Napp eller inte? Är du förvirrad av senaste tidens råd?
Har bara ammat mitt enda barn, men hon var inte det minsta intresserad av napp under de 2-3 veckor vi försökte, och blev superarg när vi försökte ge flaska. Bröstet var det som gällde, trots att hon hade svårare att amma pga fel tag. Jag fick använda amningsnapp för att hon skulle få rätt på greppet och efter ett tag accepterade hon det. Sen blev hon arg när allt tuffade på och jag plockade bort den efter någon vecka, eftersom hon då vant sig vid den känslan. Varade säkert 2-3 dagar.
Ammade sedan tills hon var 9 månader, gav lite ersättning i flaska parallellt i början för att avlasta mina trasiga bröst (och som sagt, under dotterns protest).
Dottern började förresten med napp när hon vid 7 månader hittade och började undersöka en bortglömd hemma hos kompisen. Påverkade inte amningens sista två månader det minsta. Hon visste vad hon ville och närhet smäller högre än en mysig sugleksak. Tror ingalunda dottern är unik på den punkten.
Väntar nr 2 i dagarna och är inte det minsta oroad för nappanvändande. Snarare tacksam över att - förhoppningsvis - slippa tjat om koppning, nappar och flaskor på KK och BVC den här gången.
Känner mig trygg inför amningen, men lägger ingen prestige i hur mitt barn får mat, eller om den föredrar mig eller nappen som snutte. Bara vi hittar ett sätt att komma överens, så blir båda nöjda och glada.