• Anonym (Gravid och lämnad)

Vårdnad under amning

Kan någon svara på vad som händer med ett nyfött barns vårdnad och boende när föräldrarna separerat innan födsel? Min nu f.d. pojkvän som jag blev gravid tillsammans med har lämnat mig vilket känns förjävligt, är i sjätte månaden. Vi vill båda ha vårdnad om barnet men vi kan absolut inte bo tillsammans, inte ens första tiden. Vi har pratat lite om allt, men bara över telefon, känner just nu att jag aldrig vill se honom igen efter detta svek, men jag är rädd för att säga minsta lilla som kan ge honom vårdnad om barnet när det fötts. Läser överallt att man ska vara samarbetsvillig och så, men just nu är allt så jävla jobbigt

Helst vill jag amma barnet ett halvår som ju rekommenderas om jag kan amma. Man kan ju inte hålla på och skicka en nyfödd fram och tillbaka mellan sig, det verkar överallt rekommenderas att barnet bor fast hos en förälder och träffar den andra först där och att man sen utökar umgänge sakta? 

Hur tror ni min chans är att få vårdnaden och ha barnet boende hos mig primärt?? Det skulle kännas så fruktansvärt att  föda och sen behöva lämna över mitt barn till mitt ex och inte kunna amma eller kanske ens få se det varje dag? Kan de göra så? Jag är helt förtvivlad! Måste jag prata med någon advokat eller något?

Hade ju förväntat mig mysigt familjeliv och inte att vara helt ensam och kanske inte ens med mitt barn????

Är i chock, vet inte ens om jag tänker på de relevanta sakerna? Något annat???

• Svar på tråden Vårdnad under amning
  • Centurione
    Tow2Mater skrev 2014-10-17 17:52:43 följande:
    Ok, närhet till mamman minskar risken for homosexualitet, en bra ursäkt jag i såfall kan kopa for att låta mamman vara viktigast forsta tiden! Varfor synliggors inte det oftare?

"At birth, male babies get a surge of GnRH which results in a LH surge. This is apparently triggered by exposure to the mother?s pheromones. The LH surge keeps the testes pumping out a high level of testosterone which further masculinizes the brain by destroying or altering connections between nerve cells and creating male circuits. (Kohl & Francoeur, 1995, p.96)"
    Det där har inte jag vetat, och jag borde veta sådant här! Där ser man. Ännu ett skäl till att det är superviktigt att barnet är hos sin mor!

Sedan är det naturligtvis så, att det kan finnas många saker som vi inte känner till ännu, som också beror av att barnet får vara hos sin mamma. Det bästa man kan göra är att inte störa naturen, utan att låta allting vara så som det alltid har varit, och som det är hos andra däggdjur. Det vill säga att barnet är hos mamman. Då riskerar man ingenting. (Menar såklart i normala fall nu - självklart ska man inte lämna barnet ensamt med en mamma som har en förlossningspsykos.)
  • Anonym (**)
    Tow2Mater skrev 2014-10-17 17:52:43 följande:
    Ok, närhet till mamman minskar risken for homosexualitet, en bra ursäkt jag i såfall kan kopa for att låta mamman vara viktigast forsta tiden! Varfor synliggors inte det oftare?

"At birth, male babies get a surge of GnRH which results in a LH surge. This is apparently triggered by exposure to the mother?s pheromones. The LH surge keeps the testes pumping out a high level of testosterone which further masculinizes the brain by destroying or altering connections between nerve cells and creating male circuits. (Kohl & Francoeur, 1995, p.96)"
    vad får du homosexualitet ifrån?
  • Anonym (fått barnbarn nu)
    Tow2Mater skrev 2014-10-17 15:23:10 följande:
    En sån mamma tänker isåfall bara på sig själv, inte på barnets bästa.
    Tror du?   Vid gemensam vårdnad anses föräldrar kunna samarbeta med varandra.  För samarbete är det lämpligt att man kan lita på varandra.   På vilket sätt skulle det vara till barnets bästa att föräldrarna tvingas samarbeta utan att några förutsättningar för samarbete finns?  

