• Noran

Olyckor varje dag

Vår son är 2 år och 8 månader. Han har varit blöjfri ca 3 månader nu. Vi och dagis sätter honom på pottan ungefär en gång i timmen och det kommer nästan alltid kiss så på så sätt går det bra.

Men han säger aldrig till att han behöver kissa och verkar inte heller känna att han behöver. Ibland missar vi och det blir olyckor. Ibland går det bra ett par dagar, men ibland flera olyckor samma dag.

Dagis säger att det är bara att kämpa på och att det kommer snart. Jag börjar bli lite orolig hur det ska gå sen när han börjar med overall.

Hur hade du gjort? Några tips?

• Svar på tråden Olyckor varje dag
  • Noran
    Malima skrev 2014-10-15 19:50:37 följande:

Iom att han varit utan blöja ett tag är det ju inte läge att ta tillbaka den...
    Spontant tänker jag att han kanske inte är direkt kissnödig när han sitter på pottan varje timme. Han lär sig aldrig koppla ihop nån kissnödighetskänslan med lättnaden som blir när man kissar( på toaletten/ pottan) Hinner han kissa på sig om ni drar ut lite på kisseriet?

Jag har tänkt tanken också. Han kissar inte alltid på sig om vi drar ut på det och det händer att vi låter det gå 2 timmar mellan. Men som sagt många olyckor blir det och ju längre vi väntar desto fler olyckor.
  • Noran
    sextiotalist skrev 2014-10-15 20:04:01 följande:

Han är möjligtvis blöjfri, men han är inte torr. När vi (vår grabb var ett år äldre) släppte blöjan, så var det ytterst sällan olyckor, visst hände det, när han var nyvaken och inte hann fram eller så.
    Nåja, en del vill forcera fram utvecklingen.

Tyvärr finns det en del lata föräldrar nu för tiden som tycker det är bekvämt med blöja och inte orkar jobba med potträning.
  • Noran
    Pajama skrev 2014-10-20 14:06:44 följande:

För våra två lossnade det inte förrän jag slutade påminna och ta initiativet till att de skulle sätta sig på pottan/toan. När de fick ta ansvaret själva under några dagar började de känna efter och gå dit själva. Men som sagt, det tog några dagar för sonen och någon vecka för dottern att börja fixa det självmant och många olyckor blev det.
    Sonen var äldre när han slutade med blöja, men så blev övergången mycket kortare när han väl löst koden, färre olyckor.
    Jag påminde i början, slutade sedan och lämnade över till dem själva. Påminde bara om vi skulle åka nånstans eller sova. Gick det lång tid emellan kunde jag fråga dottern om hon behövde. Sa hon nej så accepterade jag det. 5 minuter senare hade hon ofta kissat på sig! Hon lärde sig det, så när jag frågade och hon sa nej, ropade hon oftare redan efter 10 sekunder "kissa"!
    Hon har nu varit blöjfri 3 månader och det sker fortfarande olyckor ibland. Var tredje / var fjärde dag, sällsynta fall flera gånger per dag. Men det går bättre och bättre!
    Jag tror att du måste våga låta sonen få ta ansvaret för detta!

Inspirerande.
  • Noran
    sextiotalist skrev 2014-10-20 15:43:54 följande:
    Jag skulle nog säga tvärtom, lata föräldrar pottränar sitt barn tidigt, för det är 10 ggr jobbigare med ett blöjbarn än ett barn som sköter detta själv
    ojoj, jag upplever det som många gånger jobbigare att potträna än med blöja. Inte minst all tvätt och oron för olyckor. Dessutom drar man sig nog mer för att ha barnvakt. Vill skapa besvär för far och mor föräldrar.
  • Noran
    Natulcien skrev 2014-10-20 21:55:06 följande:
    Nej, jag skulle snarare kalla dem lyhörda föräldrar. Vår son vägrade gå på toaletten. Så vi väntade tills han var redo. Inte av lathet, utan av lyhördhet. När han var drygt 3 år släppte det och han var redo. Vi behövde inte ens potträna. Det tog 2-3 dagar så hade han greppat det, och sen gick det som en dans. Inte en olycka sen dess.

För örvigt är det ju meckigare och jobbigare med blöjor än utan, så hur det skulle kunna vara lathet att fortsätta med blöjor får jag inte ihop..?
    Ok, men min son vägrar ju inte alls gå på toaletten. Det är ändå sjukt mycket meckigare än att ha blöja.
    Min äldsta väntade jag också tills han var ca 3. Gjorde några försök på sommaren, men sen när vintern kom fick han ha blöja. Av lathet.
    Försöker vara mer lyhört nu, men inte så lätt.
  • Noran

Ja när det funkar direkt förstår jag att det är smidigt. Äldsta sonen funkade det efter en vecka när vi slutat med blöja så det var ju enkelt. Men han var dock stor då.

Natulcien skrev 2014-10-21 09:23:54 följande:
    Ok, men om han är villig att gå så är det väl bara att köra på?
    Ja det är väl bara att köra på. Har ni några tips hur man gör med vinterkläder? Det är ju inte jättebra att tvätta dom flera gånger i veckan? Hur många uppsättningar bör man ha? Nu räcker det med 2 par regnbyxor, för dom torkar ju till dagen efter, men det är inte säkert overallerna gör. Hemma använder vi potträningskalsonger ibland (brightbots), som vi tycker är jättebra, men det vill dom inte ha på dagis.
    Natulcien skrev 2014-10-21 09:22:10 följande:
    Ja, jag tyckte också att livet blev bra mycket enklare när sonen slutade med blöja. Det där släpandet på blöjor, hitta bytplats, torka bajsrumpa etc. var ett satans meck...
    Men när vi blev av med dem gick allt så lätt. Ingen potträning, han fattade grejen direkt. Vi skippade också potta och körde på toaletten direkt, funkade fint eftersom sonen är så lång, och så slapp vi ju även pottrengöringen... Glad
    Ja, vi pottränar oftast på toaletten.
    Hur gammal var din son när han slutade?

Svar på tråden Olyckor varje dag