• Namnlös

Ränta på lån?

Som någon skrev tidigare så kan ni, om ni är medlemmar i ett fack tillhörande tco eller saco hänvisa till att ni på seb får en ränta på 2,5% bundet på 5 år och 3,39 bundet på 10 år. Börja förhandlingen där. Var beredda att gå till seb om banken inte sänker räntan.

Jag har erbjudande på 1,8% bundet på två år av Handelsbanken, men eftersom de sänkte listpriset idag ska jag förhandla igen innan vi skriver på och siktar då på 1,65%-1,7%.

Skulle jag välja bundet fem år (vilket jag inte kommer att göra) skulle jag sikta på 2,3% i ränta eftersom seb kan erbjuda 2,5% till fackligt anslutna utan förhandling.

• Namnlös
    Liten till skrev 2014-10-21 15:00:23 följande:

Liten uppdatering

Har kollat runt med olika banker nu, och just idag så har ju många sänkt räntan ytterligare så nu så ser det ut så att bästa erbjudandet vi har är rörlig ränta på 1,76% samt en 5års på 2,39%

Så det känns rätt ok!

Får se om vår bank tänker matcha detta eller om det är dags att byta bank igen...

Bra jobbat!

5-års på 2,39% är helt ok, likaså den rörliga på 1,76%. Det är inte så mycket marginal kvar för banken. I bästa fall går det att få ner 5-års räntan ca 10-15 punkter till, men eftersom lånet är förhållandevis litet kan nog det vara svårt. 3-månaders räntan är bra, svårt för banken att göra mer på den. Om din bank inte kan matcha den, fråga vad de kan ge för ett-års ränta istället. Du borde då kunna få 1,70% i alla fall och kanske ännu lite lägre.
Svar på tråden Ränta på lån?