• ews

Moderkaksprov?

Får man göra det om man är under 35 år ? Får man alltid veta könet på dessa? Hur snabbt brukar svaret komma? 

Är orolig för att få ett barn med kromosomfel, därför vill jag gärna göra ett prov.

Skriver åt en väninna  som inte har familjeliv och vill inte skaffa någon : )
    Hon vill inte skapa några disskusioner så håll er gärna till att enbart svara på ovanstående tre frågor : )

Hoppas på snälla o trevliga svar : p

• Svar på tråden Moderkaksprov?
  • Miss P

Tycker att hon ska börja med att göra ett KUB-test och se vad hon får för svar där... Jag är själv 43 år och gjorde ett KUB-test först. Fick väldigt bra resultat därifrån... Så då hoppade jag över moderkaksprov... För det är en risk med att ta moderkaksprov och fostervattensprov. Jag tycker att är hon väldigt orolig så ska hon prata med sin BM.

• plopp76
    ews skrev 2014-10-14 11:39:36 följande:

Får man göra det om man är under 35 år ? Får man alltid veta könet på dessa? Hur snabbt brukar svaret komma? 

Är orolig för att få ett barn med kromosomfel, därför vill jag gärna göra ett prov.

Skriver åt en väninna  som inte har familjeliv och vill inte skaffa någon : )
    Hon vill inte skapa några disskusioner så håll er gärna till att enbart svara på ovanstående tre frågor : )

Hoppas på snälla o trevliga svar : p

Hej!

Be din väninna kolla upp NIPT-test istället! Kostar förvisso pengar, men mycket säkrare än att sticka i moderkakan eller ta fostervattensprov. Kolla in på www.fostertest.se 

Helt riskfritt och väldigt säkert svar!

Lycka till!
  • ews

[quote=74166207][quote-nick]plopp76 skrev 2014-10-14 11:59:08 följande:[/quote-nick]

Hej!

Be din väninna kolla upp NIPT-test istället! Kostar förvisso pengar, men mycket säkrare än att sticka i moderkakan eller ta fostervattensprov. Kolla in på www.fostertest.se 

Helt riskfritt och väldigt säkert svar!

Lycka till!

[/

Nu svarade ingen av er på frågorna, hon har bestämt redan att göra moderkaks prov för att vara helt hundra på att bebisen är frisk och dessutom vill hon få veta könet helt säkert, hon behöver få veta så mycket som möjligt så hon själv hinner förbereda sig på de könet det blir mentalt. Hon vill även inhandla saker färdigt i god tid. Blir det missfall kommer dom att slå igång babyverkstan igen. Hon är inte oroad för missfall då risken är så himla liten och blir det sår det meningen. Hon känner sig tryggare genom att få reda på allt hon kan komma över genom graviditeten, detta har hon redan pratat om med hennes barnmorska, dock visste inte hon om könet går att kolla i alla län genom moderkaks test.... Kanske låter lite hårt men är otroligt trött i skrivande stund, hoppas ni kan läsa mellan raderna och inte va dömande eller allt för nyfikna... Hon vill bara få svar på de där tre frågorna...

Så snälla hjälp en orolig mamma . Alla är vi olika och vill få veta olika mycket om våra graviditer. :)

• Nylny

Det är inte nödvändigt att läsa mellan dina rader. Det är tydligt att det är könet som står i centrum. Är det kromosomavikelser man är orolig över så är det KUB man får be om först. Moderkaksprov är inte väldigt riskfyllt, men heller inte så säkert att det ska användas för att veta 100% kön på en bebis, eller vad tycker du?
    Om inte hennes barnmorska kunde svara för om moderkaksprovet kunde se kön i sitt eget landsting så är det ganska omöjligt för oss här att säga när du inte ens nämnt vart i Sverige vederbörande bor. 
    Du fick bra svar av ovan inlägg men 
    fortsätter ditt spår.

Hon är inte oroad för missfall då risken är så himla liten och blir det sår det meningen.

Vill man finna en mening med missfall så ok om barnet dör pga att det är ett allvarligt fel på det. Men missfall pga att man gjort ett moderkaksprov i onödan för att fastställa kön till 100%? Är man nöjd med sitt val då?

