EmmyOlivia skrev 2014-10-19 00:39:43 följande:
kanske jag är den enda som inte har så stor koll på de..
men hur vet jag att jag har ägglossning?
är så himla osäker! HJÄLP!
Du är absolut inte den enda som inte vet. Utan att besöka en gynekolog så är det svårt att veta att man helt säkert har äl en viss dag.
Men ett bra sätt att ta reda på när man har äl är att tempa. Jag har dock aldrig gjort det själv så kan inte ge något mer tips än att det finns appar där man kan fylla i sin temperatur och på så sätt se när äl skett.
Om du har regelbunden mens så blir det betydligen enklare att veta när du har äl. Du kan använda dig av en app där du fyller i då du har mens, så får du hjälp att hålla reda på äl och när du ska ha mens. Tiden mellan äl och mens är i princip konstant, så om du vet hur lång din luthealfas är och när du ska ha mens så vet du när du har äl.
Sista tipset är äl-tester. Men även om man får positivt äl-test så är det inte helt säkert att man får ägglossning just då, testen mäter bara höjningen av ett visst hormon. Ägget kanske försöker lossna men inte lyckas osv. Men i de flesta fall så stämmer äl testen och man har äl inom ca 24-48 h efter positivt test.