Tillräckligt med bråk kan det bli när två föräldrar efter en uppslitande skilsmässa tvingas samarbete om barnets umgänge med umgängesföräldern!   Nästan inför -  och efter -  varje umgängestillfälle kan uf  vilja ändra domen;  ställa in/  kräva att boendeföräldern skaffar bilbarnstol till uf:s bil,  "glömma"   att lämna tillbaka bilbarnstolen,  nästan alla kläder etc etc.   Uf  kan glömma vilka fyra sammanhängande veckor uf bett om,  som boendeföräldern tagit hänsyn till vid semesterönskemål på sin arbetsplats och kräva fyra helt andra veckor.   Plötsligt får boendeföräldern inte en enda sommarsemestervecka med barnet...
  • skpklm
    Tow2Mater skrev 2014-10-15 16:40:43 följande:
    Samma källa tipsar om "1-2 år: Umgängesföräldern kan ha varannan helg (fre-sön) samt ev ytterligare ett dygn i varje vecka".

Säg mig skillnaden mot att 'umgängesföräldern' har barnet två dygn, sen har 'boendeforäldern' barnet i två dygn, etc och så turas man om, dvs har växelvis boende. En bra källa i ovrigt, men här vet de inte vad de pratar om. Tror de med "växelvis boende" menar varannan vecka i taget, men de definierra det inte så.
    "Barnets bästa i rättsprocessen"  utgiven av Barnombudsmannen 2003 anser att dagtidsumgänge passar ofta de allra minsta barnen bäst.
  • skpklm
    skpklm skrev 2014-10-18 21:22:04 följande:
    "Barnets bästa i rättsprocessen"  utgiven av Barnombudsmannen 2003 anser att dagtidsumgänge passar ofta de allra minsta barnen bäst.
    Med de allra minsta barnen avser Barnombudsmannen barn under tre år.   Umgänge på dagtid,  ofta,  rekommenderas i fall som det Ts beskriver.   Vilket i praktiken torde innebära att mamman tar emot mannen hon skaffat barn med i sitt och barnets hem tills barnet känner sig tryggt med pappan och är moget att sova över hos pappan.
    Kjell2 skrev 2014-10-15 16:36:38 följande:
    Stäng av honom från ditt liv och ignorera hans dumheter ett tag. Lägg fokus på viktiga saker som bostad mm.
    Anonym (inte allt) skrev 2014-10-15 18:32:45 följande:

Jag läste inte allt så jag kanske skriver något som någon annan redan skrivit.

1 Skilj på vårdnad och umgänge, det har inte med varandra att göra . Umgängesrätten finns alltid oavsett om man har vårdnaden eller inte, det är nämligen barnet som har umgängesrätten, inte föräldrarna.

2 Skriv inte på för gemensam vårdnad på en gång, då får du alla föräldradagarna, men du kan ge bort dagar till pappan, om du vill.

3 Vad som rekommenderas för spädbarn är ca varannan var tredje dag ett par timmar varje gång, det utökas i barnets takt till att pappan tar med sig barnet. Om ni har en god kommunikation och kan umgås bra även om ni inte kan bo ihop kan han ta barnet på promenad ganska fort mellan amningarna.

4 Ni får se hur ert barn är, kanske kan ert barn klara av en övernattning hos pappan vid tex 8 månaders ålder. Om inte annat så klarar barnet troligen då iaf en hel dag hos pappan.

5 Om du ger dagar till pappan och han ska vara pappaledig så brukar det rekommenderas att barnet sover hos dig, man kan inte riva upp ett barn från dess primära hem hur som helst. Någon natt kan barnet säkert övernatta hos pappan, men inte flytta dit. På sikt kan man utöka även detta.

6 Vid ett års ålder kan barnet sova en natt då och då, kanske att ni tar onsdag natt och sen någon natt på helgen, kanske kan ni tom ha varannan helg då redan om anknytningen och umgänget fungerat kanon tills nu.

7 När barnet börjar förskolan kan man så sakteliga utöka umgänget men inte samtidigt, det brukar bli för mycket förändringar för de flesta barn.
    Förslag på umgänge tills barnet är större:
    (Söndag) Måndag till onsdag morgon (lämnar på förskolan) Du
    Onsdag em till fredag morgon (lämnar på förskolan) Han
    Fredag em till söndag em alt lämna på förskolan måndag morgon Du.

Då tar han över från sön eller måndag och har till onsdag, sen tar du onsdag till fredag och han tar helgen.

Alla barn är olika men många klarar inte varannan v vid 3 som det rekommenderas, det blir för lång tid borta från den ena, men kan man köra ovanstående schema tills barnet börjar skolan iaf så kan man ju köra veckovis sen.