Och du ber om att vi inte ska vara för nyfikna.. Att jag sitter här och kritiserar dina inlägg kommer knappast göra någon nytta för "din kompis" eller hennes barn, men det känns helt fel att läsa ett sådant här inlägg.

30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • plopp76

Om man orkar klicka in på familjeliv och ställa frågan borde man orka och klara av att klicka på länken till fostertest oxå.

Moderkaksprov får man inte bara så där, nej. Har inte med åldern att göra (vilket iofs skiljer sig mellan olika landsting). Kub först, sen erbjuds man ev mkp. Ja man kan få reda på kön om man säger att man vill det. Svaret kommer inom 2 veckor ca.

Nipt-testet ger svar på exakt samma sak och och inom samma tid.

• MrsC74

Moderksprov kan man få göra

Men får betala det om man är under 35 här i mitt landsting. Det är olika i olika landsting.

Över 35 här får du välja mellan KUB och MKP.

En del går direkt på MKP. Det gjorde vi då fick ett helt missvisande KUb test som efter MKP ledde till en avbruten graviditet.

Många struntar i KUB och gör MKP eller FVP direkt pga att KUB endast visar sannolikheten och pga massor med osäkra svar. Finns mängder med trådar om det.

Några av svaren här ovan känns lite tveksamma. Ibland svarar folk utan fakta.

Hon måste kolla vad som gäller i just hennes landsting.

• ews
    Nylny skrev 2014-10-15 01:57:26 följande:

Det är inte nödvändigt att läsa mellan dina rader. Det är tydligt att det är könet som står i centrum. Är det kromosomavikelser man är orolig över så är det KUB man får be om först. Moderkaksprov är inte väldigt riskfyllt, men heller inte så säkert att det ska användas för att veta 100% kön på en bebis, eller vad tycker du?
    Om inte hennes barnmorska kunde svara för om moderkaksprovet kunde se kön i sitt eget landsting så är det ganska omöjligt för oss här att säga när du inte ens nämnt vart i Sverige vederbörande bor. 
    Du fick bra svar av ovan inlägg men fortsätter ditt spår.

Vill man finna en mening med missfall så ok om barnet dör pga att det är ett allvarligt fel på det. Men missfall pga att man gjort ett moderkaksprov i onödan för att fastställa kön till 100%? Är man nöjd med sitt val då?

Och du ber om att vi inte ska vara för nyfikna.. Att jag sitter här och kritiserar dina inlägg kommer knappast göra någon nytta för "din kompis" eller hennes barn, men det känns helt fel att läsa ett sådant här inlägg.

Alltså det är sånna där dömande människor som du jag önskade vi människor slapp.

Hon har sagt klart och tydligt och jag tror på henne. Att hon vill vara helt säker, och det är man inte genom kub test.
    Könet är också viktigt för att hon vill vara förberedd på om det blir det kön hon inte önskar för att istället få veta det när barnet har födits.

Hon mår nog dåligt redan som det är och det här är vad hennes magkänsla säger att hon ska göra. Ska hon verkligen låta sig påverkas av vad tex DU tycker är moraliskt rätt, ska hon behöva berätta hela sin livs historia kanske för att sånna som du inte ska döma henne över vad hon har för syfte med det hela? Kan lova dig att det vet hon bäst själv och hon skulle aldrig tex ta bort ett barn pga oönskat kön om det är det du misstänker.
  • ews
    plopp76 skrev 2014-10-15 06:50:48 följande:

Om man orkar klicka in på familjeliv och ställa frågan borde man orka och klara av att klicka på länken till fostertest oxå.

Moderkaksprov får man inte bara så där, nej. Har inte med åldern att göra (vilket iofs skiljer sig mellan olika landsting). Kub först, sen erbjuds man ev mkp. Ja man kan få reda på kön om man säger att man vill det. Svaret kommer inom 2 veckor ca.

Nipt-testet ger svar på exakt samma sak och och inom samma tid.

Vi hittade ingen länk om foster test!
  • Alexi

Jag gjorde mkp i Stockholm för några år sedan, var då 32 år. Var helt ointresserad av köner, men vi fick info om en länk där man kunde se könet om man ville.
    Jag betalade inget för det och gjorde inte kub innan.

• ews
    MrsC74 skrev 2014-10-15 07:03:18 följande:

Moderksprov kan man få göra

Men får betala det om man är under 35 här i mitt landsting. Det är olika i olika landsting.

