnet inte är påverkat av febern, så jag hade absolut inte givit en bebis alvedon för att hen ska sova bättre.
  • Natulcien

Barn sover sämre och oroligare i perioder. Inget konstigt alls.

Det låter som en riktigt dålig idé att försöka medicinera uppvak med värktabletter. I synnerhet som hon är pigg och glad när hon vaknar!? Man ska ta det varsamt med Alvedon och t.o.m. jag själv undviker att ta det i onödan.

Om du är orolig över hennes hälsa så är det bättre att uppsöka vården och kolla öronen t.ex.

• schmek

Fast jag vill ju inte medicinera henne för att minska uppvaknandet, jag har också förstått att hon är inne i separationsfasen :) tänkte mest kolla och se vad andra skulle gjort i situationen då hon sover bättre, och sömn behöver man ju, haha.

Men jag tackar så jättemycket för alla svar än så länge!! :)

• Geraldine

Min son sover betydligt bättre när han har fått ipren på kvällen, vet inte varför det är så, men det är tydligt. Dock kan man ju inte ge honom det av den anledningen, men de tillfällen när vi ger honom pga feber så passar man ju på och njuter lite av att få sova bättre... Det är tydligen något som gör att man sover bättre av värktabletter (förutom den smärtstillande effekten), har hört det från många håll, men har ingen vetenskaplig förklaring.

• jasminesadi

Hej!
    Gör just nu en undersökning/granskning angående alvedon, eller mer specifikt paracetamol som är den aktiva substansen i Alvedon.

Skulle vara guldvärt om ni hade lust att ta 2 minuter av er tid till att svara på den!

sv.surveymonkey.com/s/SVWRBP9

Bara att klicka sig in på länken
    Tack!! :D {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Alvedon vid sänggång