• EmmyOlivia

HUR VET JAG

kanske jag är den enda som inte har så stor koll på de..

men hur vet jag att jag har ägglossning? 

är så himla osäker! HJÄLP!

• Svar på tråden HUR VET JAG
  • dagg03
    EmmyOlivia skrev 2014-10-19 00:39:43 följande:

kanske jag är den enda som inte har så stor koll på de..

men hur vet jag att jag har ägglossning? 

är så himla osäker! HJÄLP!

Du är absolut inte den enda som inte vet. Utan att besöka en gynekolog så är det svårt att veta att man helt säkert har äl en viss dag.

Men ett bra sätt att ta reda på när man har äl är att tempa. Jag har dock aldrig gjort det själv så kan inte ge något mer tips än att det finns appar där man kan fylla i sin temperatur och på så sätt se när äl skett.

Om du har regelbunden mens så blir det betydligen enklare att veta när du har äl. Du kan använda dig av en app där du fyller i då du har mens, så får du hjälp att hålla reda på äl och när du ska ha mens. Tiden mellan äl och mens är i princip konstant, så om du vet hur lång din luthealfas är och när du ska ha mens så vet du när du har äl.

Sista tipset är äl-tester. Men även om man får positivt äl-test så är det inte helt säkert att man får ägglossning just då, testen mäter bara höjningen av ett visst hormon. Ägget kanske försöker lossna men inte lyckas osv. Men i de flesta fall så stämmer äl testen och man har äl inom ca 24-48 h efter positivt test.
  • dagg03

Om man har regelbunden mens så kan man oftast vara ganska säker på att man också har äl! :)

• EmmyOlivia
    dagg03 skrev 2014-10-19 11:15:37 följande:

Om man har regelbunden mens så kan man oftast vara ganska säker på att man också har äl! :)

har du förslag på någon sån app? vad den kan heta?Skrattande
  • dagg03
    EmmyOlivia skrev 2014-10-19 13:38:30 följande:
    har du förslag på någon sån app? vad den kan heta?Skrattande
    Den jag har heter womanlog och jag tycker att den fungerar rätt bra! :) Den anger fertila dagar, äl och när man beräknas ha mens. Den kan även räkna ut när äl och mens borde inträffa utifrån ett snitt av tidigare månader. För mig som har oregelbunden mens så har det varit bra för att på ett ungefär kunna veta. Man kan även skriva vilka symtom man har en viss dag, vilket också har hjälpt mig att veta när jag har äl osv.

Jag har gratisvarianten och då kommer det dock upp reklam ibland, vilket är lite jobbigt.

Men det finns massor av appar att välja mellan så du kan ju ladda hem flera och sedan välja den du gillar bäst! :)
Svar på tråden HUR VET JAG