Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Olyckor varje dag

Han är möjligtvis blöjfri, men han är inte torr. När vi (vår grabb var ett år äldre) släppte blöjan, så var det ytterst sällan olyckor, visst hände det, när han var nyvaken och inte hann fram eller så.
    Nåja, en del vill forcera fram utvecklingen.

• sextiotalist
    helene 355 skrev 2014-10-15 20:07:37 följande:
    jag tog bort blöjan när pojken var 11 månader dagtid och rutinpottade, gått jättebra än om olyckor hänt i bland från 14-15 månader har de nästan aldrig varit problem att åka iväg flera timmar och handla och sånt utan olyckor, på natten tog vi bort blöjan innan 18 månader och gått bra de med. de är inte att forcera utan att kommunicera och hitta tecken och signaler som jag och min man kan läsa av våran son så har han inte behövt ha blöja. 
    En del barn är tydliga andra är det inte. Ingen, inte ens vårt barn visste när han skulle kissa. Vi hade honom ofta utan blöjor under dagtid och han visste inte ens att han hade kissat själv
    Jag själv var, enligt mamma, blöjfri redan vid två, men fortfarande som 4-5-åring så hände det olyckor varje dag. 
    Natttorrhet har med hormoner att göra och inget som man kan påverka
  • sextiotalist
    Noran skrev 2014-10-15 22:51:47 följande:
    Tyvärr finns det en del lata föräldrar nu för tiden som tycker det är bekvämt med blöja och inte orkar jobba med potträning.
    Jag skulle nog säga tvärtom, lata föräldrar pottränar sitt barn tidigt, för det är 10 ggr jobbigare med ett blöjbarn än ett barn som sköter detta själv
  • sextiotalist
    Natulcien skrev 2014-10-20 21:55:06 följande:

Nej, jag skulle snarare kalla dem lyhörda föräldrar. Vår son vägrade gå på toaletten. Så vi väntade tills han var redo. Inte av lathet, utan av lyhördhet. När han var drygt 3 år släppte det och han var redo. Vi behövde inte ens potträna. Det tog 2-3 dagar så hade han greppat det, och sen gick det som en dans. Inte en olycka sen dess.

För örvigt är det ju meckigare och jobbigare med blöjor än utan, så hur det skulle kunna vara lathet att fortsätta med blöjor får jag inte ihop..?

håller med i allt och en sak är säkert, om man ska vara lyhörd så får man inte vara lat. Gu så skönt det var när grabben blev torr. Men vi skippade pottan. Den ratades av grabben
  • sextiotalist
    Natulcien skrev 2014-10-21 09:22:10 följande:
    Ja, jag tyckte också att livet blev bra mycket enklare när sonen slutade med blöja. Det där släpandet på blöjor, hitta bytplats, torka bajsrumpa etc. var ett satans meck...
    Men när vi blev av med dem gick allt så lätt. Ingen potträning, han fattade grejen direkt. Vi skippade också potta och körde på toaletten direkt, funkade fint eftersom sonen är så lång, och så slapp vi ju även pottrengöringen... Glad
    Visst gck det smidigt, plötsligt en dag så fungerade det. inte ens potträning behövdes.
  • sextiotalist
    Natulcien skrev 2014-10-22 09:51:10 följande:
    Ja, vår son var ganska stor, drygt 3 år, när han slutade och därför hade han ju full koll på när han var kiss- och bajsnödig. Det var nog därför det gick så snabbt när han väl gick med på att ta bort blöjan och prova toaletten. Han hade redan koll, liksom.

Detta var mitt i vintern, men eftersom han hade sån koll så var vi aldrig oroliga för vinterkläderna, och slapp nedkissad overall. Längre bilturer fungerade också direkt. Han har aldrig kissat ner sig i bilen, faktiskt. Så jag har inga direkta tips kring just det...

Vår grabb var 3,5 år och det var också under overallstiden, och precis som din grabb så kunde han säga till och skötte det bra. Det vara bara när han var nyvaken som det kunde hända olyckor.
    Sedan kom det ett bakslag ett år senare, men då berodde det mer på att han inte ansåg sig ha tid. Men då påminde vi honom innan utgång och även när vi anade att det var dags.
    Men vi har fixat det utan potträning eller så, det kom av sig självt.
Svar på tråden Olyckor varje dag