Hur dog min pappa?
För min egen och kommande barns hälsa försöker jag spåra upp vilka dödsorsaker jag tidigare har haft i min familj. Jag vet att min pappa dog i cancer, men behöver få bekräftat vilken typ av cancer. Detsamma gäller exempelvis hans bror, som också var svensk, således tycker man att även hans dödsorsak bör vara registrerad någonstans i Sverige. Farbror dog nämligen också i cancer. Min farmor "somnade in", men även här vore det intressant att ta reda på den formella dödsorsaken, även hon var svensk och dog i Sverige.
Sedan blir det mer komplicerat. Längre bak i släktledet och på andra "grenar" rör det sig om släkt som inte varit svenska medborgare och heller inte dött i Sverige. Det rör sig om britter och fransmän. Deras dödsorsaker kanske blir desto svårare att forska i då det säkert kräver kontakt med utländska myndigheter, men har ni ett tips även här, så säg gärna till!
Jag har ingen levande familj som idag kan, med säkerhet, säga vilka dödsorsakerna var, annat än i högre grad än vilken man "tror" sig det kan ha varit.