Lyssna på barnet, ge akt på dess signaler så ska det nog gå bra.

Sist men inte minst, skaffa ett skriftligt underskrivet umgängesavtal där tider, vem som hämtar/lämnar, vem som har vilken jul osv, vilka tider som gäller, var hämtning/lämning ska ske så slipper ni mycket tjafs om ni nu skulle bli oense.

7. Vem/ vilka rekommenderar varannan vecka från 3 års ålder?  Växelvist boende/  övernattning innebär INTE automatiskt varannan vecka!    

En tumregel säger;  1-åring kan övernatta 1 natt,  2-åring 2 nätter,  3-åring 3 nätter. Det gäller främst när barnet levt med båda sina föräldrar fram till separationen -  knappast en umgängespappa som träffar sitt barn lite då och då när andan faller på.   Då kan ett par nätter i ett okänt hem med en ganska obekant person ge en 1-2-åring enorma övergivenhetskänslor,  svåra att reparera.
  • Anonym (Thimphu)
    Anonym (fått barnbarn nu) skrev 2014-10-19 10:24:41 följande:

7. Vem/ vilka rekommenderar varannan vecka från 3 års ålder?  Växelvist boende/  övernattning innebär INTE automatiskt varannan vecka!    

En tumregel säger;  1-åring kan övernatta 1 natt,  2-åring 2 nätter,  3-åring 3 nätter. Det gäller främst när barnet levt med båda sina föräldrar fram till separationen -  knappast en umgängespappa som träffar sitt barn lite då och då när andan faller på.   Då kan ett par nätter i ett okänt hem med en ganska obekant person ge en 1-2-åring enorma övergivenhetskänslor,  svåra att reparera.

Nu är det ju så att tummregeln för tr är vv från 3ålder
    Anonym (linn) skrev 2014-10-15 21:21:27 följande:

Jag hade nog försökt att prata med någon advokat eller ombud, någon som är lagkunnig för att vara på säkra sidan vad som gäller. Har dock svårt att se delad vårdnad på det sättet med en liten baby. Barnet behöver ju trygghet.

Men jag och min sambo var på Familjerätten och skrev under faderskap redan innan barnet föddes (det kan göras efter en viss vecka i graviditeten, kolla din kommuns hemsida). Så det vill jag tipsa om då många inte vet om det utan väntar till efter att barnet är fött, och tro mig det är väldigt skönt att ha det gjort redan innan!

När man skriver på faderskapet så får man möjligheten, om man vill, att skriva under papper för gemensam vårdnad. Men det bör du ju vänta med att skriva på i så fall. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din lilla, bara tanken på att lämna ifrån mig min lilla bebis (som nu är fyra månader) gör ont i mig.

Bra att du vittnar om att det fortfarande är frivilligt att skriva bort ensam vårdnad hos familjerätten!   Mer än en kvinna har i detta forum uppgivit att en kvinna idag som vägrar det blir utsatt för påtryckningar  från FR  omöjliga att stå emot..
    Anonym (linn) skrev 2014-10-15 21:21:27 följande:

Jag hade nog försökt att prata med någon advokat eller ombud, någon som är lagkunnig för att vara på säkra sidan vad som gäller. Har dock svårt att se delad vårdnad på det sättet med en liten baby. Barnet behöver ju trygghet.

Men jag och min sambo var på Familjerätten och skrev under faderskap redan innan barnet föddes (det kan göras efter en viss vecka i graviditeten, kolla din kommuns hemsida). Så det vill jag tipsa om då många inte vet om det utan väntar till efter att barnet är fött, och tro mig det är väldigt skönt att ha det gjort redan innan!

När man skriver på faderskapet så får man möjligheten, om man vill, att skriva under papper för gemensam vårdnad. Men det bör du ju vänta med att skriva på i så fall. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din lilla, bara tanken på att lämna ifrån mig min lilla bebis (som nu är fyra månader) gör ont i mig.

Bra att du vittnar om att det fortfarande är frivilligt att skriva bort ensam vårdnad hos familjerätten!   Mer än en kvinna har i detta forum uppgivit att en kvinna idag som vägrar det blir utsatt för påtryckningar  från FR  omöjliga att stå emot..
Svar på tråden Vårdnad under amning