Över 35 här får du välja mellan KUB och MKP.

En del går direkt på MKP. Det gjorde vi då fick ett helt missvisande KUb test som efter MKP ledde till en avbruten graviditet.

Många struntar i KUB och gör MKP eller FVP direkt pga att KUB endast visar sannolikheten och pga massor med osäkra svar. Finns mängder med trådar om det.

Några av svaren här ovan känns lite tveksamma. Ibland svarar folk utan fakta.

Hon måste kolla vad som gäller i just hennes landsting.

TACK ! Äntligen en person som inte dömer och som har lite förståelse.

Precis, vi vet att KUB inte ger ett säkert svar och därför ser hon ingen mening med att ödsla tid på det. Dessutom får hon heller inget köns-svar genom att göra det.

Båda sakerna är för henne otroligt viktiga. Hon behöver få reda på så mycket som möjligt. Hon vill vara psykiskt förberedd på alla plan. Vill inte riskera att få amningsdeprission eller liknande. Det är hon rädd att hon ska få om hon inte får sitt önskade kön på barnet och därför vill hon veta i god tid ifall de är de andra könet så hon hinner acceptera det och vänja sig vid det före barnet anländer. Allt för bebisens och syskon och hennes egens skull.  Blir hon deprimerad är hon inte en lika bra mamma, så jag tycker hon är jätte klok som försöker lösa detta, blir dock inte så enkelt när hon inte får direkta svar på henne sfrågor men tycker du MrsC74 gav direkta svar, tack precis de jag önskade! Vilket landsting tillhör du?
  • ews
    Alexi skrev 2014-10-15 11:58:46 följande:

Jag gjorde mkp i Stockholm för några år sedan, var då 32 år. Var helt ointresserad av köner, men vi fick info om en länk där man kunde se könet om man ville.
    Jag betalade inget för det och gjorde inte kub innan.

Tack för ett till icke dömande svar : ) Då verkar det ju inte vara en omöjlighet i alla fall..Tror ni det går att göra på en privat klinik om hon åker söderut för att göra det? I norrland där hon bor är dom skit knepiga och det ser inte så ljust ut för att hon ska få göra det.. Dom är kalla och oförstående här uppe.
  • Alexi

Jag fick remiss av min mvc så det behövdes inga special men det finns säkert möjlighet att gå privat och göra det.

• MrsC74
    ews skrev 2014-10-15 13:01:39 följande:
    TACK ! Äntligen en person som inte dömer och som har lite förståelse.

Precis, vi vet att KUB inte ger ett säkert svar och därför ser hon ingen mening med att ödsla tid på det. Dessutom får hon heller inget köns-svar genom att göra det.

Båda sakerna är för henne otroligt viktiga. Hon behöver få reda på så mycket som möjligt. Hon vill vara psykiskt förberedd på alla plan. Vill inte riskera att få amningsdeprission eller liknande. Det är hon rädd att hon ska få om hon inte får sitt önskade kön på barnet och därför vill hon veta i god tid ifall de är de andra könet så hon hinner acceptera det och vänja sig vid det före barnet anländer. Allt för bebisens och syskon och hennes egens skull.  Blir hon deprimerad är hon inte en lika bra mamma, så jag tycker hon är jätte klok som försöker lösa detta, blir dock inte så enkelt när hon inte får direkta svar på henne sfrågor men tycker du MrsC74 gav direkta svar, tack precis de jag önskade! Vilket landsting tillhör du?
    Uppsala landsting :)
  • Anonym (Abort?)

Blir så fruktansvärt förbannad när jag läser sånt här. Det är uppenbart att du (hon....) inte är redo för att bli förälder.

Och visst. En kan ta reda på det biologiska könet. Men man kan aldrig vara säker på att barnet tycker att det är just det könet sen när barnet växer upp ;)

Du borde inte göra ett moderkakstest, du borde träffa en psykolog och prata igenom din graviditet.

Tur att de sätter sig emot att göra testet.

• Anonym (Abort?)

Och som nån skrev, ett spontat missfall beror på någonting. Ett missfall vid moderkaksprov eller fostervattenprov är framkallat och ett helt friskt barn kan dö, till och med om det har "rätt kön" enligt dig.

Hoppas verkligen inte du får göra det.

Svar på tråden Moderkaksprov?