Nylny skrev 2014-10-15 01:57:26 följande:
Det är inte nödvändigt att läsa mellan dina rader. Det är tydligt att det är könet som står i centrum. Är det kromosomavikelser man är orolig över så är det KUB man får be om först. Moderkaksprov är inte väldigt riskfyllt, men heller inte så säkert att det ska användas för att veta 100% kön på en bebis, eller vad tycker du?
Om inte hennes barnmorska kunde svara för om moderkaksprovet kunde se kön i sitt eget landsting så är det ganska omöjligt för oss här att säga när du inte ens nämnt vart i Sverige vederbörande bor.
Du fick bra svar av ovan inlägg men fortsätter ditt spår.
Vill man finna en mening med missfall så ok om barnet dör pga att det är ett allvarligt fel på det. Men missfall pga att man gjort ett moderkaksprov i onödan för att fastställa kön till 100%? Är man nöjd med sitt val då?
Och du ber om att vi inte ska vara för nyfikna.. Att jag sitter här och kritiserar dina inlägg kommer knappast göra någon nytta för "din kompis" eller hennes barn, men det känns helt fel att läsa ett sådant här inlägg.
Alltså det är sånna där dömande människor som du jag önskade vi människor slapp.
Hon har sagt klart och tydligt och jag tror på henne. Att hon vill vara helt säker, och det är man inte genom kub test.
Könet är också viktigt för att hon vill vara förberedd på om det blir det kön hon inte önskar för att istället få veta det när barnet har födits.
Hon mår nog dåligt redan som det är och det här är vad hennes magkänsla säger att hon ska göra. Ska hon verkligen låta sig påverkas av vad tex DU tycker är moraliskt rätt, ska hon behöva berätta hela sin livs historia kanske för att sånna som du inte ska döma henne över vad hon har för syfte med det hela? Kan lova dig att det vet hon bäst själv och hon skulle aldrig tex ta bort ett barn pga oönskat kön om det är det du misstänker.