• Anonym (Hej)

Hur dog min pappa?

För min egen och kommande barns hälsa försöker jag spåra upp vilka dödsorsaker jag tidigare har haft i min familj. Jag vet att min pappa dog i cancer, men behöver få bekräftat vilken typ av cancer. Detsamma gäller exempelvis hans bror, som också var svensk, således tycker man att även hans dödsorsak bör vara registrerad någonstans i Sverige. Farbror dog nämligen också i cancer. Min farmor "somnade in", men även här vore det intressant att ta reda på den formella dödsorsaken, även hon var svensk och dog i Sverige.

Sedan blir det mer komplicerat. Längre bak i släktledet och på andra "grenar" rör det sig om släkt som inte varit svenska medborgare och heller inte dött i Sverige. Det rör sig om britter och fransmän. Deras dödsorsaker kanske blir desto svårare att forska i då det säkert kräver kontakt med utländska myndigheter, men har ni ett tips även här, så säg gärna till!

Jag har ingen levande familj som idag kan, med säkerhet, säga vilka dödsorsakerna var, annat än i högre grad än vilken man "tror" sig det kan ha varit.

• Svar på tråden Hur dog min pappa?
  • Drottningen70

På vilket sätt tänker du för din och dina barns hälsa använda informationen ?

• Anonym (nej)
    Det är inte sannolikt att du kan få ut journaler om dina döda släktingar. Det är ju en fråga om respekt och integritet. 

Du tror inte att det är bättre att söka samtalshjälp och utreda varför du har detta behov av att kartlägga äldre släktingars dödsorsaker? Du och ditt barn kommer inte att hålla er friskare för att du vet vad andra dött av.
  • Ellenaki

Din pappas dödsorsak borde du kunna ta reda på. Vänd dig till landstingsarkivet i din pappas landsting och begär ut uppgiften, begär först ut registerutdrag med släktskapsutredning från Skattemyndigheten.

Även om den som dör har cancer kan den formella dödsorsaken vara typ hjärtsvikt, andningsdepression etc., men även lungcancer trots att det startade som skelettcancer osv.

Om du inte känner släktingar som vet mer får du nog nöja dig så. Det är inte heller särskilt viktigt att veta exakt var cancern började, inte alltid man vet heller, särskilt inte förr i tiden.

Blir du och dina barn sjuka kan läkarna nog luska ut vad ni har för sjukdomar, vad släkten dog av är inte jätteintressant, men fortsätter du luska i det här passa på att ta reda på när din släkt gick in i puberteten, hur långa de är, när håret tunnades ut och flinten kom fram, om det har funnits fertilitetsbesvär, reumatism, sköldkörtelproblem, hjärtproblem, kärlsjukdomar, migrän, glutenintolerans, allergier, ja listan kan bli lång.

• Anonym (Hej)

Nästan skrämmande hur pantade era svar var. Låt säga att halva min familj har dött av samma form av cancer. Det är m.a.o. rätt sannolikt att jag drabbas av detsamma. Med den informationen kan jag alltså i förebyggande syfte i god tid söka hjälp.

Så det besvarar ju dels första svarandes fråga och angående den andra så är det det dels en invändning mot att det snarare handlar om förebyggande än om respekt och integritet och dels om att samtalshjälp inte kommer bota en eventuell cancer.

Sorry om jag har lite taskig attityd men det är svårt att inte ta illa upp av så korkade svar.

• Inte jag
    Anonym (Hej) skrev 2014-10-18 18:10:37 följande:

Nästan skrämmande hur pantade era svar var. Låt säga att halva min familj har dött av samma form av cancer. Det är m.a.o. rätt sannolikt att jag drabbas av detsamma. Med den informationen kan jag alltså i förebyggande syfte i god tid söka hjälp.

Så det besvarar ju dels första svarandes fråga och angående den andra så är det det dels en invändning mot att det snarare handlar om förebyggande än om respekt och integritet och dels om att samtalshjälp inte kommer bota en eventuell cancer.

Sorry om jag har lite taskig attityd men det är svårt att inte ta illa upp av så korkade svar.

Jag har haft 5 släktingar som har dött i cancer så jag har 50 % chans att få cancer. Så jag förstår hur du tänker men borde du inte veta vilken sorts cancer din pappa dog av?  Men du borde ju kunna få reda på vilken sort han dog av. Men man kan inte alltid förebygga cancer förutom lungcancer genom att inte röka men icke-rökare kan få lungcancer. 
  • Aniiee
    Anonym (Hej) skrev 2014-10-18 18:10:37 följande:

På sätt och vis har du rätt i att du fått heldumma svar. MEN..... om det är så att många i din släkt dött i cancer så är det lättare för dig och dina barn att ta en utredning av er genetik än att rota fram dödsorsaker/sjukdomar ur arkiv. Det är svårt att säga hur mycket de kommer att säga om ärftligheten. Mitt egna exempel: Min morfar dog i cancer, min mamma dog i cancer, min pappa dog (officiellt) av cancer, jag har cancer. INGEN av dessa är relaterade. Vi drog helt enkelt bara varsin nitlott, helt oberoende av varandra. 

Vänd dig till en onkogenetisk mottagning och be att få prata med de om din oro och att få testa dig och barnen för att se om ni har några anlag för de ärftliga cancerformerna.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • liji77

Ja, alltså. För sjukvården är det alltid av intresse att se på ärftlighet. Där finns många nycklar. Man kan inte säkerställa genetisk ärftlighet på människor som är döda. Man måste ju ha vävnadsprover. Det finns familjer med genetiska cancersjukdomar. Vet man om dem kan man försöka förhindra att nästa generation utvecklar sjukdomen. Jag förstår verkligen att du har funderingar över att dina släktingar har insjuknat i cancer. Det kan ju finnas utomstående faktorer som gjort att de insjuknat. Om du själv går på utredning, kan din läkare begära ut journaler på släktingar till dig.

• Inte jag

Man kan faktiskt ta prov på om man har en cancergen eller inte. Min mamma gjorde och fick reda på att hon hade det så det är därför jag kanske ska ta ett sådant prov i framtiden för att se. =)

Svar på tråden Hur dog min pappa?