Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Ränta på lån?

[quote=74193390][quote-nick]Grappa skrev 2014-10-18 18:35:43 följande:[/quote-nick]

Men det är högst osäkert att man gör den vinsten. Bankerna idag säger att amortering ska bli bindande för nya lån. Det innebär att befintlgia kunder inte kommer vara så sugna på att byta bank. Vilket i sin tur lär leda till att bankerna kommer justera rabatten på sina 3 månaders uppåt. Alltså har du rabatt på tremånaders på tex 0,60 s¨å att du idag betalar 1,83 så är det en rabatt som banken förhåller sig rätten att säga upp. Och det lär de göra när de vet att kunderna inte vill byta bank. Så den rörliga räntan kommer troligen inte alls vara så förmånlig framöver när kunderna låsts in.

[/

Varför skulle amorteringskraven göra att folk inte längre vill byta bank? Nu förstår jag inte alls hur du tänker?

• Butterscotch
    Anghammarad skrev 2014-10-19 11:28:48 följande:

Så som jag förstått det så är det så att om man har ett lån som togs före amorteringskravet så blir det fortsatt amorteringsfritt även om man har en belåningsgrad över 50%. Byter man däremot bank så räknas det som ett nytt lån med åtföljande amorteringskrav.

Aha, ni tänkte så. Ja, om man ser amortering som något dåligt och inte har utrymme för den typen av sparande så kan det förstås bli en inlåsningseffekt för vissa
  • Butterscotch
    Grappa skrev 2014-10-19 11:47:24 följande:
    Det är en ganska enögd inställning att tro att amortering alltid är det bästa och att alla som inte amorterar inte har råd med det.
    Jag utgår ifrån att den här kommentaren inte var direkt riktad till mig, eftersom jag inte påstått någonting sådant. 

Man får väl göra lite olika kalkyler helt enkelt - antingen byter man bank och får ökade chanser till bättre ränta på bolånen men samtidigt bli tvungen att tvångsspara i form av amorteringar eller så låter man bli om högre bolåneränta + andra investeringsavkastningar visar sig vara en bättre affär. Jag tvivlar på att det är de personer som "måste" ta den här typen av beslut som kommer att bidra till en eventuell inlåsningseffekt. 
  • Butterscotch
    Grappa skrev 2014-10-19 14:44:17 följande:
    Den var direkt riktad till dig eftersom du hänvisar till att folk ser amortering som något dåligt eller som något folk då inte har råd med. Helt enögt.

Det kommer ge en inlåsningseffekt även för dem som har råd att amortera eftersom det begränsar ens ekonomiska frihet med amorteringskrav.
    Du säger ju själv att du "inte har råd med det" - såtillvida att du skulle förlora pengar på det jämfört med att spara/investera på annat sätt. 
  • Butterscotch
    Grappa skrev 2014-10-19 14:44:17 följande:
    Det kommer ge en inlåsningseffekt även för dem som har råd att amortera eftersom det begränsar ens ekonomiska frihet med amorteringskrav.
    Som sagt, jag tror personligen inte att inlåsningseffekten blir så stor av den här förändringen. Men den som lever får väl se.
Svar på tråden Ränta på lån?